چه کسی در دولت روحانی حرف آخر را می زند؟

گروه سیاسی- پس از استعفای سه وزیر آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی که نشان از عزم دولت در تغییرات کابینه داشت اما معرفی دانش آشتیانی به جای نجفی مانند بمب صدا کرد و تاثیر گذاری افراد مختلف در تصمیمی گیری های دولت در چنین سطحی را آشکار کرد.

به گزارش افکارنیوز، نوبخت نام نجفی را برد ولی گویا دقیقه 90 دانش آشتیانی به نامه معرفی وزرای پیشنهادی دولت به مجلس راه پیدا کرد و همین تغییر باعث اعتراض شدید فراکسیون امید مجلس شد تا جایی که پارسایی سخنگوی فراکسیون امید را وادار به واکنش کرد و گفت: تا ساعت ۷:۳۰ صبح که فراکسیون امید جلسه‌ای با دولت داشت، آقای نجفی معرفی شد. اما این‌که چرا ظرف مدت کوتاهی گزینه‌ی پیشنهادی عوض شده، موضوعی است که سخنگوی دولت باید توضیح دهد.

اما این پایان ماجرا نبود و روز دوشنبه حسینعلی امیری معاون پارلمانی دولت با روزنامه اصلاح طلب آرمان مصاحبه ای کرد و گفت " قرار بود کابینه ترمیم شود و روز یکشنبه صبح با آقای دکتر نوبخت رفتیم در فراکسیون امید. همان‌طور که گفتم فراکسیون دعوت کرده بود و ما در آنجا حاضر شدیم و به سوالات نمایندگان درباره ترمیم کابینه پاسخ دادیم. سوالی که پرسیدند در فراکسیون این بود که آیا دکتر نجفی گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت آموزش و پرورش هستند؟ که دکتر نوبخت گفتند: بله. من البته سکوت کردم. جلسه که تمام شد من قرار بود به همراه رئیس‌جمهور بروم به استان مرکزی چون در شهرستان آشتیان برای من برنامه گذاشته بودند. بنابراین قبل از رفتنم از دکتر نهاوندیان رئیس دفتر آقای روحانی، پرسیدم که آیا نامه معرفی وزرا به مجلس آماده است؟ ایشان گفت: بله آماده است و در دفتر است. گفتم: بیایم آشتیان یا نه؟ گفتند: ببینید نظر خودتان چیست و یکی از آقایان گفت فقط یک نامه است و بدهید به یکی از معاونان‌تان تا نامه را به هیات رئیسه تقدیم کند.

بعد من سوال کردم از دکتر نهاوندیان که در نهایت گزینه‌ها چه کسانی هستند؟ ایشان گفت: آقای دانش آشتیانی برای آموزش و پروش، دکتر صالحی امیری برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آقای سلطانی‌فر هم وزارت ورزش و جوانان. من پرسیدم مگر تغییر پیدا کرده است گزینه ها؟ گفتند: در جمع‌بندی نهایی که دیشب انجام شد گزینه آموزش پرورش شد آقای دانش آشتیانی."

صحبت های امیری نشان می دهد در شب قبل از معرفی نجفی لابی بازی هایی صورت گرفت که به جای نجفی ، آشتیانی معرفی شود و این موضوع نشان می دهد در دولت تصمیم گیری ها به شبی بند است.

به راستی چه کسی توانست وزیر پیشنهادی را عوض کند ان هم زمانی که سخنگوی دولت نام شخص دیگری را می برد اما نامه رئیس جمهور به مجلس نام دیگری است.

آیا نهاوندیان که به گفته اصلاح طلبان این روزها اختیارات وسیعی دارد توانست وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را عوض کند یا دست های پنهانی دیگری برای تغییر وجود داشت.

به هر حال آنچه در داستان وزرای پیشنهادی دولت به مجلس مشهود است اینکه اختلافات میان دولتی ها بیش از گذشته است تا جایی که انها نمی توانند تصمیمی قاطع اتخاذ کرده و یا حداقل سخنگوی خود را در جریان این تغییرات قرار دهند و شبانه فردی را به جای فرد دیگری می گذارند.

آقای روحانی به عنوان ئیس جمهور می توانست این اختلافات را مدیریت کند اما گویا اختلافات میان نزدیک ترین افراد به رئیس جمهور تا حدی است که تغییرات و اعلام ان به دیگر افراد از توان مدیریتی وی نیز خارج شده است.

مصطفی حسینی