قانون تحریم های ایران تمدید می شود؟!

رهبران جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارند حداکثر تا نیمه ماه آینده میلادی (۲۵ آبان) لایحه تمدید قانون تحریم های ایران را برای ۱۰ سال دیگر تصویب کنند.

طرح تمدید قانون تحریم های ایران توسط «اد رویس» به مجلس نمایندگان آمریکا ارائه می شود.

برخی از سناتورهای جمهوریخواه آمریکا همچنین خواهان چیزی بیش از تمدید قانون تحریم های ایران هستند و می‌گویند اشخاص و بنگاه‎های تجاری ایران باید به دلیل آنچه آنها آزمایش های موشکی و حمایت از تروریسم می‎خوانند، با مجازات های بیشتری روبرو شوند.

این در حالی است که دولت اوباما از کنگره خواسته ‎بود که در زمینه تمدید قانون تحریم های ایران دست نگه‌ دارد، چرا که براساس برجام، اگر ایران تعهدات خود را نقض کند، آمریکا این قدرت را دارد که تحریم‏‌های اقتصادی را بازگرداند.  

مخالفت کاخ‌ سفید با این لایحه می‌تواند موجب مقاومت دموکراتها در مجلس سنا شود و بدین‎ترتیب جلب آراء ۶۰ سناتور برای پیشبرد این لایحه سخت خواهد ‎شد. جمهوریخواهان تنها ۵۴ کرسی از مجلس سنا را در اختیار دارند و بنابراین برای پیشبرد اهداف خود در این مجلس به جلب نظر دموکرات‏‌ها نیز نیاز دارند.

بر اساس قانون تحریم‎های ایران (آی‎اِس‌آ) که در تاریخ ۳۱ دسامبر (۱۱ دی) منقضی می‎شود، آمریکا می‌تواند به بهانه برنامه‌ های هسته‎ای و موشکی، ایران را با تحریم هایی در حوزه‎های تجارت، انرژی، صنایع دفاعی و بانکداری روبرو کنند.  

سرنوشت این لایحه پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در تاریخ ۱۸ آبان و بازگشت نمایندگان به واشنگتن در تاریخ ۲۴ آبان روشن خواهد شد.

براساس این گزارش، تصویب طرح تمدید بدون کم‌ و کاست این قانون به مدت ۱۰ سال دیگر، در مجلس نمایندگان محتمل به‌ نظر می‌رسد، اما با توجه به مخالفت احتمالی دولت دموکرات آمریکا با این طرح، معلوم نیست این لایحه در مجلس سنا چه سرنوشتی پیدا کند.

«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید، حاضر نشده به این پرسش پاسخ دهد که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا حاضر به امضا این مصوبه برای مبدل شدن به قانون خواهد بود یا آن را وتو خواهد کرد؟

ارنست که در سفر به لس‌آنجلس همراه اوباما بود، در گفتگو با خبرنگاران گفت: من در این مقطع درباره اینکه رئیس‎جمهور این لایحه را امضا خواهد کرد یا خیر، پیش‌داوری نمی‎کنم.