معاون روحانی آب پاکی را روی دست همه ریخت/تیم اقتصادی دولت تغییر نمی کند!

حجت الاسلام مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس جمهور در نشست خبری که صبح امروز در محل کنفرانس های بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات تهران با شعار شفافیت و صداقت برگزار شد ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام اربعین حسینی اظهار داشت: اهمیت رسانه ها در همه جوامع برجسته بوده است و اگر دوران ما را دوران رسانه بنامیم سخن گزافی بر لب نرانده ایم.

 

دولت درخواست ارائه نقد منصفانه همراه با ارائه پیشنهاد دارد

 

معاون حقوقی رئیس جمهور در خصوص نقش رسانه ها در انتقال مسائل بین مردم و مسئولان گفت: دولت همواره خود را موظف به حمایت از آزادی بیان می داند و داوطلبانه از همه اصحاب رسانه درخواست نقد منصفانه توام با ارائه پیشنهاد در مسیر اداره بهتر کشور را دارد.

 

وی همچنین از مساعی مجدانه جنتی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر کرد و برای صالحی امیری، وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی آرزوی توفیق در ساماندهی امور کشور و حمایت از اصحاب رسانه را داشت.  

 

حجت الاسلام انصاری در ادامه این نشست خبری در خصوص خبرهایی مبنی بر تغییرات در تیم اقتصادی دولت و شخص آقای نهاوندیان نیز گفت: دولت برنامه دیگری برای دستور کار وزرا و به ویژه تیم اقتصادی خود ندارد بنابراین تغییر نهاوندیان و یا وزرای اقتصادی گمانه زنی برخی رسانه هاست البته برخی از این اخبار با چاشنی تخریب و بحث دو تابعیتی ها در خصوص اعضای دولت مطرح می شود که قبلا هم وزیر اطلاعات اعلام کرد هیچ دو تابعیتی در بدنه دولت وجود ندارد.

 

معاون حقوقی رئیس جمهور همچنین در خصوص جلسه رای اعتماد به سه وزیر جدید در کابینه دولت یازدهم نیز گفت: نمایندگان با رای مثبت خود به هر سه وزیر پاسخ عملی مثبتی به بداخلاقی هایی دادند که در روند رسیدگی به صلاحیت های این سه وزیر در دوره قبل مجلس شکل گرفته بود لذا از اینکه خانه ملت جبران حقوق تضییع شده این عزیزان را کردند، سپاسگزارم.

 

وی در خصوص شکایت های صورت گرفته از طرف دولت و معاونت حقوقی از برخی از رسانه ها نیز گفت: دولت به طور عام و معاونت حقوقی به طور خاص پاسدار حریم و آزادی بیان و افق شهروندی است لذا برنامه های گسترده ای برای توسعه حقوق مردم داریم که اگر فرصت شد به برخی از آنها اشاره خواهم کرد به اعتقاد ما رسانه های آزاد نشانه زندگی و پویایی مردم یک جامعه است.

 

حجت الاسلام انصاری افزود: بر این اساس دولت از همه حقوق قانونی و شرعی رسانه ها حمایت می کند و با همه قدرت در برابر عوامل محدودکننده آزادی خواهد ایستاد.

 

معاون حقوقی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت برای این اصل مهم یعنی آزادی رسانه خویشتن داری لازم را داشته است و این در حالی است که به شدت از طرف برخی رسانه ها مورد تخریب قرار گرفته است و هجمه ها علیه دولت و شخص رئیس جمهور در این دوره قابل قیاس با ادوار گذشته نیست بر این اساس معاونت حقوقی رئیس جمهور وظیفه ای در دفاع از حرمت آزادی دارد و مطبوعات در کنار حق آزادی و برخورداری از قانون مطبوعات وظایفی از جمله رعایت حقوق دیگران را نیز برعهده دارد که اگر به حرمت و شخصیت دیگران تجاوزی صورت پذیرد برخورد با متجاوز یک تکلیف قانونی است که این تجاوز در عرصه سرزمین، اموال، اقتصاد یا حیثیت افراد باشد و چه در زمینه تضییع آبروی نظام بنابراین اگر در جایی تضییع حقوق عمومی صورت پذیرد و این تضییع ها دروغ افکنی یا ایراد تهمت به عنوان دومین شخص مملکت نمی توانیم بی تفاوت باشیم و اگر اقدامی نکنیم در حقیقت نقض قانونی انجام داده ایم این در حالی است که ما هم وظیفه قانونی رسیدگی به این امور را داریم و هم وظیفه شرعی به لحاظ امر به معروف و نهی از منکر برای این مواضع وجود دارد.

