در دیدار ظریف و موگرینی چه گذشت؟/موگرینی بعد ایران به ریاض می رود

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که شب گذشته به تهران سفر کرد، صبح امروز (شنبه) با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در محل وزارت خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار در خصوص روابط دوجانبه ایران و اتحادیه اروپا و تحولات منطقه به ویژه بحران جاری در سوریه و راه‌های پایان بخشیدن به آن با نگاه به آینده گفت‌و‌گو و رایزنی شد.

ظریف در این دیدار ضمن استقبال از نقش سازنده اتحادیه اروپا در بحران سوریه، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری نزدیک‌تر با اتحادیه اروپا اعلام کرد.

 

 

موگرینی بعد از دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران، به ریاض سفر می‌کند.

موگرینی دوشنبه ٢٦ مهر ماه بعد از نشست لوکزامبورگ در اظهارنظری از رایزنی با ایران، عربستان و ترکیه درباره سوریه خبر داد و متعاقب آن همان شب با ظریف در تماس تلفنی درباره آخرین تحولات سوریه به گفتگو پرداخت.

روز گذشته نیز نشست سه جانبه با حضور وزرای خارجه ایران، روسیه و سوریه در مسکو برگزار شد و طرفین بر حل سیاسی بحران سوریه و کمک رسانی به مردم حلب تاکید کردند.

ظریف در نشست خبری مشترک به همراه وزرای خارجه سوریه و روسیه تصریح کرد: راه‌حل بحران سوریه تنها پشت میز مذاکره صورت خواهد گرفت و تروریسم ابزار خوبی برای رسیدن به اهداف سیاسی نیست.

وی افزود: آنچه که ضرورت دارد برای همه کشورها، پذیرفتن این واقعیت است که تروریسم برای هیچ کس منافعی به دنبال نخواهد داشت. حمایت از گروه‌های تروریستی گرچه ممکن است در کوتاه مدت در برخی معادلات بسیار کوته‌بینانه سیاسی منافعی را در بر داشته باشد، ولی گروه‌های تروریستی گروه‌هایی هستند که نهایتا دست کسانی را که آنها را تغذیه کرده‌اند، گاز خواهند گرفت و با آنها مقابله خواهند کرد و نهایتا خطری برای همه خواهند بود.

پیش از این نیز در 24 مهر ماه سال جاری نشست بین‌المللی با موضوع حل بحران سوریه در لوزان برگزار و در این نشست چهار ساعت و نیم درباره ابعاد انسانی، سیاسی و امنیتی بحران سوریه بحث و گفت‌وگو شد.

در این نشست علاوه بر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، وزرای خارجه روسیه، آمریکا، ترکیه، عربستان، قطر، عراق، مصر، قطر‌، اردن و استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه حضور داشتند.