بدعهدی‌های آمریکا نباید مانع اجرای توافق هسته‌ای شود

علاءالدین بروجردی روز دوشنبه در دیدار با کلود بارتلون رئیس مجلس فرانسه، با مثبت ارزیابی کردن سفر رئیس جمهوری دولت تدبیر و امید به فرانسه و امضای افزون بر 35 سند همکاری بین دو کشور، خواستار اجرایی شدن هرچه سریعتر این توافق نامه ها شد.


وی با اشاره به تحولات اخیر در لبنان، اظهار امیدواری کرد که مشکل انتخاب رئیس جمهوری این کشور هر چه زودتر حل شود.


بروجردی با اشاره به سیاست ها و رویکردهای غلط آمریکا و اشتباه محاسبه ای این کشور و همپیمانان منطقه ای اش در سوریه، تاکید کرد: این رویکردها عامل ایجاد و گسترش تروریسم شده است.


وی با بیان اینکه باید برای دیدگاه ملت سوریه احترام قائل شد، افزود: ملت سوریه باید سرنوشت خود را رقم بزند و کسی حق تحمیل سیاست ها و دیدگاه های خود به مردم این کشور را ندارد.


رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران، گفت: همه باید بدانند که ادامه وضعیت بحرانی در منطقه به رشد تروریسم کمک می کند.


وی با اشاره به وضعیت عراق و سوریه و بحرانی ارزیابی کردن طرح تغییر مرزها در منطقه از سوی برخی کشورها، افزود: ما از تمامیت ارضی این دو کشور حمایت می کنیم و در همین چارچوب برای نابودی تروریسم و حفظ تمامیت ارضی سوریه و عراق به همکاری های خود ادامه می دهیم.


بروجردی در این دیدار از رئیس مجلس ملی فرانسه خواست که نقش جدی در توقف کشتار مردم مظلوم یمن ایفاء کند.


وی در خصوص بحرین نیز با اشاره به حق مردم مبنی بر هر فرد یک رای، گفت: نباید اجازه دهیم تا مردم بحرین این چنین در معرض شکنجه و کشتار قرار بگیرند.


رئیس مجلس ملی فرانسه نیز با تاکید بر نقش ایران به عنوان یک کشور قوی و مهم در منطقه، گفت: همکاری و گفت و گو با ایران در ابعاد دو جانبه و منطقه ای به ویژه در زمینه حل مشکلات سوریه، عراق و لبنان بسیار اهمیت دارد.


کلود بارتلون افزود: ما همواره بر راه حل سیاسی برای حل بحران های منطقه ای تاکید کرده ایم و ایران به عنوان یک کشور قوی و مهم می تواند نقش مهمی در این ارتباط ایفا کند.


وی سفر خود به تهران و دیدار با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در شهریور امسال را بسیار پربار و ارزنده ارزیابی و اضافه کرد: بدون تردید توسعه همکاری های پارلمانی نقش مهمی در تحکیم روابط دو جانبه ایران و فرانسه ایفا می کند.


بارتلون ضمن استقبال از تبادل نظر در خصوص مسائل منطقه ای، ابراز امیدواری کرد که روند توسعه روابط بین دو کشور در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در ماه های آتی ادامه داد.

** رفع موانع همکاری های بانکی با ایران برای فرانسه مهم است
رئیس مجلس ملی فرانسه، تلاش در مسیر همکاری های بانکی با ایران و رفع موانع موجود در این زمینه را برای کشور مطبوعش بسیار مهم ارزیابی و اظهار امیدواری کرد که معضلات بانکی و مالی در این حوزه هر چه زودتر بر طرف شود.


بارتلون همچنین سیاست دولت ایران در برخورد با اقلیت های مذهبی و احترام به این اقشار را بسیار حائز اهمیت دانست.


علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به همراه محمدمحمدی برومندی نماینده مرودشت و سیامک مره صدق نماینده کلیمیان با دعوت رسمی از سوی مقام های مجلس فرانسه، با هدف تبادل نظر پیرامون موضوعات پارلمانی، به پاریس پایتخت فرانسه سفر کرده اند.