در این مراسم حسین جابری انصاری ضمن تقدیر از خدمات صادقانه مدیرکل سابق آفریقا، قاره آفریقا را صحنه رقابت‌های سنتی گذشته و شکل گیری مدل‌های جدید رقابت و حتی تخاصم دانست و گفت که این امر مدیریت مجموعه آفریقا را حساستر و نیازمند داشتن برنامه، آینده نگری و هدفمندی می‌کند.

معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه، با تقدیر از توفیقات به دست آمده در حوزه آفریقا، تلاش‌های صورت گرفته در جهت برقراری ارتباط منسجم، فعال و موثر با سایر نهادهای ملی، ارتباط با سفرای آفریقایی مقیم، فعال سازی روابط از مسیر افزایش رفت و آمد سران و مقامات، توجه به سفارت خانه‌های کشورمان در قاره آفریقا و همچنین تدوین استراتژی کلان روابط با آفریقا را از ویژگی‌های دوران مدیریتی آقای ملاعبداللهی دانست و از وی و مجموعه کارکنان زحمتکش، تلاش‌گر و مخلص مجموعه اداره کل آفریقا تقدیر و تشکر کرد.

در ادامه این برنامه حسین ملاعبداللهی نیز به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده ظرف ۲۰ ماه مدیریت خود بر اداره کل آفریقا پرداخت و تلاش برای تقویت مناسبات با کشورهای قاره، ملاقات با مقامات تاثیر گذار این کشورها جهت توجه به روابط دو جانبه، اعزام هیات‌های عالیرتبه به کشورهای آفریقایی و میزبانی از روسای جمهور، روسای دولت‌ها و وزرای کشورهای آفریقایی به همراه تدوین سند راهبردی رابط با کشورهای قاره آفریقا را از جمله برنامه‌های اجرایی در دوران مدیریت خود عنوان کرد.

تقویت همکاری بین وزارت امور خارجه با سایر نهادهای ملی و بخش‌های اقتصادی دولتی و بخش خصوصی جهت تسهیل در روابط کلی کشورمان با کشورهای قاره آفریقا از دیگر موضوعات مورد اشاره مدیر کل سابق آفریقا در این مراسم بود.

همچنین در این مراسم «مهدی آقاجعفری»، سفیر سابق کشورمان در تانزانیا به عنوان مدیرکل جدید آفریقای وزارت امور خارجه معرفی شد.

در این جلسه حسین جابری انصاری با اشاره به سوابق ارزشمند و طولانی آقای آقاجعفری در معاونت عربی و آفریقا و نیز دوره موفق سفارت ایشان در تانزانیا، ابراز امیدواری کرد که مجموعه اداره کل آفریقا با همدلی و همکاری با مدیر کل جدید و با تجمیع ظرفیت‌ها، وزارت امور خارجه را در اجرای ماموریت آفریقایی آن یاری دهند.

در این مراسم مهدی آقا جعفری ضمن تشکر از حسن اعتماد وزارت امور خارجه به وی، انجام کار تیمی، مشورت و همفکری و تداوم نظام‌مندی را اصول کاری خود عنوان کرد و از تلاش‌های دوران مدیریت آقای ملاعبداللهی بر اداره کل آفریقا تشکرکرد.

در پایان نیز به رسم یادبود لوح تقدیر و هدیه‌ای از سوی معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه به حسین ملاعبداللهی اهدا شد.