آمریکاییها کوچکترین امتیازی در قضیه برجام به ایران نداده‌‌اند

عباس سلیمی نمین رئیس دفتر مطالعات تاریخ معاصر ایران در مناظره با محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در با عنوان رابطه با آمریکا آری یا خیر که در دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز برگزار شد، با اشاره به نقش آمریکا در کودتای 28 مرداد گفت: آمریکاییها در کودتای 28 مرداد نقش اصلی را بازی کردند و اگر در آن زمان انگلیس نقش اصلی را بازی می‌کرد هرگز سروری آمریکا را در سلطه بر ایران نمی‌پذیرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه باید با هر کشوری که به دنبال نفوذ به داخل کشور است مقابله کرد گفت: اگر دولت انگلیس نیز بخواهد در ایران اعمال نفوذ کند با آن مقابله خواهیم کرد و کاری با آمریکا و انگلیسی بودن نفوذ‌کننده نداریم.

سلیمی نمین با اشاره به جنایتهای آمریکا در ایران تصریح کرد: ملت ایران سالهاست از آمریکا جنایت دیده‌اند و آنها با تک تک سلولهای بدنشان از آمریکا متنفرند اینکه برخی می‌گویند باید  با آمریکا رابطه برقرار کرد که با عقل تناقض دارد.

رئیس دفتر مطالعات تاریخ معاصر ایران با اشاره به سالروز 13 آبان و تسخیر لانه جاسوسی گفت: اسناد لانه جاسوسی نشان می‌دهد که آمریکاییها در ایران تحرکات تجزیه‌طلبانه داشته‌اند و فعالیتهای ضد ایرانی آمریکاییها مربوط به گذشته دور نیست.

وی با اشاره به بدعهدی اخیر آمریکاییها در توافق هسته‌ای گفت: سخنان اخیر جان‌کری وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ایران باید موضع خودش را نسبت به مسائل خاورمیانه تغییر دهد نشاندهنده این است که آمریکا مواضع خود را نسبت به جمهوری اسلامی تغییر نداده است. ما نیز باید مواضع گذشته خود را نسبت به گذشته حفظ کنیم.

سلیمی نمین در پاسخ به سخنان حق‌شناس مبنی بر اینکه پس از برجام میلیاردها دلار از پولهای بلوکه شده ایران به کشور بازگشته است، گفت: پس از قضیه برجام اگر پولی هم به ایران برگشته از سوی چین و هند بوده نه آمریکا.

رئیس دفتر مطالعات تاریخ معاصر ایران همچنین در مورد قراردادهای ایرباس و بوئینگ افزود: عقد قراردادهای ایرباس و بوئینگ در فیلتر اجازه آمریکاییها متوقف شده چرا که آنها اجازه عقد این قرارداد را نمی‌دهند.

وی افزود: ظریف وزیر امور خارجه و صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی هم گفتند که در مذاکره با آمریکا باید بیشتر دقت می‌کردیم تا آمریکاییها در برجام تفیسر به رای نداشته باشند.

سلیمی نمین با بیان اینکه اگر امتیازاتی هم پس از برجام نصیب کشور شده به خاطر حضور دیگر کشورهای حاضر در گروه 1+5 بوده گفت: آمریکاییها هنوز هم ذره‌ای از موضع خصمانه خود نسبت به جمهوری اسلامی کوتاه نیامده و کوچکترین امتیازی در قضیه برجام به ایران نداده‌‌اند.

رئیس دفتر مطالعات تاریخ معاصر ایران افزود: اینکه فردی در این جامعه زندگی می‌کند و سعی دارد کارنامه مثبتی از آمریکا ارائه کند جای تامل دارد.