توجه بیشتر به بازارچه های مرزی موجب توسعه کردستان خواهد شد

 

"عبدالرضا رحمانی" فضلی شامگاه  پنج‌شنبه 13 آبان در جلسه شورای توسعه استان کردستان، اظهار کرد: خوشبختانه روحیه مطالبه گری و جدی بودن در طرح مسائل، در مدیران کردستان نمود دارد و این انگیزه، به طور قطع توسعه استان را موجب خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه باید شرایط لازم برای توسعه استان فراهم شود، افزود: امنیت، یکی از مهمترین مسائلی است که خوشبختانه در کردستان وجود دارد و باید برای تقویت آن تلاش کرد و  امنیت استان به هیچ عنوان نباید خدشه‌دار شود.

 

وزیر کشور عنوان کرد: امنیت یکی از مسائلی است که توسعه را رقم می‌زند و ائمه جمعه و جماعات و همچنین دستگاه‌های حاکمیتی باید برای حفظ و تقویت آن بکوشند.

 

وی تاکید کرد: مدیران باید حول محور توسعه جمع شده و برای توسعه همه جانبه استان با توجه به ظرفیت‌های موجود در آن تلاش کنند.

 

رحمانی فضلی اقتصاد مقاوتی را ظرفیتی مناسب برای مناطق مرزی دانست و تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی تنها اجرای پروژه نیست بلکه باید برای مردمی کردن و بسیج و جلب مشارکت مردم در برنامه‌ها نیز برنامه‌ریزی شود.

 

وی با اشاره به اینکه توسعه امری پیچیده و نیازمند تعامل همه جانبه است، گفت: توسعه با وجود انسان‌های توسعه یافته ممکن می‌شود که آموزش مدیران برای تحقق این مهم ضروری است.

 

وزیر کشور بر تهیه سند توسعه روستایی نیز تاکید کرد و افزود: بدون سند توسعه نمی‌توان کاری را پیش برد و تعریف پروژه و زمان بندی برای اجرای آنها در حوزه اقتصاد مقاومتی ضروری است.

 

وی بازارچه‌های مرزی و معابر کولبری را موتور محرکه استان دانست و ذکر کرد: مرزها می‌توانند مرکز تحول باشند و در قالب برنامه‌های اقتصاد مقاومتی باید برای ایجاد تحرک در توسعه استان از طریق مرزها برنامه ریزی شود.

 

رحمانی فضلی ادامه داد: سرمایه گذاری باید به فرهنگ تبدیل شود و با توجه به اینکه هزینه‌های جاری دولت به تنهایی کفاف رشد تولید را نمی‌دهد، باید برای جذب سرمایه‌های مردمی تلاش شود.

 

وی با اشاره به اینکه گفتمان سرمایه گذاری در کردستان مورد حمایت دولت است، بیان کرد: تولیدهای تخصصی استان از جمله توت فرنگی، عسل و فرش کردستان باید برند سازی شوند و برای تبلیغ و اطلاع رسانی و معرفی آنها به بازارهای داخلی و خارجی، جشنواره‌های مختلف برگزار شود.

 

وزیر کشور در ادامه نظام بانکی موجود را موجب عدم توسعه یافتگی دانست و افزود: مدیران و نمایندگان کردستان برای جذب اعتبارات لازم برای ایجاد توسعه در استان باید از هر راهی وارد شوند و پیگیر جذب بودجه عمومی باشند و به منابع بانکی وابسته نباشند.

 

وی خاطرنشان کرد: صدا و سیما نقش مهمی در توسعه دارد و باید محور توسعه استان قرار گیرد و با تولید برنامه‌های تاثیرگذار، نقش وحدت بخش خود را در توسعه ایفا کنند.