قرعه استیضاح بعدی به نام وزیر علوم می افتد؟

 روز گذشته رنجبرزاده، عضو هیئت رئیسه مجلس از طرح برخی از نمایندگان برای استیضاح محمد فرهادی وزیر علوم خبر داد، که با جمع آوری امضا از سوی برخی نمایندگان درحال انجام است. 

اکبر رنجبرزاده یکی از مسائل مهمی را  که سبب شد نمایندگان خواستار استیضاح وزیر علوم شوند، را افت مسائل علمی در کشور و کاهش انگیزه رقابت های علمی در عرصه جهانی و داخلی برشمرد.

 

عضو هیئت رئیسه مجلس استدلال دیگر نمایندگان را  بی برنامگی دانشگاه ها و عدم اتصال آنها به وزارتخانه برشمرد و اظهار داشت: نمایندگان در اظهارات خود گفته اند روند کاری وزارت علوم نسبت به گذشته نه تنها افزایش نداشته بلکه در برخی مواقع کاهش هم داشته است.

 

وی افزود: خواسته نمایندگان بیشتر در این خصوص است که وزارت علوم از انجام سلسه مراتب مدیریتی خاص برخوردار نیست.

 اصلاح طلبان،‌اصولگرایان و مستقلین خواستار استیضاح وزیر علوم شدند

حسینعلی حاجی دلیگانی نیز تاکید کرد: عمده دلایل نمایندگان مباحث ناکارآمدی و مدیریتی فرهادی است، که جلوه ظهور آن در برخی از اقدامات انجام نشده وی تبلور یافته است.

 

وی تصریح کرد: امضا کنندگان طرح استیضاح فرهادی، از همه طیف های سیاسی اعم از اصلاح طلب ،‌اصولگرا ومستقلین بودند.

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص دلایلی که موجب امضای 29 نماینده مجلس برای استیضاح وزیر علوم شد گفت: موضوعات فرهنگی دانشگاه ها، عدم اجرای سند اسلامی دانشگاه ها، عدم جای یابی دانشجویان بورسیه،‌استاد سالاری حاکم به نحوی که حق دانشجو در برخی مواقع ضایع می شود و مسائلی که در دانشگاه های آزاد نظیر تدریس بدون مجوز برخی رشته ها رخ می دهد

نماینده مردم شاهین شهر بیان داشت: مجموعه این مسائل نشان می دهد با بررسی هایی که ما انجام دادیم وزیر علوم احاطه کامل بر مجموع خود ندارد و در واقع افراد دیگری در وزارتخانه مشغول اداره آن هستند.

 

حاجی دلیگانی با اشاره به عدم احاطه فرهادی به مجموعه زیر دست خود بیان داشت: بارها شاهد بودیم که وی دستوراتی داده ولی در مجموع پایین تر اجرا نشده است.

 

وی افزود: از طرفی دیگر برخی جریانهای سیاسی در برخی دانشگاه ها نفوذ کرده اند که اگر تحقیق و تفحصی از آنها صورت گیرد مشخص می شود که چه اتفاقات نابه هنجاری در حال وقوع است.

 

 

حاجی دلیگانی با ابراز تاسف از عدم رعایت حقوق دانشجویان ادامه داد: اگر فردی بی طرف از دانشگاه هنر اصفهان بازدید کند و با مسائلی چون تدریس،‌ هیئت علمی، افراد هیئت علمی و اسناد مالی روبرو شود برایش روشن خواهد شد که وزیر علوم مدیریت و نظارت لازم را در زیر مجموعه خود ندارد.

 

وی با ابراز تاسف از اینکه دانشگاه علم وصنعت تهران برای خودش خودمختار شده و اصلا دستور وزیر را رعایت نمی کند بیان داشت: مثلا درخصوص میهمان شدن یک دانشجو که یک مورد جزئی است تابع قانون و دستورات نیست که مجموع این مسائل نشان از عدم مدیریت و بی کفایتی وزیر دارد.