وزیران خارجه ایران، روسیه و سوریه همکاری های آینده ضدتروریستی را تعیین کردند

این نشست، به منظور بررسی موضوع بحران سوریه برگزار شد که در آن، وزرای خارجه سه کشور، به بیان مواضع و دیدگاه های خود پیرامون بحران سوریه و نحوه حل آن پرداختند.

 

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست، با بیان اینکه همه باید علیه تروریسم در سوریه مبارزه کنیم گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره بر برقراری آتش‌بس همه‌جانبه در سوریه اصرار کرده و تأکید داشته که باید در این کشور به صورت همه‌جانبه باید با تروریسم مبارزه شود و همچنین کمک‌های انسان‌دوستانه با رعایت اصل بی‌طرفی به تمام مناطق سوریه ارسال شود.

 

ظریف افزود: روابط دوجانبه ایران و روسیه در وضعیت مناسبی قرار دارد و امروز در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، منطقه‌ای و بین‌المللی، ایران و روسیه ارتباطات بسیار نزدیک و صمیمی برقرار کردند و این ارتباطات به نفع صلح و ثبات منطقه و جهان خواهد بود.

 

ظریف افزود: در بحث دوجانبه و سه جانبه گفت‌وگوهایی با ولید معلم و سرگئی لاوروف داشتیم. دیدگاه سه کشور در مورد سوریه این است که استقلال سیاسی دولت سوریه باید حفظ شود، احترام به رأی مردم این کشور صورت گیرد و تصمیم نهایی با مردم سوریه برای تعیین سرنوشتشان باشد. این محورها همواره مبنای برخورد ما با موضوع سوریه بوده است.

 

وی گفت: ما بر تلاش همه‌جانبه برای رسیدن به راه‌حل سیاسی در سوریه و توقف درگیری‌ها در این کشور تأکید کردیم و معتقدیم بحران سوریه تنها از مسیر سیاسی قابل حل خواهد بود و ضمن تأکید بر مبارزه با تروریسم و گروه‌های تکفیری، راه‌حل سوریه از طریق گفت‌وگوی مردم شکل خواهد گرفت.

 

وزیر خارجه افزود: راه‌حل بحران سوریه، تنها پشت میز مذاکره صورت خواهد گرفت. ایران همواره بر آتش‌بس همه‌جانبه در سوریه اصرار داشته و معتقدیم راه‌حل، نظامی نیست و بر مبارزه همه‌جانبه با تروریسم و کمک به حرکت انسان‌دوستانه برای کاهش آلام مردم سوریه، ضرورت بی‌طرفی در ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و ... تأکید کرده‌ایم. ضرورت مقابله با استفاده تروریست‌ها از سپر انسانی برای پیشبرد اهداف تروریستی‌شان که متأسفانه هم در نقاط مختلف سوریه اتفاق افتاده و هم امروز در موصل و نقاط دیگر استفاده می‌شود و این واقعیت که مبارزه با تروریسم، یک مبارزه جهانی و نیازمند اراده سیاسی است و متأسفانه این اراده سیاسی کماکان مشاهده نشده است، یک موضوع مورد توافق ماست. 

 

ظریف تصریح کرد: چنانچه این اراده سیاسی شکل بگیرد، امکان برخورد با پدیده تروریسم در سوریه تقق خواهد یافت.

 

وی گفت: نیاز به همکاری جهانی برای مبارزه با تروریسم است و کشورهایی که ادعای مبارزه با تروریسم دارند باید ادعای خود را در عمل پیاده کنند. حمله برای آزادسازی موصل نباید منجر به سرازیر شدن تروریست‌ها به سایر مناطق عراق و سوریه بشود. حتماً تلاش برای مقابله با تروریسم باید برای جلوگیری از این خطر جدی، منطقه‌ای و جهانی همگانی و همه‌جانبه باشد.

 

ظریف افزود: بحث‌هایی که امروز صورت گرفت، نشانگر تلاش ایران و روسیه و سوریه برای مقابله با تروریسم و تأکید بر ضرورت یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه خواهد بود.

 

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سؤالی نیز عنوان کرد: آنچه که برای همه کشورها ضرورت دارد، پذیرفتن این واقعیت است که تروریسم برای هیچ کس منافعی به همراه نخواهد داشت.

 

ظریف در پاسخ به سؤالی گفت: طرفداران تروریست‌ها کماکان معتقدند از تروریسم برای اهداف سیاسی می‌‌توان استفاده کرد. یک مسئله مهم و بنیادین، غیرقابل قبول بودن استفاده از تروریسم برای اهداف سیاسی و مسئله مهم دیگر هم ناممکن بودن استفاده از تروریسم برای اهداف سیاسی است.

 

وزیر خارجه کشورمان افزود: بهتر است برخی این واقعیت را بپذیرند که تروریسم ابزار خوبی برای رسیدن به اهدافشان نیست. باید با تروریسم در سوریه مبارزه کنیم.

 

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز ضمن اشاره به این موضوع که درباره وضعیت سوریه، وضعیت حلب مورد نظر ما بوده است، گفت: همچنان مذاکره درباره حلب ادامه دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: توقف جنگ در حلب از سوی گروه‌های مسلح مورد تأیید ماست، کشورهای دیگر نتوانستند بخشی از عملیات گروه‌های مسلح را متوقف کنند و ترویست‌ها از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌‌کنند.

 

لاوروف ادامه داد: دو روز گذشت و در این دو روز، جنگنده‌های سوریه و روسیه هیچ بمبارانی انجام ندادند و به خطوط هوایی جبهه‌های حلب نزدیک نشدند. به علت اینکه جنگنده‌ها حضور ندارند، عملیات امدادرسانی امکان دارد پیگیری شود.

