به گزارش کیهان اين روزنامه چاپ انگليس در گزارش خود به قلم جين ماريك و جيمز هانينگ با اشاره به استعفاي ليام فاكس از سمت وزارت دفاع انگليس مي نويسد: آدام وريتي مشاور خود خوانده ليام فاكس با موساد و جناح مخالف ايران ارتباط داشت.

در افشاگری ایندیپندنت تصریح شده است که آدام وریتی که در کانون رسوایی مالی لیام فاکس قرار دارد در یک توطئه جسورانه برای براندازی دولت احمدی نژاد رئیس جمهور ایران دخالت داشته است. همچنین این روزنامه انگلیسی فاش کرده است آدام وریتی که دوستی و نزدیکی او با فاکس به سقوط وی انجامید طی چند سال گذشته چندبار به ایران سفر کرده بود و با رهبران گروه های مخالف دولت ایران در واشنگتن و لندن ملاقات هایی داشته است.

از سوی دیگر؛ این گزارش تصریح می کند که از چند منبع دریافته است که آدام وریتی توسط سرویس امنیتی ام آی۶ درباره سفرهایش مورد پرسش، مواخذه و تخلیه اطلاعاتی قرار گرفته است.

در این گزارش تاکید شده وریتی در نظر سرویس جاسوسی اسرائیل موساد فرد مهمی به نظر می آمده که می توانسته ترتیب ملاقات هایی در بالاترین سطوح دولت اسرائیل را بدهد. در این گزارش اشاره شده است که موساد آدام وریتی را رئیس دفتر وزیر دفاع انگلیس می پنداشته است.

گفتنی است؛ لیام فاکس چندی پیش پس از یک سری افشاگری ها درباره مراوداتش با مشاورش از سمت خود استعفا کرد.

روزنامه ایندیپندنت در این گزارش تصریح کرده وریتی در ارتباطات کاری و تجاری خود از کارت ویزیتی استفاده می کرده است که آرم مجلس انگلیس را بر خود داشت. وریتی در جریان سفرهای تجاری اش به کشورها و مناطق زیادی سفر کرد که سودان، عراق و تشکیلات جدید رهبری لیبی هم از جمله آنها بودند.

گفته می شود «سرگاس اودانل» یک مقام ارشد وزارت دفاع انگلیس در حال انجام تحقیق و تفحص در مورد اقدامات لیام فاکس و آدام وریتی است.
به نوشته ایندیپندنت «افشای اینکه فردی با دسترسی نامحدود به یک وزیر دولت کامرون در همان زمان در تلاش بود تا محمود احمدی نژاد را سرنگون کند باعثنگرانی و هشدار در وزارت خارجه بریتانیا خواهد شد که وی در حال تکروی در سیاست خارجی کشور بوده و مانند یک فرد خودسر عمل می کرده است».

بنابراین گزارش به گفته یکی از منابع مطلع، «وریتی» رابطه نزدیکی با نئوکان های آمریکایی داشت که معتقد بودند احمدی نژاد را از قدرت به زیر بکشند.

این گزارش می افزاید؛ گرچه چنین توطئه ای، اگر نگوییم غیرممکن، بسیار بلندپروازانه است، فعالیت های وریتی برخلاف تلاشهای دولت انگلیس برای پیگیری یک راه حل دیپلماتیک از طریق سازمان ملل برای جاه طلبی های هسته ای ایران است. وریتی با جنبش نومحافظه کار در آمریکا که موضع جنگ طلبانه ای در قبال جاه طلبی های هسته ای ایران دارد، همفکر است، گرچه در سفر سال ۲۰۰۷ به این کشور درباره دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک برای آن مسئله ابراز امیدواری کرد.

یکی از دستیاران وریتی گفت، او که می تواند کمی فارسی صحبت کند نقش یک تسهیل دهنده را ایفا می کرد و پیامهایی را بین چهره های متعدد جناح مخالف(ایران) رد و بدل می کرد، البته آن منبع گفت که وریتی یک جاسوس آزاد نبود. یک منبع دیپلماتیک گفت که وریتی در بازگشت به لندن توسط ام آی۶ درباره سفرش به ایران تخلیه اطلاعاتی شده بود.

این گزارش اضافه می کند: معلوم نیست آیا فاکس به طور کامل در جریان فعالیت های «وریتی» قرار داشت یا اینکه به وی فقط اجازه داده می شد با ادامه فعالیت هایش اطلاعاتی را بر یک مبنای غیررسمی در اختیار دولت انگلیس قرار دهد. این روزنامه به کرات سعی کرد با وریتی تماس بگیرد اما هیچ پاسخی دریافت نکرد. یک منبع دولت انگلیس با عصبانیت از وریتی گفت: باید پرسید او در آنجا چه کار می کرد. تغییر رژیم اما فقط در ذهن خودش. نمی توان به هیچ چیزی احمقانه تر از پرسه زدن با پرچم انگلیس در اطراف ایران فکر کرد.

ایندیپندنت در این گزارش تصریح می کند که وریتی در ماه مه ۲۰۰۹ ترتیب ملاقاتی در پورتکولیس هادس را داد که در آن لیام فاکس و یک چهره لابی گر نزدیک به دولت احمدی نژاد حضور داشتند.
همچنين؛ به نوشته اين روزنامه، در ماه فوريه امسال و در حاشيه كنفرانس امنيتي در هرتزيليا در اسرائيل، آدام وريتي ترتيب ملاقات ديگري را داد كه در آن ليام فاكس، سفير انگليس در اسرائيل و ديگر چهره هاي سياسي ارشد و عناصر سرويس اطلاعاتي اسرائيل، موساد، هم حضور داشتند. در جريان اين ملاقات تحريم هاي ايران مورد بحث قرار گرفته است.