به گزارش خبرآنلاین، تولیدکنندگان لبنیات کشور که از دولت طلبکارند، بازداشت شدند و پس از آن، آزادی ۸ نفر از این افراد، تایید شد. خبرگزاری ایمنا (خبرگزاری شهرداری اصفهان) در این باره نوشته است "بازداشت شدگان، تعدادی از نمایندگان کارخانههای لبنی استانها بودند که برای دریافت مطالبات خود از مسئولان به تهران سفر کرده بودند."

به نوشته این منبع، مدیرعامل اتحادیه شیر پاستوریزه استان خراسان نیز بازداشت شده بود که او نیز آزاد شد ولی این گزارش درباره سرنوشت سایر بازداشت شدگان، خبری مخابره نکرده است.

۱۹ مهر ماه‌جاری، مدیران کارخانه‌ها و اتحادیه‌های لبنی سراسر کشور برای دریافت مطالبات سال ۸۹ خود در خیابان کلانتری و سمیه تهران روبه‌روی وزارت صنایع قدیم تجمع کردند.

مدیران صنایع لبنیات کشور بارها گفته اند پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، میزان مخارج آنها از درآمد پیشی گرفته و باید دولت، مجوز افزایش قیمت را به آنها بدهد. این در حالی است که دولت، تنها اجازه داده است صنایع شیر ۸ درصد به قیمت تولیدات خود بیافزایند.

چالشهای صنعت شیر: هدفمندی یارانه ها و قطع شدن سهمیه مدارس

این اخبار در حالی منتشر می شود که در نشست سراسری تولید کنندگان صنایع شیر که چندی پیش در ساری برگزار شد، نمایندگان مختلف صنایع شیر گلایه های خود را از بی اعتنایی دولت به تولید کنندگان و ورشکستگی تعداد زیادی از تولیدکنندگان سنتی لبنیات، مطرح کرده بودند.

آنها در نشست دو روزه خود به این مسئله تاکید کردند که قطع پرداخت یارانه شیر و همچنین عدم اختصاص بودجه برای شیر مدارس، به همراه عدم پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات شیر یارانه ای توزیع شده در سال گذشته، موجب شده صنعت شیر کشور با بحران مواجه شود و دولت، عامل اصلی به وجود آمدن این بحران است.

در همین راستا مدیران کارخانجات شیر پاستوریزه کشور روز ۱۹ مهر ماه‌جاری در نشستی با وزیر مربوطه، مشکلات خود را در میان گذاشتند که این دیدار بی‌نتیجه ماند و آنها ترجیح دادند برای وصول مطالبات خود به تجمع در خیابان بپردازند.

بر اساس گفته‌های نمایندگان صنایع لبنی استان‌ها، مطالبات آنها از سال های ۸۹ و ۹۰ نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که ۱۰۰ میلیارد تومان آن در ۱۷ شهریور سال‌جاری از سوی ستاد هدفمندی یارانه‌‌‌ها به حساب وزارتخانه بازرگانی و سپس بانک ملت واریز شد که این ملبغ به منظور پرداخت مطالبات کارخانه‌‌ها و اتحادیه‌های لبنی استان‌ها برای سال ۹۰ جهت هر کیسه شیر، به طور علی الحساب ۱۵۰ تومان واریز شده بود.

مسوولان قول داده بودند مابقی بدهی‌های مدیران کارخانه‌ها و اتحادیه‌های لبنی سراسر کشور بعد از ۱۷ شهریور سال‌جاری طی روزهای آینده با جمع‌بندی کل حساب‌های کارخانه‌‌ها و اتحادیه‌های استان‌‌ها به صورت کامل پرداخت شود اما هنوز خبری از اجرای این وعده در رسانه ها منتشر نشده است.

گفتنی است نخستین تجمع نمایندگان کارخانهها و اتحادیههای لبنی استانها در ۸ مرداد سالجاری در مقابل وزارتخانه بازرگانی با حضور ۳۰ نفر از مدیران تنها برای دریافت مطالبات خود از سوی مسوولان صورت گرفته بود که بعد از گذشت ۴۲ روز از این تجمع، نخستین قول مسئولان برای واریز مطالبات صنایع لبنی کشور محقق شد.