انگلیس قرار است به مدرنیزه کردن بانک‌های خصوصی ایرانی کمک کند

 لیام فاکس وزیر دارایی انگلیس گفت: تجارت بین انگلیس و ایران در حال افزایش است و دولت تلاش می‌کند تا نگرانی‌های بانکی بین دو کشور را که عامل محدودکننده تجارت دو کشور شده است را برطرف کند. 

علی‌رغم حذف محدودیت‌های بانکی بین‌المللی در ماه ژانویه، تهران همچنان تنها با چند بانک کوچک و محدود مبادله دارد و پابرجایی تحریم‌های آمریکا عامل فشاری برای مؤسسات و شرکت‌های بزرگ خارجی شده، زیرا آنها هنوز از جریمه‌های آمریکا هراس دارند. 

فاکس در کنفرانس جهانی مالی و شهری در لندن گفت:اشتیاق فزاینده به افزایش مبادلات تجاری باعث شده شرکت‌های انگلیسی، تجارت با ایران را اگر چه آهسته اما دوباره آغاز کنند. ما علائم نخستین برای رشد تجارت بین انگلیس و ایران را می‌بینیم.

وی افزود:نگرانی‌ها درباره نحوه پرداخت‌ها یا فراهم کردن سرویس‌های مالی به این معنا است که منافع آزادسازی تحریم‌ها هنوز به صورت کامل مشخص نشده است و رفع این مشکلات به عنوان اولویت دولت انگلیس است.

نورمن لامونت فرستاده تجاری انگلیس به ایران و وزیر امور دارایی پیشین انگلیس گفت: مهلت برای پیشرفت دسترسی‌های بانکی ایران کاملاً رضایتبخش نیست. این وضعیت دشواری است و این وضعیت، تنها انتقادها را از روحانی رئیس‌جمهور ایران بیشتر می‌کند. 

فاکس گفت: دولت با بخش‌های بانکی کار می‌کرد تا راه‌حلی برای پرداخت‌های ایرانی‌ها پیدا کند و این شد که انگلیس قرار است به مدرنیزه کردن بانک‌های خصوصی ایرانی کمک کند. 

وزیر دارایی انگلیس گفت: دولت ایجاد فرصت‌ها برای صادرکنندگان در بخش‌هایی مانند خرده‌فروشی، بهداشت و درمان، آب و کارخانه‌های پیشرفته معدن، هواپیما و بخش حمل و نقل هوایی را در اولویت قرار می‌دهد و هیأتی را در بخش معدن در ماه دسامبر به تهران می‌فرستد. 

وی گفت: ایران همچنان برای انجام فعالیت‌های تجاری با چالش مواجه است و نیاز دارد تا بانک‌های خود را استانداردسازی و اصلاحاتی را انجام دهد تا از مزایای بعد از تحریم بتواند استفاده کند.

وزیر دارایی انگلیس افزود:فعالان تجاری انگلیس به دنبال تجارت یا سرمایه‌گذاری در ایران هستند اما آنها باید از تحریم‌هایی که همچنان پابرجا هستند و نیز قواعد تجاری و کنترل‌های صادراتی در ایران آگاه باشند و مطمئن باشند همه فعالیت‌های تجاری، کاملاً تابع مقررات باشد.