روایت وزیر اطلاعات از سفر بدون گذرنامه داعشی‌ها به ایران

جت‌الاسلام سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات صبح امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال سه تن از نمایندگان مجلس درباره سفر «جیم داباکیس» سناتور آمریکایی به ایران، «انعقاد بازی‌های رایانه‌ای با یک شبکه فرانسوی» و «علت سفرهای طولانی مدت رئیس دانشگاه علم و صنعت به خارج از کشور»، گفت: در کمیسیون مربوطه سوال‌ها مطرح شد و پاسخ‌های مبسوط به هر سه سوال داده شد و طبیعی است که در جلسه علنی به آن شکل پاسخ‌ها قابل بیان نیست.

وی افزود: همان‌طور که گفته شد رهبری بارها بر هشدارهای هوشمندانه‌ در پروژه نفوذ دشمن اشاره کردند و همه نهادها باید نسبت به این هشدارها حساسیت به خرج دهند و همه دستگاه‌های اطلاعاتی نسبت به این مسئله حساسیت بیشتری دارند.

به گفته وزیر اطلاعات سوء استفاده ابزاری از پروژه نفوذ در منازعات سیاسی، مقابله با این مساله را به انحراف می کشاند و این اتفاق جفا به هشدار هوشمندانه رهبر انقلاب است.

وزیر اطلاعات خاطرنشان کرد: نفوذ یک پروژه بسیار عمیق بوده و باید در مسئله بررسی نفوذ هم مقصد و هم هدف دستگاهی که نفوذ کرده و هم روش‌ها و عناصری که نفوذ می‌کنند را شناسایی کرد. طبیعی است مقابله با نفوذ هم باید با یک کار مطالعاتی و اشراف اطلاعاتی و انجام کار کارشناسی و حرفه‌ای انجام شود.

حجت‌الاسلام علوی با اشاره به اینکه وزارت اطلاعات بر پروژه نفوذ  اشراف کامل اطلاعاتی دارد، گفت: اقدام‌های لازم را انجام داده‌ایم و هر جا مصداقی از مصادیق نفوذ رخ داده زیر ضربه وزرات اطلاعات رفته و بارها رهبر انقلاب نیز از این اقدامات تقدیر و قدردانی کرده‌اند.

وزیر اطلاعات درباره سفر جیم داباکیس به ایران، تاکید کرد: ایشان سناتور سنای ایالتی در آمریکاست و اگر بخواهیم معادل‌سازی او را انجام دهیم مثل همین عضو شورای شهر خودمان است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: وزارت اطلاعات بر تروریست‌ها و داعشی‌هایی و تکفیری‌ها  که به صورت غیرقانونی و بدون‌گذرنامه و با پنهان کاری ار مرزهای غیررسمی وارد ایران می‌شوند، اشراف دارد و تمامی آنها را زیر ضربه برده است، مگر می‌شود بر سفر افرادی از جمله جیم داباکیس آن هم با گذرنامه و آن هم از مرزهای رسمی اشراف نداشته باشد.؟

جیم داباکیس در سال 89 نیز به ایران سفر کرده بود،  او آن زمان 15 روز در ایران بود، چطور آن زمان این سفر حساسیت ایجاد نکرد؛ اما الان سفر 6 روزه وی در سال 94 حساسیت ایجاد کرده است؟ با این حال ما کاملا بر لحظه به لحظه سفر داباکیس و همراه او آقای موریس از اقامت تا دیدارهایشان، اشراف کامل اطلاعاتی داشتیم و هیچگاه آنان از چتر اطلاعاتی سربازان گمنام بیرون نبودند

وزیر اطلاعات با اشاره به اینکه ما لحظه به لحظه سفر آقای داباکیس و موریس را از لحظه ورود، اقامت، بازدیدها و دیدارها تحت رصد کامل اطلاعاتی داشتیم، تصریح کرد: آنها به هیچ‌وجه از چتر اطلاعاتی وزارت اطلاعات و سربازان گمنام امام زمان(عج) پنهان نبودند.

حجت‌الاسلام علوی در ادامه گفت: ما برای اینکه معاندان و دشمنان از جزئیات این سفر سوء استفاده نکنند، اطلاعات بیشتری نمی‌دهیم. سفر آقای داباکیس اولین سفر وی به ایران نبود، ایشان در سال 89 هم به همراه آقای استیفن موریس به ایران سفر کرده بود.

وی افزود: داباکیس و موریس درسال 94 در 18 شهریور وارد کشور شده و 6 روز بعد یعنی 24 شهریور از ایران خارج شدند، اما او در سال 89 و در تاریخ 16 اردیبهشت به همراه همین آقای موریس به ایران سفر کرده بودند و 30 اردیبهشت از کشور خارج شدند.

وزیر اطلاعات خاطرنشان کرد: برای وزارت اطلاعات جای سوال است که سفر این آقا در سال 89 آن هم سفر 15 روزه مانند سفر اخیر وی حساسیت نداشته است و احتمال نفوذ سفرش نبوده؟ ما البته احتمال پروژه نفوذ سفر داباکیس را می‌دهیم، اما چطور در آن سال این‌گونه جنجال رسانه‌ای نشد.

