نخستین مواجهه مجلس دهم با دولت حسن روحانی!

آقایان دانش آشتیانی، صالحی امیری و سلطانی‌فر با رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وزرای آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر ورزش و جوانان انتخاب شدند. در همین راستا، یادداشت نویس سایت ضدانقلاب"ایران وایر"، تضعیف هسته‌ی "تندروی" مخالف دولت را از خروجی‌های «نخستین مواجهه مجلس دهم با دولت حسن روحانی» برشمرده است.

 

"حقیقت نژاد" در این یادداشت، نقطه ثقل مخالفان دولت روحانی در جلسه امروز را دو کلمه «فتنه» و «امنیتی» دانست و به سخنان مجتبی ذوالنور، نماینده قم استناد کرد که در جریان این جلسه افشا نمود، صالحی امیری پس از فتنه سال ۸۸ با نام مستعار «سید رضا فلاح» به همراه هشت چهره امنیتی دیگر، نامه ای به وزیر وقت اطلاعات را امضا کرده که این نامه در راستای حمایت از فتنه گران بوده است.

 

حقیقت نژاد در ادامه با اشاره به نسبت خانوادگی سیداحسان قاضی زاد، نماینده فریمان با وزیر بهداشت دولت، سخنان "صریح" و "تند" او را "غیرمنتظره" توصیف کرد. او در سخنان امروز خود در کنایه‌ای به حسن روحانی گفته بود: «کسیکه از سرهنگ بودن تبری می جست حالا سرهنگی را برای حوزه فرهنگ انتخاب و معرفی کرده است». نماینده فریمان همچنین به طور مبهم به سوابق صالحی امیری در دادگاه ارتش اشاره کرده و گفته بود: «در مقابل اهالی فرهنگ چگونه خواهید بود؟ سید رضا صالحی امیری یا سید رضا فلاح؟»

 

یادداشت نویس ایران وایر، ۱۵۷ رای به دانش آشتیانی را نشان دهنده انسجام بیشترِ میان لایه‌های اصلاح طلب و حامی دولت نسبت به قبل ارزیابی کرد و نوشت: «اصلاح طلبان و حامیان دولت در نطق‌های دفاع از وزرای دولت هم به طور مکرر مخالفان دولت را به پرهیز از اتخاذ ادبیات فتنه محور دعوت کردند، اگرچه به طور مکرر به نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه نیز ابراز وفاداری نشان دادند، تاکتیکی که در مجموع موفق بود.»

 

حقیقت نژاد در ادامه به نطق امروز حسن روحانی نیز اشاره کرده و نوشت: «روحانی بیش از آنکه از سه وزیر پیشنهادی دفاع کند، از کارنامه دولتش دفاع کرد، دولتی که اکنون با قدرتمندترشدن موقعیت سه چهره نزدیک به شخص رییس جمهور( به ویژه صالحی امیری و سلطانی فر) منسجم‌تر از قبل به نظر می‌رسد. حضور صالحی امیری در کابینه همچنین بار امنیتی دولت حسن روحانی را بالاتر برد. نکته ای که حداقل سبب نگرانی حسن روحانی نیست.» 

 

این یادداشت در نهایت، نتایج محسوس و مهم تغییرات امروز در کابینه را در فاصله کوتاه باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری آینده، دور از انتظار ارزیابی کرد اما هماهنگی و همراهی امروز مجلس دهم با پیشنهادهای حسن روحانی را یک واقعه دلگرم کننده خوانده و نوشت: «هسته "تندروی" حاضر در مجلس، اکنون کارآمدی اش را از دست داده و هیاهوی کمتری دارد. همگن شدن فضای سیاسی و کاهش اثرگذاری "تندروها" در فضای سیاسی می تواند یک اتفاق خوب انتخاباتی برای روحانی باشد. چرخ اعتدال فعلا می چرخد»