جزئیات جدید از کشته شدن رهبر ارشد داعش در ایران

المانیتور نوشت: زمانی که ابوبکر البغدادی خود را به عنوان خلیفه معرفی کرد مرزهای او تنها 20 مایل با ایران فاصله داشت. کنترل استان مرزی دیاله در عراق توسط داعش یک تهدید مهم امنیتی برای ایران محسوب میشد. تهران خواهان حفظ مرزهایش در برابر تهدیدات داعش است بنابرین صدها تن از نیروهای سپاه برای مبارزه با داعش هم پای نیروهای کرد عراق و سازمان بدر عراق که گفته میشود روابط نزدیکی با ایران دارد به عراق اعزام شده اند.

 

 جنگ برای نابودی داعش در عراق با مشارکت هرچه بیشتر ایران در جریان است. در موارد متعدد وزیر اطلاعات ایران از دستگیری گروه های تروریستی در مرزهای ایران خبر داده. در دو مورد در ماه ژوئن و آگوست گفته شد که این عوامل تروریستی قصد حمله به تهران و دیگر شهرها را داشته اند.

 

در ماه سپتامبر خبرها حاکی از این بود که نیروهای امنیتی رهبر جدیدی از داعش را در ایران به نام مستعار ابو عایشه الکردی کشته اند. یک وبسایت خبری نوشت : چندی پیش در یکی از شهر های مرزی کرمانشاه فردی که گفته میشود رهبر داعش در ایران بوده در عملیاتی پیچیده و مهم توسط سربازان گمنام امام زمان به درک واصل شده.

 

این اولین بار نبود که گفته شد ابو العایشه در ایران کشته شده . وزیر اطلاعات ایران در برنامه زنده تلویزیونی در 24 آگوست گفته بود که ما با همکاری نیروهای ویژه فرمانده تیپ داعش در موصل یعنی ابو العایشه الکردی را دستگیر و به واسطه او نه تن از همدستانش را نیز گیر انداخته ایم. بر همین اساس آنها نتوانتسند هیچ عملیاتی را در کرمانشاه انجام دهند. یک هفته پیش نیروهای امنیتی ایران اعلام کردند که هسته تروریستی داعش را در درگیری جداگانه ی در غرب کرمانشاه متلاشی کرده و چهار تن کشته و بیش از 6 نفر دستگیر شدهاند.

 

به گفته یکی از مقامات ایران که خواست نامش فاش نشود داعش در پی برنامه ریزی برای نفوذ در ایران از طریق عراق بوده است. او افزود: یکی از گروه های داعش در نهایت موفق شدوارد استان کرمانشاه شود  درحالی که گروه دوم توسط سپاه پاسداران که نجف اشرف کمیتن کرده بود از هم پاشید.

 

این منبع ایرانی به تفصیل بیان کرد که ابو عایشه معاون افسر عملیات داعش بوده که برای حمله به ایران فرستاده شده و ساختار گروه را تشکیل داده است . این که او موفق به ورود به یران شده حقیقت دارد اما او تحت رصد شدید نیروهای امنیتی از همان ابتدا بوده است و در نهایت نیز کشته شده و دیگر اعضای گروهش نیز دستگیر شده اند.

 

لازم به ذکر است که یکی از اعضای داعش تحت نام ابو عایشه الکردی در ماه آپریل در جنوب شرق موصل کشته شده. در بیانیه داعش گفته شده که او توسط بمب های انتحاریدر حمله به پست ارتش عراق کشته شده. در اخبار شبکه کردی روداو گفته شده که نام واقعی ابوعایشه فاضل البدر است و  او مسئول امور امنتیتی داعش بوده است. در شبکه ایرانی عرب زبان العالم میز او را قصاب داعش نامیدهاند. مشخص نیست آیا دو ابو عایشه وجود داشته یا هردوی این دو نفر یکی هستند.

 

یک منبع ایرانی به المانیتور گفته که ایران با تهدیدات تروریستی جدی ای روبه روست و برای مقابله با این چالش با کشورهای همسایه در همکاری تنگاتنگ است. تاکتیک های پیشگیرانه ما تا امروز به خوبی عمل کرده. مهمترین چیز این است که مردم با مقامات همکاری میکنند.

 

این منبع ایرانی گفته برخی از این گروه ها از سوی دولت های منطقه برای بی ثبات ایحاد میشوند. ماموریت اصلی ایران مبارزه با تروریسم در سراسر منطقه است.بدون کمک به جوامع ملی این تلاش ها راه به جایی نمیبرد.

 

ایران تنها چند عضو شناخته شده د ربین داعشیان دارد. یکی از آنها ابو محمد الایرانی است که خود را در الرمادی منفجر کرد دیگری رضا نیک نژاد است که به طوز آشکار با داعش در ارتباط بوده و دیگری جوان ایرانی آمریکایی است که در سال 2015 به سوریه سفر کرده و بعد از ۀن توسط همکلاسی اش در ویرجینی به این گروه پیوسته. هیچ کس از سرنوشت اوخبر ندارد.