تعطیلی حفاری شمال و اخراج 200 نیروی متخصص در دوره زنگنه/ وزیر باید پاسخگو باشد

گروه سیاسی- هدایت الله خادمی نماینده ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکار نیوز با بیان اینکه ایران تنها کشوری بود که دانش فنی حفاری در آبهای عمیق را در منطقه خاورمیانه و بین کشورهای اوپک دارا بود، گفت: متاسفانه در دوره وزارت بیژن زنگنه، در دریای خزر حفاری عمیق متوقف و ضررهای زیادی متوجه کشور شده است.

به گزارش افکارنیوز، وی افزود: حفاری در آبهای عمیق دریای خزر در دولت دهم با استفاده از دستگاههای نیمه شناور در حال انجام بود و با تجهیزاتی که از 2 کشور نروژ و سوئد خریداری شده و با همکاری شرکت صدرا در شمال این کار بخوبی در حال انجام بود.

عضوکمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: با تجهیزات وارد شده در عمق هزار و 50 متر آب، می توانست حفاری صورت گیرد که کار در حال انجام بود اما بعد از هفت سال کارکنان خارجی به دلیل تحریم از ایران رفتند.

خادمی با بیان اینکه در آن زمان معاون مدیرعامل شرکت حفاری بود و بعد مدیر عامل شرکت شد تا با استفاده از نیروهای داخل کار حفاری ادامه یابد، افزود: نیروهای متخصص صدرا دانش حفاری را یاد گرفتند. همچنین تعدادی از دانشجویان متخصص را به نروژ فرستادیم تا راه اندازی دستگاههای نیمه شناور را یاد بگیرند.

وی تصریح کرد: این دانشجویان وقتی به ایران برگشتند توانستند حفاری در دریای خزر را ادامه دهند و ما در آذر ماه سال 88 در داخل دریای خزر در 260 کیلیومتری بهشهر مستقر کردیم و حفاری را شروع کردیم.

عضوکمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: قبلا که حفاری در آبهای کم عمق نتیجه نداده بود، این نیروهای متخصص بومی در عمق 700 متری دریای خزر چند حلقه چاه عمیق زدند که به نفت رسیدند.

خادمی گفت: در همان زمان به پاس این موفقیت رئیس جمهور وقت از ما و همه کارکنان این حفاری قدردانی کرد.

وی با اشاره به وضعیت این حفاری در حال حاضر گفت: در دوره آقای زنگنه در وزارت نفت، متاسفانه نیروهای متخصص در شرکت حفاری شمال اخراج و پروژه از آنها پس گرفته شد که بدین ترتیب دانش حفاری در آبهای عمیق در دریای خزر از بین رفت.

عضو فراکسیون ولایت مجلس با بیان اینکه تا کنون بیش از 200 نیروی متخصص در شرکت حفاری شمال اخراج شده و تعداد زیادی نیز در حال اخراج هستند، گفت: این اخراج ها شرکت را با بحران مواجه کرده و در واقع تمام نیروهای خوب و کارآمد متفرق شدند.

خادمی افزود: وزیر نفت باید در این زمینه پاسخگوی مجلس باشد و اینجانب از وزیر سوال خواهم کرد که چرا این شرکت را به چنین روزی انداخت و نیروهای متخصص را اخراج کرد؟.

وی گفت: وزیر نفت باید با حضور در کمیسیون انرژی مجلس در این زمینه پاسخ قانع کننده ای ارائه کند در غیر این صورت سوال به صحن مجلس ارجاع می شود تا وزیر در صحن مجلس پاسخگوی این اقدامات خود باشد.

علیرضا تهرانی