هنوز شهد شیرین توافق را نچشیده ایم تحریم ها از راه می رسند!

در حالی که هنوز نتایج توافق هسته ای کام ایران را شیرین نکرده است، زمزمه هایی به گوش می رسد که قرار است، تحریم های آمریکا علیه ایران 10 سال دیگر تمدید شود.

مذاکرات فشرده میان ایران و 1+5 و در واقع مذاکرات ایران و آمریکا ظرف 2 سال به نتیجه رسید که حاصل آن توافق هسته ای بود که به برجام شهرت دارد.

در این توافق دو جانبه که هم جنبه حقوقی دارد و هم جنبه بین المللی دو طرف متعهد شدند که تعهدات خود را در قبال توافق انجام دهند.

بر اساس این توافق هسته ای، جمهوری اسلامی ایران متعهد شد که فعالیت های صلح آمیز اتمی خود را محدود کند. از تعداد سانتریفیوژهای خود بکاهد، آب سنگین اراک را تعطیل کند، اورانیوم غنی شده خود را بفروشد و برخی محدودیت های دیگر.

در قبال چنین امتیازاتی از سوی ایران، طرف مقابل که اصلی ترین آن آمریکا است، قرار بود تحریم های اقتصادی علیه کشورمان را لغو کند.

تاکنون یک سال از اجرای برجام می گذرد و جمهوری اسلامی ایران همچنان پایبندی خود را به تعهدات نشان داده است. این نکته ای است که تاکنون هم آژانس بین المللی انرژی اتمی آن را تأیید کرده است و هم آمریکا به آن اعتراف کرده و بهانه را از دست آنها گرفته است.

اما در مقابل، ایران هنوز نتایج برجام را احساس نکرده، ابتدا بر اساس توافق هسته ای قرار بر لغو تحریم ها همزمان با اجرای برجام از سوی دو طرف بود، ایران تعهدات خود را آغاز کرد اما آمریکا تن به اجرای تعهدات خود نداد، پس از مدتی لغو تحریم ها به تعلیق تحریم ها تغییر یافت، اما این بازی ها به همینجا ختم نشد بلکه تبدیل به یواش یواش تعلیق شدن تحریم های اقتصادی گشت.

رهبر معظم انقلاب که از همان ابتدا پیش بینی می کردند که آمریکایی ها زیر وعده های خود بزنند و توافق را زیر پا بگذارند، توصیه ها، دستورات و راهکارهای لازم را به اعضای تیم هسته ای کشورمان ارائه کردند تا از خدعه و نیرنگ آمریکا در امان باشند.

حضرت آیت الله خامنه ای در 11 مرداد 95 در دیدار اقشار مردم، گذشت بیش از ۶ ماه از آغاز اجرای توافق هسته ای را یادآور شدند و سؤال کردند: «مگر بنا نبود تحریم های ظالمانه رفع شود تا در زندگی مردم اثر بگذارد آیا پس از ۶ ماه هیچ تأثیر ملموسی در زندگی مردم دیده می شود؟ اگر نقض عهد امریکایی ها نبود آیا دولت نمی توانست در این مدت کارهای فراوانی انجام دهد؟»

حتماً تیترهایی که در زمان اجرای برجام در برخی روزنامه های صبح کشور به چاپ رسید، در خاطره ها باقی مانده است.

بازخوانی برخی از این تیترها خالی از لطف نیست.

تحریم ها به تاریخ پیوست، صبح بدون تحریم، اینک بدون تحریم، خلاص شدیم، تحریم تمام شد، این تنها بخشی از تیترهایی بود که برخی روزنامه های سال گذشته در دی ماه به چاپ رساندند و تحلیل های خود را از برجام ارائه دادند.

همانطور که می بینید، تیترها متعلق به خوشبین هایی است که نسبت به آمریکا دارند، اکنون پس از گذشت نزدیک به یکسال از اجرای برجام آیا باز هم خوشبین هستند؟

اما در مقابل چنین تیترهایی با خوشبینی افراطی، برخی رسانه های دیگر تیترهای متفاوتی زدند، مانند؛ روز اجرا در راه- نوبت به تحقق وعده‌ها رسید، آغاز راستی‌آزمایی، ما به قولمان عمل کردیم حالا نوبت شماست، تحریم های جدید در روز لغو تحریم ها و عناوین دیگر که نشان از دور اندیشی در تحلیل ها داشت.

رهبر انقلاب در 25 خرداد 1395 در دیدار سران سه قوه، مسئولان و کارگزاران نظام، مدیران ارشد دستگاه‌های مختلف و عناصر فعال سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خاطرنشان کردند: «آمریکایی‌ها تحریم‌های اولیه را به‌طور کامل حفظ کرده‌اند که این مسئله بر تحریم‌های ثانویه نیز که قرار بود برطرف شود اثر می‌گذارد. دست‌اندرکاران به این واقعیات توجه و دقت کنند و این حرف را تکرار نکنند که تحریم‌ها برداشته شده است.»

و اما علیرغم وعده ها، سخنان و مطالبی که از سوی برخی مسئولین سیاسی کشور درباره برجام و اجرای تعهدات طرف مقابل به ویژه آمریکا گفته شده، تعهدات آنها اجرایی نشده است، اکنون هم کنگره در تلاش است تا همزمان با پایان دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، تحریم های کنونی را تا 10 سال دیگر تمدید کند!

خبرگزاری رویترز در همین زمینه گزارش داده است، رهبران حزب جمهوری خواه تلاش هایی را برای تمدید 10 ساله قانون تحریم های ایران آغاز کرده اند. در حالی که تحریم های اختصاصی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران اواخر آبان ماه امسال پایان می یابد، این خبرگزاری به نقل از دستیاران چند سناتور و اعضای مجلس نمایندگان آمریکا خبر داده که جمهوری خواهان به دنبال تمدید 10 ساله این تحریم ها هستند.

خبرگزاری رویترز نوشت که اعتبار قانون فعلی تحریم های ایران روز ۳۱ دسامبر (۱۱ آذر) به پایان می رسد و به همین دلیل کنگره آمریکا قصد دارد کمی بعد از برگزاری انتخابات - که ۱۸ آبان است - تمدید این قانون را به رای بگذارد.

این اقدام به تصویب قانونی در زمان بیل کلینتون باز می گردد، قانون داماتو که هم نام با یکی از نمایندگان کنگره است، در آن زمان تحریم هایی را علیه ایران وضع کرد که بر اساس آن هر شرکتی اجازه ندارد بیش از 40 میلیون دلار در سال با ایران داد و ستد کند یا سرمایه گذاری داشته باشند.

این تنها اقدام تازه کنگره آمریکا علیه ایران نیست، بلکه آنها  دو طرح دیگر را برای تمدید قانون تحریم های ایران به سنا پیشنهاد داده اند.

با توجه به رفتارهای آمریکا علیه ایران، نمی توان به نتایج برجام امیدوار بود، چنین سخنی پاشیدن بذر ناامیدی در جامعه نیست، بلکه تلنگری است به آنهایی که بسیار خوشبین هستند و همچنان منتظر تا درِ رحمت آمریکا به روی ایران باز شود!

امید نداشتن به آمریکا، امیدواری به خود را افزایش می دهد و باعث می شود تا توجه بیشتری به داشته های داخلی خود کنیم.