شریعتمداری: می‌گویند صد تحریم برداشته شده یکی را نام ببرند

حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران  با حضور در برنامه «نگاه یک»به بررسی موضوع استکبارستیزی و آمریکا پرداختند.

شریعتمداری با اشاره به اینکه، اساسا درگیری ما با آمریکا ماهوی است، گفت: این درگیری از ماهیت های ما سرچشمه می گیرد لذا داستان پر حادثه ما از زمانی شروع می شود که به همت امام و مردم نسخه اسلام ناب را بر کرسی حاکمیت نشاندیم.

وی با اشاره به اینکه، اسلام ناب از ویژگی های ظلم ستیزی است، افزود: اسلامی که ظلم ستیز نباشد اسلام نیست، اسلامی که به پرخوری مرفهین بی درد در کنار فقر محرومان تن دهد، اسلام نیست بلکه اسلام آمریکایی است.

این فعال سیاسی با بیان اینکه، با شکل گیری نظام اسلامی نظام سلطه قد علم کرد، گفت: آمریکا باید دست از خوی استکباری خود بردارد واز سوی دیگر، باید اذعان داشت که درگیری آمریکا با اسلام بر سر نماز و روزه نیست.

وی ادامه داد:  کسانی که نسخه سازش با آمریکا را می‌پیچند باید به دو سوال پاسخ بدهند: یکی این مسئله که آیا آمریکا تغییر ماهیت داده است؟ دوم اینکه آیا قرار است از اسلام دست بکشیم؟

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان در ادامه با اشاره به اینکه، مسئله مبارزه با طاغوت و استکبار دو مفهوم متقارن و هم سوی با یکدیگر هستند، بیان کرد: امروزه مستکبران عالم در تقابل با اسلام ناب قرار گرفته اند لذا استکبار حق و غیر حق ندارد.

وی با اشاره به اینکه، هیچ عذابی برای مستکبر مانند عذاب ذلت نیست، خاطرنشان کرد: شروع نهضت امام خمینی (ره) از نفی طاغوت و نفی رابطه رژیم شاه با آمریکا بود.

حجت الاسلام رحیمیان با اشاره به اینکه، خصوصیات پایدار و ثابت امام برگرفته از حقیقت لایتغیر قرآن است، افزود: آمریکا بیشترین ویژگی ها و خصوصیات مستکبران عالم را دارد بنابراین می توان نتیجه گرفت که همه گرفتاری های ما و جهان اسلام از آمریکا است.

وی با اشاره به مواضع دو کاندیدای فعلی ریاست جمهوری آمریکا اظهار داشت: مواضع آنها نشان دهنده ماهیت  این کشوراست لذا همه دنیا گرفتار مسائل آمریکا است.

مدیر مسئول روزنامه کیهان در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به این سوال که چطور می توان استکبار ستیزی را با تنش‌زدایی جمع کرد گفت: آمریکا در صدر مستکبرین عالم قرار دارد به طوری که طبق برآورد ها و اسناد موجود مشخص شده است که این کشور با سابقه 250 ساله حدودا 224 سال خود را در جنگ و تجاوز به سر برده  یعنی93 درصد عمر آمریکا در جنگ و تجاوز به کشورهای دیگر سپری شده است.

شریعتمداری با اشاره به فرمایش امام خمینی( ره) علیه مبنی بر اینکه، آمریکا شوروی را هم بازی داده است، عنوان کرد: شعار مرگ بر آمریکا در آخرین فرمایشات امام قابل مشاهده است و لذا این اعتقاد ملی و دینی است.

 

وی گفت: اینکه عده ای می خواهند دشمنی آمریکا با ایران را در ماجرای 28 مرداد خلاصه کنند غلط است، دشمنی آمریکا با ما سابقه دیرینه دارد.

شریعتمداری در ادامه با اشاره به ادعای برخی از افراد مبنی بر اینکه اگر با آمریکا سازش کنیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد، گفت: خوی آمریکا غارت گری است لذا کسانی که این نسخه ها را می پیچند، نسخه فلاکت را می پیچند.

حجت الاسلام رحیمیان نیز در همین رابطه اظهار داشت: تجربه در طول سال های اخیر ثابت کرده که نمی توان به آمریکا اعتماد کرد ضمن آنکه مسئله برجام این فرصت را ایجاد کرد که بار دیگر دیدگاه حضرت امام در مورد آمریکا آزموده شود و نتیجه آن را مردم و نسل امروز در کشور و دنیا شاهد باشند که نتیجه مذاکره با آمریکا چیست.

شریعتمداری همچنین درباره اینکه عدم مذاکره و عدم ارتباط سیاسی با آمریکا چه مزایایی می تواند برای ما داشته باشد نیز اظهار داشت: امروز یکی از آقایان فرمودند که 100 مورد از تحریم ها برداشته شده و تنها سه مورد از آن ها مانده است و عده ای این 100 مورد را نمی بینند و سه مورد دیگر را می بینند که باید از وی خواست که یکی از این صد مورد را نام ببرد.

این فعال سیاسی ادامه داد: اینکه گفته می شود تحریم ها برداشته شده، چه چیز این تحریم ها برداشته شده، کدام تحریم ها برداشته شده ؛ تحریم های بانکی که همچنان برقرار است و بر اساس گفته آقای سیف بانک های بزرگ با ما رابطه برقرار نمی کنند و ما را مجبور به قبول FATF می کنند که این خود یک قدم به عقب است.