وی درباره انعقاد قرارداد با «گیم کانکشین» نیز گفت: گیم کانکشین یک شرکت نیست که فرانسوی یا غیر فرانسوی باشد، گیم کانکشین مانند المپیک است و کشورهایی که بازی فوتبال یا بازی‌های دیگری دارند در آن عوض می‌شوند و آن می‌شود یک نهاد بین‌المللی نه یک نهاد ملیتی مثل فرانسوی. در هر سال 3 نمایشگاه بزرگ در پاریس، سانفرانسیسکو و چین برگزار می‌کند و کشورهای بزرگی در این نمایشگاه‌ها شرکت و در آن تبادل نظر و تجربه می‌کنند.

وزیر اطلاعات در ادامه با بیان اینکه امروز تمامی کشورهای دنیا توجه ویژه‌ای به بازی‌های رایانه‌ای می‌دهند و ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم، اظهار داشت: حتی رهبر انقلاب هم بارها بر اثرگذرای بازی‌های رایانه‌ای و یا ساخت و تولید آن تاکید کرده‌اند.

وی ادامه داد: از نظر تکنولوژی بازی‌های رایانه‌ای مورد اهتمام قرار گرفته و خود تولیدکنندگان در سطح دنیا پیشنهاد کرده‌اند با توجه به توانمندی ایرانیان در عرصه تولید بازی‌های رایانه‌ای یک نمایشگاه در ایران برگزار شود، خب برگزاری این نمایشگاه مثل برگزاری نمایشگاه کتاب است و درحوزه حاکمیتی است و تحت نظارت قرار می‌گیرد. هرکس را بخواهیم می‌توانیم اجازه دهیم   و هر کسی را نخواهیم می‌توانیم اجازه ندهیم. بنابراین آثاری فرصتی برای برپایی این نمایشگاه در ایران مترتب است.

وزیر اطلاعات بر همین اساس خاطرنشان کرد: با این کار اولاً زمینه نفوذ قاچاق بازی‌های رایانه‌ای را منتفی می‌شود. امکان پالایش برخی از این بازی‌ها نیز وجود دارد و اثرات منفی اقتصادی نیز به دنبال ندارد. همچنین بازی‌های رایانه‌ای جمهوری اسلامی به بازارهای دنیا وجود دارد و از این طریق پیام فرهنگی کشورمان را به کشورهای دیگری بوجود می‌آوریم.

حجت‌الاسلام علوی تصریح کرد: اما در عین حال وزارت اطلاعات بر این بخش هم به عنوان یکی از مصادیق نفوذ، اشراف اطلاعاتی کامل دارد و همان‌گونه که اجازه نفوذ تروریست‌ها را نداده، این بخش از مصادیق نفوذ را نیز تحت نظر دارد و اجازه شکست اطلاعاتی در این زمینه را نخواهیم داد.

وی درباره سفر متعدد رئیس دانشگاه علم و صنعت به خارج از کشور، گفت: سفر شهروندان جمهوری اسلامی ایران به تمامی کشورهای دنیا به جزء رژیم اشغالگر قدس، هم به لحاظ قانونی و هم به لحاظ شرعی مجاز، مباح و مستحب است.

به گفته وی عموما سفرهای شهروندان ایرانی، یا شخصی است،‌ یا ماموریتی و یا در جهت ایجاد فرصت‌های آموزشی است.

وزیر اطلاعات با اشاره به اینکه سفرهای شخصی به ما ربطی ندارد، مگر اینکه آن سفر امکان نفوذ را فراهم کند و ما بر آن هم اشراف داریم، خاطرنشان کرد: در سفرهای شخصی در درمواردی که شائبه ورود دارد، ورود می‌کنیم.

علوی اظهار داشت: سفرهای مأموریتی و آموزشی مرتبط با دستگاه‌هایی است که این ماموریت را به افراد واگذار می‌کنند، ما با توجه به اینکه این احتمال را می‌دهیم که در این گونه سفرها، سرویس‌های جاسوسی از اینگونه افراد برای تخلیه اطلاعاتی و طعمه‌گذاری استفاده کنند، بر همه اینها اشراف اطلاعاتی را حفظ می‌کنیم و  اگر بر مورد مشکوکی برسیم، روی آن با دقت بیشتری اشراف را ادامه می‌دهیم و در صورتی که مسلم شود، حریف، رقیب و سرویس‌های دشمن وارد قضیه شده‌اند، برخورد لازم را انجام می‌دهیم.

وی در پایان خاظر نشان کرد: سفر شخصی که نام آن برده شده، (رئیس دانشگاه علم وصنعت ایران)  تاکنون تحت اشراف اطلاعاتی بوده و هیچ مورد مشکوکی که مظنون بودن طرف را اثبات کند، وجود نداشته است.