ابربدهکاران بانکی راحت باشید؛ فشار فقط روی وام‌گیرندگان خرد است!

گروه اقتصادی- در حال حاضر روزی نیست که پرونده‌ای از یک تخلف بانکی رو نشود؛ تازه‌ترین اتفاق هم مربوط به دو بانک ملی و ملت است. همزمان با افشای تخلفات گسترده در صندوق ذخیره فرهنگیان و اعلام اخباری مبنی بر فساد ۸ هزار میلیاردی در این بخش، مردم با خبر دیگری مواجه شدند که حکایت از اختلاس ۱۲۰۰ میلیاردی در دو بانک بزرگ کشور داشت.

به گزارش افکارنیوز، این خبر که از سوی دادستان کشور اعلام شد، پرده از اختلاسی ۱۲۰۰ میلیاردی در بانک‌های ملی و ملت برداشت که البته یکی دو روز بعد دولت مدعی شد، اختلاس در کار نبوده، بلکه تسهیلاتی پرداخت و معوق شده است!

در حالی پول بانک‌ها به دلیل این‌گونه مفاسد هر روز از بین می‌رود، موضوعی که حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور نیز به آن اشاره کرده است، اما در مقابل شرایط برای تسهیلات‌گیرندگان خرد سخت‌تر می‌شود.

این در شرایطی است که اقدام و ناتوانی بانک‌ها در دریافت اقساط وام تسهیلات‌گیرندگان چند صد میلیاردی، باعث شده که حجم مطالبات معوق بانک‌ها به شدت افزایش یابد.

اما نکته این‌جاست که بانک‌ها شرایط را تنها برای تسهیلات‌گیرندگان خرد سخت کرده‌اند و این باعث شده که در بسیاری موارد، اخم را به صورت وام‌گیرندگان خرد بنشیند. به نظر می‌رسد که در حال حاضر مردم باید تقاص بدهکاران عمده بانکی و یا فسادهای بانکی را بدهند.

در حال حاضر در یک اقدام هماهنگ، شعب برخی بانک‌ها در سراسر کشور در تماس با وام‌گیرندگان که حتی دو قسط آنها به تعویق افتاده، از آنها می‌خواهند هر چه سریع‌تر نسبت به پرداخت اقساط خود اقدام کنند.

تلاش بانک ها برای وصول مطالبات خرد در حالی است که هنوز تکلیف برخی مطالبات میلیاردی این بانک‌ها نامشخص است و معلوم نیست در چنین شرایطی، چرا مشتریان وام‌های خرد باید جور ناتوانی مسوولان این بانک‌ها در صیانت از منابع آن را بکشند و سالیان سال است که تکلیف برخی پرونده‌های تسهیلات میلیاردی همچنان بلاتکلیف است.