وی همچنین با طرح این سوال که غنی سازی ما را به رسمیت شناختند یعنی چه، اضافه کرد: غنی سازی باید صنعتی باشد، غنی سازی پایلوت و آزمایشگاهی که نمی خواهیم؛ به ما اجازه دادند که در سال 300 کیلو اورانیوم غنی شده زیر 5 درصد داشته باشیم  و غنی سازی 20 درصد و اراک را از ما گرفتند، بعد به ما می گویند UF4 (کیک زرد) وارد کنیم و آن را به UF6 تبدیل کنیم که همان اورانیوم غنی شده است که از 300 کیلو هم نباید بیشتر باشد، آن را به UF6   تبدیل کنیم که چه بشود؟

شریعتمداری ادامه داد: درباره اینکه با افتخار گفته می شود که می توانیم آب سنگین صادر کنیم هم باید بگویم ما را وادار کردند که آب سنگین صادر کنیم.

این فعال سیاسی خاطر نشان ساخت: آقایانی که دست اندرکاران اصلی در مذاکرات بودند می گویند تحریم ها تنها بر روی کاغذ برداشته شده  لذا آقایانی که مدعی هستند تحریم ها برداشته شده بگویند کدام تحریم ها برداشته شده است.

وی همچنین اظهار داشت: اگر دو برابر شدن صادرات نفت را هم قبول کنیم باید پرسید که آیا پول آن به کشور برگشته است؛ صادرات نفت آزاد است چون دنیای غرب به آن نیاز دارد آن هم نفتی که قیمت آن یک سوم شده است،بله غرب به این نفت مجانی نیاز دارد؛ البته اگر قرار است پول نفت را تهاتر کرد، تهاتر کنیم که چه چیزی بگیریم ، با هند تهاتر کنیم که برنجی وارد کنیم که بعد معلوم شود از نوع تراریخته است.

شریعتمداری همچنین با بیان اینکه مذاکره یک فرمول دارد و در آن صحبت از بده بستان است، تاکید کرد: آمریکا مذاکره را برای مذاکره می‌خواهد نه برای توافق و برای این با ما مذاکره می کند تا آن را بفروشد یعنی به نهضت های جهانی و بقیه بگوید اگر شما معتقدید که ایران الگوی شماست، باید بدانید که او هم در نهایت مجبور شد تا با ما کنار بیاید لذا مذاکره با چنین کشوری نه تنها سود ندارد بلکه خطر هم دارد.

حجت الاسلام رحیمیان نیز در باره این ادعا که آمریکایی ها خواهان تغییر رابطه با ایران هستند اظهار داشت: مگر نسبت به کسی که سراسر ارتباطاتش با ما جنبه خائنانه داشته می توان این ادعا را حمل به صحت کرد؟ قطعا پشت هر حرف آنها توطئه جدید یا برنامه ریزی برای فریب افکار عمومی است، ضمن آنکه هیچ نشانه ای از تغییر مسیر حرکت آنها نسبت به انقلاب اسلامی نبوده و نیست.

وی با اشاره به تحولات منطقه (یمن، سوریه، عراق، لبنان، افغانستان و ...) خاطر نشان ساخت: آمریکا به چیزی کمتر از براندازی  و تغییر ماهیت نظام جمهوری اسلامی ایران و تسلیم کردن نظام قانع نیست.

شریعتمداری نیز در همین رابطه با بیان اینکه براندازی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از خطوط قرمزی است که آمریکا همیشه آن را با خود به همراه داشته که با تغییر دولت ها در آن تغییری ایجاد نمی شود، بیان کرد: بحث هسته‌ای موضوع اصلی تحریم ها نبوده، هدف اصلی تحریم ها در وهله اول تغییر رفتار ایران و پس از آن تغییر ساختار کشور بوده است.

وی افزود: زمانی که آنها نتوانستند از طریق نظامی یا طرق دیگر ما را وادار به تسلیم کنند وارد فاز دیگری شدند به این ترتیب که ظاهر را حفظ کنند و درون را تغییر دهند به طوری که حتی ممکن است یک روحانی در راس حکومت  باشد ولی حکومت دیگر خصلت اصلی را نداشته باشد.

این فعال سیاسی همچنین درباره انتقاد برخی افراد که معتقدند کلید واژه فتنه مورد سوءاستفاده برخی جریانات سیاسی در داخل کشور شده نیز اظهار داشت: راهش این است که فتنه گران مرز خود  را مشخص کنند، امروز یکی از آقایان می گوید اینکه سه وزیر پیشنهادی دولت در مجلس رای آوردند این است که دیگر برای برخی اتهامات گوش شنوایی نیست در حالی که متاسفانه برخی نمایندگان شناخت دقیقی از ماجرا ندارند؛ فتنه گران وطن فروشی کردند  بنابراین احتمال آنکه دوباره دست به وطن فروشی بزنند وجود دارد.

حجت الاسلام رحیمیان نیز در بخش پایانی اظهاراتش آینده را از آن اسلام خواند و گفت: با ایستادگی ملت ایران در سال های گذشته علیرغم همه تلاش دشمن، آنها هیچ گاه موفق به تسلیم نظام نشدند ضمن آنکه قرآن وعده داده که توطئه توطئه‌ گران به خود آنها باز خواهد گشت و قطعا آینده از آن اسلام است.

شریعتمداری نیز در پایان این برنامه بحث حقوق های نجومی را به نفع آمریکا خواند و گفت: کسانی که حقوق های نجومی می گیرند به ارزشها هجوم می آوردند و دل مرد مظلوم که صاحبان اصلی انقلاب هستند را می شکنند.