آمریکا و ایران در جنگ علیه داعش به هم نزدیکتر شده اند

یک روزنامه آمریکایی با کنار هم قراردادن شواهدی، نوشت که ایران از طریق گروههای شیعه حاضر در عراق، به عملیات آزادسازی موصل از دست داعش پیوسته است.

 

روزنامه کریستین ساینس مانیتور در گزارشی با عنوان «نقشی که ایران در حمله به موصل ایفا می کند، چیست؟» به بیان جزئیاتی درباره اقدامات جمهوری اسلامی ایران در همکاری با گروه های شیعه در عملیات بازپس‌گیری موصل از دست داعش پرداخته است.

 

کریستین ساینس مانیتور نوشت شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران، به کمپین نظامی پیوستهاند تا داعش را از موصل بیرون برانند. با ورود شبه نظامیان شیعه، جبهه جدیدی به سمت نواحی غربی شهر موصل گشوده شده است.

 

اشاره این رسانه آمریکایی به گزارش اخیر آسوشیتدپرس است که روز جمعه نوشت الحشد الشعبی یا بسیج مردمی عراق در غرب موصل محاصره این شهر را تکمیل کرده است.

 

«جعفر الحسینی» سخنگوی گردان های حزب الله عراق به آسوشیتدپرس گفته، حزب الله و دیگر شبه نظامیان مرتبط حدود چهار مایل به سمت شهر تلعفر پیشروی کرده و سه خودروی بمب گذاری شده انتحاری داعش را با موشکهای ضدتانک منهدم ساخته اند.

 

طبق اعلام بسیج مردمی عراق، شبه نظامیان شیعه وارد شهر موصل نخواهند شد.

 

هدف آنها کنترل مرزهای غربی عراق با سوریه و تامین امنیت این مناطق هستند. در مرز غربی عراق با سوریه، خطوط لولههای نفتی و مسیر تدارکاتی داعش در بین موصل و رقه است.

 

کریستین ساینس مانیتور معتقد است، ورود حشد الشعبی یا بسیج مردمی عراق به نبرد موصل نشان دهنده همگرایی بیشتر آمریکا و ایران در جنگ علیه داعش است و این شرایط درحالی بوجود آمده که دشمنی تاریخی بین دو کشور تاحدودی کاهش یافته است.

 

به نوشته این روزنامه، حضور نیروهای شیعه مورد حمایت ایران در نبرد آزادسازی موصل از دست داعش در حالی است که پیشتر ترکیه هم خواستار حضور در این عملیات بود اما با مخالفت بغداد مواجه شد.