به گزارش اعتدال، پرونده اختلاس چند هزار میلیاردی با فرار محمود رضا خاوری مدیر عامل بانک ملی به کانادا وارد فاز جدیدی شد و سوالاتی همچون اینکه یک مظنون به اختلاس با این رقم بالا چرا ممنوع الخروج نشده است؟ ویا چگونه شده است که یک فرد با تابعیت دوگانه پس از بازنشستگی به ریاست بانک ملی منصوب شده است؟ و هزاران حرف و حدیث حاشیههایی پررنگتر از اصل ماجرا را رقم زد.
اما آنچه در این بین مشکوک به نظر می‌رسد عدم رویت خاوری در کانادا و نبود مدرکی مستدل دال بر حضور نامبرده در خاک کانادا و یا ترک انگلستان است.

پس از بازجویی‌های اولیه خاوری به بهانه ماموریت اداری به لندن سفر کرد و در همین زمان بود که با بالا گرفتن فشارها برای استعفا و برکناری افراد مقصر، خاوری همزمان با برکناری ضرابیه و جهرمی، مدیران عامل بانکهای سامان و صادرات از سمت خود استعفا داد و در متن استعفانامه خود، از بی گناهی خود گفت و اتهام اصلی را متوجه جهرمی و بانک صادرات نمود.

فردای آن روز جهرمی در مقام جواب به ادعاهای خاوری برآمد و در کنفرانس مطبوعاتی در حالی که خواستار تشویق خود از سوی مقامات مسئول شد، از فرار خاوری به کانادا خبر داد و در اندک زمانی تصاویری از ویلای لوکس این مظنون فراری در رسانه‌های مجازی منتشر شد.

اما مقامات بانک ملی ادعای جهرمی را رد کرده و اعلام کرد خاوری در لندن حضور دارد و به زودی به تهران بازخواهد گشت. اما روز جمعه ۸ مهرماه ۱۳۹۰ در حالی که حتی برخی مسئولان این بانک نیز برای استقبال به فرودگاه امام خمینی(ره) رفته بودند، محمودرضا خاوری مدیرعامل سابق بانک ملی ایران که قرار بود ساعت ۲ و ۴۰ دقیقه بامداد با پرواز بریتیش ایرویز به تهران بازگردد، به تهران بازنگشت و این آخرین خبر رسمی درباره مدیرعامل متواری بود.

اما گزارشها حاکی است، خاوری که برای حضور در یک نشست کاری به لندن سفر کرده بود، از محل اجلاس خارج شده و بدون مراجعه به هتل محل اقامت خود در لندن، قرار بوده با بلیطی که به مقصد تورنتو تهیه کرده، خاک انگلستان را ترک کند.
از نکات جالب توجه این اقدام ناگهانی خاوری، تسویه حساب غیر حضوری وی با هتل است، که با توجه به اینکه وی فرصت مناسب برای مراجعه به هتل داشته، بر خلاف برنامه قبلی به هتل مراجعه نکرده و برخی افراد نزدیک به او مدعی شده‌اند که نامبرده مستقیما به سمت فرودگاه حرکت کرده است، اما اینکه وی سوار هواپیمایی شده است یا خیر؟ و آیا اصولا خاوری به فرودگاه رفته است یا نه سوالی است که در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

مسالهای که پرونده فرار خاوری را دچار ابهام بیشتر کرده است، گره خوردن نام خاوری با برخی افراد از جمله لیدر جریان انحرافی و ارتباط مشکوک وی با رئیس هیات مدیره یکی از بانکهای خصوصی است.