ادای الاخبار/سردار قاسم سلیمانی به اتاق عملیات الحشد الشعبی رفته!

نیروهای الحشد الشعبی از آغاز عملیات موصل، تا کنون نقش چندان پر رنگی را بر عهده نگرفته‌اند؛ اما در سایه فشار آمریکا برای به حاشیه راندن الحشد الشعبی، منابع خبری از نزدیک بودن آغاز عملیات وسیع در غرب موصل خبر می‌دهند.

 

الحشد الشعبی به زودی عملیات خود در غرب موصل را آغاز خواهد کرد تا دو به هدف مهم نائل آید، اول اینکه خطوط اتصالی داعش به سوریه را قطع کند و برنامه عملیاتی خود را بر تروریست‌ها تحمیل کند و دوم اینکه از سد فشارهای آمریکا به العبادی برای به تعویق انداختن حضور الحشد الشعبی در عملیات موصل، عبور کند.

به نوشته روزنامه الاخبار، مشخص شده است که وظیفه و نقش اصلی الحشد الشعبی در عملیات موصل در منطقه «تلعفر» در غرب شهر موصل و در 90 کیلومتری مرز سوریه خواهد بود و دولت العبادی این تصمیم را گرفته است تصمیمی که در سایه فشار آمریکا و ترکیه برای دور نگه داشتن الحشد الشعبی از این منطقه سخت و دشوار بوده است.

با ورود عملیات موصل به دومین هفته خود، هنوز آتش جنگ آن طور که باید باشد شعله‌ور نشده و منابع میدانی گفته‌اند که عملیات هنوز در مراحل مقدماتی است و هنگامی که نیروها به موصل برسند تازه جنگ واقعی آغاز خواهد شد.

الاخبار ادامه می‌دهد که بغداد تلاش دارد تا در مراحل مختلف عملیات از رودر رویی مستقیم نیروهایش با داعش جلوگیری کند و همچنین مانع محاصره تروریست‌های داعش در موصل شود و اجازه دهد تا تروریست‌ها شهر را ترک کنند. علی رغم اینکه از یک هفته پیش فرار آن‌ها به سمت سوریه آغاز شده است.

فرماندهان میدانی نیز می‌گویند که عملیات موصل در مرحله دارد: اولی پیشروی به سمت شهر و مناطق آن و مرحله دوم به غرب موصل متمرکز می‌شود و تا مرز با سوریه ادامه می‌یابد. در عملیات اولی نیروهای ارتش، نیروهای امنیتی و پیشمرگه و عشایر عمل می کنند و در مرحله دوم الحشد الشعبی وارد می‌شود همچنان که در روزهای اخیر مدام تبلیغ می‌شود که آزادسازی «تلعفر» بر عهده الحشد الشعبی خواهد بود.

منطقه غربی شهر موصل تا مرز سوریه مساحتی بالغ بر 4 هزار کیلومتر مربع را شامل می‌شود و به گفته فرماندهان میدانی عملیات بسیاری دشواری در انتظار الحشد الشعبی است چرا که باید منطقه غربی عراق را از شرق سوریه جدا کند.

 

حضور سردار سلیمانی

در سطح لوجستیکی الحشد الشعبی آمادگی خود برای آغاز عملیات را به پایان رسانده و اتاق عملیات الحشد الشعبی منتظر دستور العبادی برای آغاز عملیات است.

یک منبع عراقی مطلع نیز به الاحبار گفته است که العبادی منتظر چراغ سبز جهت صدور دستور آغاز عملیات الحشد الشعبی است و فشار زیادی از جانب امریکا در باره نقش الحشد الشعبی متوجه العبادی است و نوری المالکی رئیس فراکسیون ائتلاف دولت قانون نیز در تلاش برای نقش آفرینی الحشد الشعبی است.

الحشد الشعبی نیز خود را از روندهای سیاسی دور نگه داشته است و یک شخصیت عراقی به الاخبار گفته است که سردار قاسم سلیمانی پس از حضور در اربیل به اتاق عملیات الحشد الشعبی رسیده تا نقش استشاری خود را برای آغاز عملیات شروع کند.