رئیس دوم پارلمان اتریش با هاشمی رفسنجانی دیدار و گفتگو کرد

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، پیش از ظهر امروز در دیدار کارل هاینس‌کپف رئیس دوم پارلمان اتریش، روابط آرام و بدون حاشیه ایران و اتریش را در طول تاریخ ستود و گفت: اگر چه روابط دو کشور در سال‌های تحریم‌های ظالمانه، محدود بود، ولی هیچ وقت قطع نشد و الان صفحه جدیدی برای گسترش روابط ایران با جهان، اروپا و اتریش باز شده که با عنوان «توافق وین» در تاریخ مذاکرات سیاسی جامعه بین الملل ماندگار شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر گستردگی دامنه همکاری‌های ایران و اتریش، سفرها و رفت و آمدهای مسئولان دو کشور را برای تقویت روابط مفید دانست و گفت: زیرساخت‌های سیاسی برای مذاکره درباره مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی فراهم است و باید از این شرایط در جهت برخورداری بیشتر مردم دو کشور از همکاری دولت‌ها، استفاده کرد.

هاشمی رفسنجانی، در پاسخ به سؤال رئیس دوم پارلمان اتریش که «وظیفه جامعه جهانی برای برگشت آرامش به منطقه ناامن چیست؟»، گفت: وظیفه جامعه جهانی و قدرت‌های بزرگ بجای رویارویی با هم، در کنار هم و برای جبران خطاهای تاریخی خویش تلاش کنند.

وی افزود: اگر قدرت‌های جهانی، با نیت برگشت آرامش به منطقه و به دور از سیاسی‌کاری‌های مضر، وارد شوند، ایران می‌تواند تجربیات ارزشمند خود را برای مقابله با تروریسم در اختیار دولت و ملت ها قرار دهد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان این مطلب که «به نظرم مسائل به آسانی حل نمی‌شود»، گفت: شرط حل این مسائل، ورود دلسوزانه قدرت‌ها و غرب برای مبارزه با همه انواع تروریسم و دوری از سودجویی‌های سیاسی است که متأسفانه مشاهده می‌شود بعضی قدرت ها از اوضاع به هم ریخته چند کشور سوء استفاده کرده و آن را به عنوان دریچه نفوذ به منطقه می‌دانند.

هاشمی رفسنجانی، با اشاره به اوضاع نگران کننده مردم کشورهای عراق، سوریه، یمن، افغانستان و حتی اوضاع غم انگیز آوارگان مهاجر به هنگام غرق شدن در دریاها، گفت: انسانیت حکم می‌کند تا کسانی که قدرت کلامی و توانایی مقابله با تروریست‌ها را دارند، به دور از تفاوت قائل شدن میان تروریسم خودی و غیرخودی، وارد عمل شوند و نگذارند مردم این کشورها بیش از این زجر بکشند.

وی با یادآوری اوضاع 40 ساله مردم افغانستان، به برنامه‌های شوم قدرت‌ها برای تأسیس طالبان اشاره کرد و گفت: از دل این گروه، القاعده بیرون آمد که همه جهان از جنایات اینها خبر دارند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مبارزه با تروریست‌ها و مواد مخدّر را دو هدف اساسی ورود قدرت‌های غربی به منطقه به ویژه افغانستان دانست و گفت: می‌دانید که هم تروریست‌ها و هم مواد مخدّر افزایش یافتند و بدانید که اگر گذشته، آینه‌ی عبرت امروز برای تصمیم فردا نباشد، این دو خطر، همه جهان را فرا می‌گیرند.

هاشمی رفسنجانی، با ارائه تحلیلی از جولان تروریست ها در آفریقا، آسیا و حتی اروپا، گفت: خاورمیانه را ناامن کرده‌اند که متأسفانه قلب دنیاست و اگر اوضاع اینجا بد شود، اوضاع دنیا خوب نخواهد بود.

وی نشر افکار تروریست‌ها و حتی پخش خود تروریست‌ها در هر یک از کشورهای جهان را مایه نگرانی دانست و گفت: بعید نیست وقتی مناطق تحت اشغال آنها آزاد شود، خود تروریست‌ها با افکار تندی که دارند به کشورهای خود و یا هر کشور دیگر بروند و هسته و گروه تشکیل و ویروس ترور و تروریسم را در همه جا اشاعه دهند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریشه بسیاری از اقدامات تروریستی در خاورمیانه را تشکیل رژیم جعلی صهیونیست ها در خاورمیانه توسط قدرت های غربی دانست و با تأکید بر سرنوشت نامعلوم حدود 9 میلیون آواره فلسطینی، گفت: کشورهایی که روزی با هدف رهایی از شرّ یهودیان افراطی، آنها را به منطقه خاورمیانه آوردند و باعث و حامی جنایت‌های صهیونیست ها علیه مردم فلسطین شده‌اند، باید کار ریشه‌ای کنند. ایشان از سران کشورهای اروپایی دعوت کرد از یکی از اردوگاه های آوارگان فلسطینی دیدن کنند.

وی افزود: از سال 1917 که انگلیس به بهانه واهی «وطن یهودی» سیاست مهاجرت به فلسطین را پیگیری کرد، این منطقه دیگر تاکنون روی آرامش را ندیده است و بسیاری از اقدامات تروریستی، نتیجه برنامه‌ها و سیاست‌های شوم صهیونیست‌ها به عنوان تروریسم دولتی است.

آقای کارل هاینس هم در این دیدار، با ارائه گزارشی از اهداف و برنامه های این سفر و با اشاره به ترکیب هیأت همراه، گفت: رابطه 140 ساله ایران و اتریش، برای ما وظیفه ایجاد کرده که پس از رفع تحریم ها، به گذشته های خوب و همکاری ها بر گردیم.

رئیس دوم پارلمان اتریش با ابراز خرسندی از انجام مذاکرات هسته ای در وین، گفت: خوشحالیم که کشور متبوع ما سهمی برای مذاکرات مهم گروه 1+5 و گشایش کارهای ایران در جامعه جهانی داشته است.

وی با تأکید بر اهمیت و ضرورت روابط پارلمانی دو کشور، گفت: از همکارانم در مجلس ایران برای سفر به اتریش دعوت کردیم تا باعث تقویت روابط پارلمانی و به تبع آن توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی شوند.

آقای کارل هاینس با ارائه تحلیلی از اتفاقات سال های اخیر و اقدامات تروریست ها در خاورمیانه، گفت: ایران یک فاکتور ثبات بخش برای برگشت آرامش به این منطقه بحرانی است.

وی با ابراز رضایت از حضور ایران در مذاکرات سیاسی برای حل مسایل سوریه، گفت: حقیقت این است که مسایل سوریه بر اروپا هم تأثیر گذاشت و بهترین مکان برای این تأثیرگذاری، هجوم پناه جویان به غرب و به خصوص به کشور ماست.

رئیس دوم پارلمان اتریش، با تحسین نظرات آیت الله هاشمی رفسنجانی برای راه حل مسایل و مشکلات، گفت: حقیقت همین است که باید با ایجاد اشتغال، جلوی یأس جوانان کشورهای منطقه و پیوستن آنها به گروه های تروریستی را گرفت.