فرصت مناسبی برای گسترش روابط ایران و قرقیزستان به وجود آمده است

 «ابراهیم رحیم‌پور» معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه ایران که به منظور شرکت در پانزدهمین نشست نخست وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای، در رأس هیأتی در بیشکک پایتخت قرقیزستان به سر می‌برد، با «ارلان عبدالدایف» وزیر خارجه این کشور دیدار کرد.

در این ملاقات، رحیم پور ضمن ارزیابی مثبت از روند رو به گسترش مناسبات دوستانه میان جمهوری اسلامی ایران و قرقیزستان، اظهار داشت: در حال حاضر فرصت مناسبی برای گسترش روابط 2 کشور بویژه در زمینه اقتصادی فراهم شده که باید از آن استفاده کرد.

وی همچنین با تأکید بر نقش مهم جمهوری اسلامی ایران در امر ترانزیت در منطقه بویژه میان آسیای مرکزی و آب‌های آزاد دریای عمان و خلیج فارس، به همکاری‌های ایجاد شده ترانزیتی میان ایران، هند، افغانستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه اشاره کرد.

معاون وزیر خارجه کشورمان گسترش مناسبات میان ایران و قرقیزستان را در راستای منافع 2 کشور و کمک به تقویت صلح، ثبات و امنیت منطقه برشمرد.

وزیر خارجه قرقیزستان نیز در این ملاقات با ابراز خرسندی از گسترش روابط 2 کشور به ویژه در مدت 3 سال اخیر، اظهار داشت: سفر آتی حسن روحانی به قرقیزستان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و می‌تواند تحرک خوبی را در روابط 2 کشور ایجاد نماید.

وی گفت: از این رو، قرقیزستان مشتاقانه منتظر سفر رئیس جمهور ایران به بیشکک است.

وی گسترش همه‌جانبه روابط 2 کشور در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، منطقه‌ای و بین‌المللی را محور اصلی سیاست کشورش در قبال جمهوری اسلامی ایران بر شمرد و تأکید کرد؛ همکاری‌های 2 کشور در عرصه مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی از اهمیت خاصی برخوردار است.

عبدالدایف همچنین اظهار داشت: موضع دولت قرقیزستان همواره حمایت از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای بوده و این موضع ثابت باقی خواهد ماند.

وی عضویت کامل ایران در سازمان مذکور را موجب افزایش کارایی سازمان همکاری‌های شانگهای برشمرد.