توسعه باید تلفیقی از دولت و مردم باشد

"محمدباقر نوبخت" در جلسه اقتصاد مقاومتی و شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت استان کرمان گفت: آن‌چه که در استان کرمان در حال انجام است در راستای اهداف ملی است و منطبق بر سیاست‌های ملی و شرایط ایران است.

 

وی عدم نگاه بلند مدت و عدم نگاه منسجم دو نقیصه در فرایند توسعه ایران دانست و یادآور شد: نخستین برنامه 7 ساله توسعه کشور در سال 1328 تدوین گردید و در زمان جنگ با تاخیر 10 ساله مواجه و در سال 68 برنامه توسعه ای ادامه یافت و تاکنون 10 برنامه اجرا گردیده است.

 

وی با اشاره به دلایل عدم برخورداری از حرکت منسجم در کشور، ادامه داد: به گونه‌ای که برنامه اول توسعه توجه به صادرات، دوم توجه به کشاورزی و برنامه سوم ساختاری و برنامه چهارم به دنبال هم پیوندی با اقتصاد جهانی شد.

 

سخنگوی دولت اظهار کرد: کشورهایی که برنامه توسعه‌ای را همراه با ما آغاز نمودند هم اکنون اکنون به پیشرفت‌های قابل ملاحظه ای دست یافته‌اند که نشان از عقب ماندگی ما از برنامه‌ها دارد.

 

وی با اشاره به این‌که «در حال تدوین الگوی ایرانی و اسلامی می‌باشیم که در این برنامه نقیصه دوم ما برطرف می‌گردد»، اظهار کرد: دستیابی به امر توسعه تنها با منابع دولتی امکان‌پذیر نمی‌باشد، بلکه باید اقتصاد مردمی باشد و مردم زمانی در امر اقتصاد مشارکت می‌کنند که بتوانند از اقدامات خود بهره‌مند شوند؛ بنابراین برنامه‌ها باید عدالت گستر باشد.

 

وی با بیان این‌که «از نگاه علمی، اقتصاد مقاومتی بهترین شیوه برای توسعه کشور جمهوری اسلامی ایران می‌باشد»، ادامه داد: آن‌چه که در استان کرمان صورت پذیرفته است، در چهارچوب اقتصاد مقاومتی می‌باشد.

 

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به برخی از نظریات در خصوص توسعه افزود: برخی معتقد بودند که توسعه باید دولتی باشد و مردم کنار گذاشته شوند و برخی برعکس معتقد بودند که دولتی بودن توسعه با شکست روبرو خواهد شد.

 

نوبخت با اعتقاد به این‌که «توسعه باید تلفیقی از دولت و مردم باشد» ادامه داد: طرح مناطق هشتگانه در استان کرمان قابل تقدیر می‌باشد، به گونه‌ای که نهاد غیردولتی در کنار نهاد دولتی قرار گرفته است و این موفقیت استان کرمان ناشی از طراحی درست و منطبق با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

 

وی با نگاهی گذرا به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: در سال 1394 رشد اقتصادی کشور برابر با  1.3 درصد و در بهار امسال با رشد 4.4 درصدی روبرو بوده‌ایم که این رشد برای اقتصاد مناسب اما کافی نمی‌باشد.

 

وی با اشاره به سه اقدامی که برای توسعه استان کرمان توسط دولت اتخاذ شده است، اظهار کرد: قبل از پایان سال جاری 100 درصد اعتبارات سرمایه‌گذاری و تملک دارایی استان پرداخت می‌گردد که این یک فرصت مناسب برای استان کرمان می‌باشد.

 

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اظهار کرد: پیش‌نویس بودجه سال 96، در 8 آبانماه به دولت تقدیم شده و تا قبل از 15 آذر ماه به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد که در بودجه 96، صد در صد اعتبارات بخش دوم سفر ریاست جمهوری به استان کرمان را در لایحه بودجه سال آینده خواهید دید.

 

وی با اشاره به فرصت سوم استان کرمان ادامه داد: فرصت دیگر برای استان کرمان، برنامه ششم توسعه می‌باشد که در این برنامه، برنامه‌ها ملی و بخشی از سویی دیده شده و دیگر منطقه‌ای و استانی نمی‌باشد و بودجه استان‌ها در دولت تصویب می‌گردد. برنامه توسعه استان کرمان برای سال‌های 95 تا 99 خود استان کرمان می‌تواند تدوین و متعهد گردد که با کمترین تغییر به تصویب رسد.

 

وی با بیان این‌که «استان بر روی ریل توسعه قرار گرفته و پیش می رود»  اظهار کرد: این استان ظرفیت و منابع عظیمی برای توسعه دارد، از مهمترین آنها منابع و سرمایه های انسانی که رمز موفقیت استان کرمان می‌باشند.


ر