 

وی خاطرنشان کرد: مشکل در این بود که آمریکایی‌ها نتوانستند خودشان را از جبهه النصره فاصله بدهند و گروه‌های تروریستی در منطقه حضور داشته باشند و غیرنظامیان مورد هدف قرار دادند؛ درصدد هستیم گذرگاه‌های امن فراهم کنیم که غیرنظامیان خارج و از تیررس تک‌تیراندازها رها شوند.

 

لاوروف ادامه داد: سازمان ملل باید امدادرسانی را انجام دهد. اینکه امدادرسانان در شرق حلب امدادرسانی را متوقف کردند، اقدامی غیرحرفه‌ای بوده است. کمک‌های نظامی باید به شرق حلب متوقف شود و آن‌ها صرفاً به تبلیغات در این زمینه پرداختند.

 

لاوروف گفت: ما خواستار آن هستیم که سازمان ملل و نمایندگان این سازمان، از موضوعات انسانی حمایت بیشتری داشته باشند و کمک‌های امدادی را به شرق حلب برسانند. از 27 اکتبر یکی از مدارس شهر حلب هدف حمله قرار گرفت و سوریه و روسیه را هدف قرار دادند و گفتند که این بمباران از سوی روسیه و سوریه بوده ولی وزارت دفاع سوریه این ادعا را تکذیب کرد.

 

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: مدرسه‌ای که در غرب حلب هدف قرار گرفت و یک موشک به آن اصابت کرد، از سمت شرق حلب این هدف‌ قرار گرفته بود و ارتباطی به روسیه و سوریه نداشت؛ این موضوع در زمانی رخ داد که گروه‌های مسلح در شرق حلب بودند و در آن زمان، شماری از غیرنظامیان حلب را مورد هجمه قرار دادند. اطلاعات ما این مسئله را اثبات می‌‌کند.

 

وی با بیان اینکه خبرنگاران به این منطقه رفتند و جنایات انسانی را در شرق و غرب حلب ملاحظه کردند، اظهار داشت: 19 دسامبر یکی از کاروان‌های امدادرسانی در شرق حلب هدف قرار گرفت و در آنجا روسیه را متهم کردند در حالیکه کسان دیگری این اقدام را صورت دادند و گروه‌های تروریستی و مسلح نقش داشتند.

 

لاوروف اضافه کرد: باید تحقیقات کافی صورت گیرد و اتهام‌زنی بدون تحقیق صورت نگیرد. کسانی که در امور انسانی فعالیت می‌کنند باید مراقب باشند گروه‌های تروریستی به آن‌ها حمله نکنند.

 

وی گفت: سوریه و ایران از آمادگی کافی برخوردارند. روسیه آمادگی کامل دارد با سازمان ملل ارتباط داشته باشند تا مسائل انسانی مربوط به سوریه حل شود. ضرورت دارد نمایندگان سازمان ملل در اقدامات تحریک کننده شرکت نکنند و به صورت حرفه‌ای به ماموریتشان ادامه دهند. تلاش مشترک ما برای مقابله با تروریسم در سوریه همچنان ادامه دارد. مبارزه با تروریسم، داعش و جبهه النصره را در سوریه ادامه خواهیم داد و کمک‌های انسانی را به ساکنان ادامه می‌دهیم.

 

لاوروف وضعیت انسانی در سوریه را مناسب ندانست و افزود: خارجی‌ها از این موضوع برای رسیدن به اهدافشان استفاده می‌کنند.

 

وی گفت: در مذاکراتمان موضوع عراق را بررسی کردیم. ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در موصل عملیات نظامی را شروع کرده؛ با همکاران در کشورهای مختلف در تماس هستیم که اجازه ندهند تروریست‌ها به سوریه بروند. با همپیمانان و متحدانمان مذاکره کردیم. با طرف‌های آمریکایی مذاکره کردیم و تماس‌هایمان ادامه دارد که اجازه ندهیم تروریست‌ها از عراق به سوریه حرکت کنند.

 

وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت: در مذاکرات امروز روابط دوجانبه را در بعد انسانی، اقتصادی و اجتماعی و سیاسی مورد بررسی قرار دادیم.  تلاش داریم در سفری که «بشار اسد» به مسکو خواهد داشت ملاقاتی بین اسد و ولادیمیر پوتین انجام شود. در توافقات بین روحانی و پوتین هم صحبت کردیم و روابط دوجانبه را بررسی کردیم. به زودی کمیسیون مشترک تجاری بین روسیه و روسیه برگزار و روابط اقتصادی دو کشور را بررسی خواهیم کرد و کمیسیون مشترک ایران و روسیه نیز به زودی برگزار خواهد شد.

 

ولید المعلم وزیر خارجه سوریه نیز در این نشست؛ با تصریح به اینکه روسیه و ایران در کمک به سوریه برای مبارزه با تروریسم، صداقت دارند، بیان داشت: ما در جمهوری عربی سوریه با توجه به تجربه عملی که در گذشته داشتیم، اعتمادی به حرف‌های خارجی‌ها و غربی‌ها نداریم. 

 

وی افزود: ائتلاف بین‌المللی دو سال است وعده داده با تروریسم در سوریه مقابله کند. سوال این است آن‌ها دو سال عملیات انجام دادند خروجی این مسئله چه بوده است؟ همین مسئله را در موصل هم می‌بینیم. الان درست است صحبت‌هایی از سوی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیان می‌شود ولی ما به آن‌‎ها اعتمادی نداریم.

 

وزیر خارجه سوریه افزود: هماهنگی واقعی بین نیروهای سوریه و روسیه وجود دارد تا مقابله با طرح ورود تروریست‌ها به سوریه از این طریق عملی شود.