ایران به طرح «ایتر» می پیوندد

 تیم پروژه ایتر به سرپرستی برنارد بیگو مدیرکل پروژه بین‌المللی گداخت هسته‌ای عصر امروز (شنبه) از ظرفیت‌ها، امکانات و فعالیت‌های بخش گداخت هسته‌ای پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای بازدید کردند.

در طول این دیدارها و بازدید انجام شده مسئولان مختلف سازمان انرژی اتمی ایران نیز حضور داشته و به سوالات هیأت ایتر به ریاست آقای بیگو پاسخ دادند.

هیأت ایتر فردا و در دومین روز سفر دو روزه خود نیز از توکامک دانشگاه آزاد بازدید و با دانشگاهیان مرتبط با صنعت گداخت مذاکره خواهند کرد.

 برنارد بیگو مدیرکل پروژه بین‌المللی گداخت هسته‌ای (ایتر) که در رأس هیأتی در پاسخ به دعوت علی‌‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی صبح امروز (شنبه) وارد تهران شد، پیش از ظهر امروز با حضور در محل سازمان انرژی اتمی با علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در پایان این دیدار تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان انرژی اتمی و ایتر فرانسه به امضای صالحی و بیگوت رسید.

لازم به ذکر است براساس این تفاهم‌‌نامه، طرفین متعهد شدند که اطلاعات بین آنها محرمانه باقی بماند.

صالحی در این باره در جمع خبرنگاران گفت: اولین تفاهم‌نامه بین دو طرف برای محرمانه ماندن اطلاعات امروز امضا شد که طرفین متعهد شدند اطلاعات بین آنها محرمانه باقی بماند.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین عنوان کرد که قرار است تفاهم‌نامه‌ای در آینده بین سازمان انرژی اتمی و ایتر امضا شود که شامل کلیاتی است که بر سر آنها به توافق رسیده‌ایم. همچنین یک توافقنامه در خصوص جزییات همکاری نیز در دست تهیه است که باید بیشتر روی آن کار شود و امیدواریم ظرف چند هفته آینده این تفاهم‌نامه‌ها نیز به امضا برسد.

صالحی همچنین اعلام کرد که ایران تا پایان امسال (۲۰۱۶) به طور رسمی به طرح بین‌المللی گداخت هسته‌ای (ایتر) می‌پیوندد.