بیشتر سعودی ها پشت ماجرای خلیج فارس هستند
جلیل رحیمی جهان آبادی در واکنش به جنجال های اخیر امارات مبنی بر ادعای مالکیت جزایر سه گانه ایرانی گفت: امارات خود می داند که دستش به لحاظ حقوقی خالی است و فقط به دنبال ایجاد یک چالش و تنش  در منطقه است تا بتواند از این طریق به ایران فشار وارد کند.

 

دبیر کمیسیون حقوقی مجلس با تاکید براینکه اماراتی ها از این اقدام دستاوردی نخواهند داشت تصریح کرد: بیشتر سعودی ها پشت ماجرای خلیج فارس هستند.

 

وی افزود: عربستان به دلیل جنگ غیر مستقیم که در یمن، سوریه و عراق با ایران دارد در پی ایجاد یک تنش جدید به وسیله امارات است تا بتواند فشار لازم را به ایران در منطقه بیاورد.
رحیمی جهان آبادی تاکید کرد: وزارت خارجه باید پیگیر این مسئله باشد و تمامیت ارضی ایران به لحاظ حقوقی و سیاسی دفاع کند.

 

دبیر کمیسیون حقوقی مجلس با اشاره به دلایل حقوقی که اثبات می کند این جزایر مطلق به امارات نیست ادامه داد: جزایر تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی به لحاظ مالکیت متعلق به ایران بوده زیرا امارات دولتی است که از سال 1970 به بعد تشکیل شده است و از 1970 به قبل دولتی نبوده که بخواهد ادعای مالکیت تاریخی آن را داشته باشد.

 

وی اظهار داشت: آنچه دولت امارات ادعا دارد بحث تصرف و حاکمیت موقت انگلیسی ها در یک مقطع این جزایر را تحت تصرف خود داشتند و بعد که انگلیس به تشکیل امارات کمک کرد زمینه حاکمیت موقت انگلیسی تبدیل به دستاویز و بهانه حقوقی برای امارات شده است.

 

رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه لزوما مالک همیشه ملکی را در تصرف خود ندارد با ذکر یک مثال بیان داشت: ممکن است که یک منزل و یا خودرویی را مالک باشیم و دزدی آن را به سرقت ببرد و به صورت موقت در تصرف سارق باشد اما سلب مالکیت نشده است.

 

وی با تاکید براینکه جزایر سه گانه کاملا ایرانی هستند تصریح کرد: تاریخ چند هزار ساله  هم این را نشان می دهد از 3 هزار 500 سال پیش که مدنیت و سیستم سیاسی متمرکز در ایران بوده این مناطق بخشی از حاکمیت ایران بوده است و فقط در مقاطعی بحث تصرف و حاکمیت موقتی پیش آمد که خارجی ها آمدند و اماراتی ها هم اکنون آن را بهانه خود کرده اند.