 

وی ادامه داد: از طرف دیگر عامه مردم باید بدانند رسانه های هتاک و تهدید گر کدام هستند البته جامعه رسانه ای ما به طور گسترده ای در مسیر درست حرکت می کند و معدود رسانه هایی از مسیر انصاف خارج می شوند و متاسفانه برخی از این رسانه ها کپی کامل از رسانه های معاندین و منافقین دارند. برخی نشریات تذکرات را نادیده می گیرند و آشکارا حقوق دیگران را نقد می کنند ما در این خصوص اقدامات حقوقی انجام دادیم و قوه قضاییه نیز رسیدگی خواهد کرد.

 

حجت الاسلام انصاری با اشاره به اینکه تعداد این قبیل رسانه ها محدود است یادآور شد: در این روند رئیس جمهور تاکید کرد در مواقعی که حق شخص بنده و اعضای دولت پایمال شده است خویشتن داری کنید اما مواقعی که تهمت های سنگین به نظام وارد شده شکایت کنید.

 

**لایحه قانون جامع انتخابات به زودی تقدیم مجلس خواهد شد

 

معاون حقوقی رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی براینکه قانون جامع انتخابات به کجا رسیده است گفت: قانون جامع انتخابات آماده شده و در دستور کار کمیسیون سیاسی قرار گرفت اما بعد از ابلاغ سیاست های کلی از طرف مقام معظم رهبری یک فرصت به وزارت کشور برای تطبیق این قانون با سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری داده شد و جلساتی پیرامون تطبیق سیاست ها با قانون ارائه شده تشکیل شد که آخرین این جلسات هفته آینده و با اصلاحات جزئی برگزار خواهد شد و به زودی این لایحه در کمیسیون سیاسی دولت بررسی و تصویب خواهد شد و پس از آن به مجلس تقدیم خواهد شد.

 

وی با تاکید براینکه دولت در روند تهیه این لایحه از مرکز پژوهش های مجلس نیز استمداد کرده است گفت: بنابراین پیش بینی ما این است که سرعت رسیدگی در مجلس هم شتابان باشد.

 

حجت الاسلام انصاری در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه شکایت برخی چهره های دولتی از نمایندگان مجلس نهم به کجا رسیده است نیز گفت: شکایت در مواردی که از تریبون مجلس که رسما اتهامات سنگینی علیه برخی مسئولین مطرح شده بود طی آیین نامه داخلی مجلس انجام شد اما با توجه به اتمام کار مجلس نهم رسیدگی به این امور ناتمام ماند و البته ما تلاش می کنیم در تعامل با مجلس موردی به شکایت ختم نشود.

 

معاون حقوقی رئیس جمهور در خصوص وعده هایی که در آستانه تصدی معاونت حقوقی رئیس جمهور داده بود نیز گفت: در دوره جدید با تشکیل شورای علمی معاونت حقوقی متشکل از اساتید برتر و به نام حقوق دانشگاه های معتبر کشور سعی کردیم بررسی لوایح و کارهای حقوقی دولت را ارتقای کمی و کیفی ببخشیم و به این ترتیب معاونت حقوقی و پژوهشی را تقویت کردیم.

 

وی خاطر نشان کرد: براین اساس لایحه تعارض منافع به دلیل اهمیتی که برای مبارزه با رانت خواری دارد تدوین شد و در جلسه شورا بررسی شد و نهایتا تقدیم مجلس می شود براین اساس لایحه شفاف سازی در دست تدوین و بررسی قرار دارد.

 

حجت الاسلام انصاری تصریح کرد: ما با بررسی کلی لوایح مورد نیاز کشور سرعت دادیم و در قانون جامع وکالت نیز بررسی های لازم به اتمام رسیده در همین راستا در معاونت حقوقی رئیس جمهور بحث حقوق شهروندی و قانون اساسی و مستندسازی املاک دولت و بحث آموزش و توسعه حقوق عمومی و تعامل با مراکز دانشگاهی و حوزوی و در آینده با صدا و سیما و آموزش و پرورش برای آموزش حقوق عمومی فعالیت هایی را آغاز خواهیم کرد.

 

**برخورد قضایی با تخلفات رسانه ای باید آخرین درمان باشد

 

معاون حقوقی رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا با نزدیکی انتخابات فشار بر رسانه ها افزایش خواهد گفت: امیدواریم فشار مضاعفی به رسانه ها تحمیل نشود و اگر محدودیت غیرضروری وجود دارد حذف شود برخورد قضایی و حقوقی با رسانه ها باید آخرین درمان باشد.

 

وی با مخاطب قرار دادن جامعه رسانه ای گفت: خود شما باید با ساز و کار کارآمد به مقابله با رسانه نماهایی که به حیثیت خبر لطمه می زنند، بپردازید. در این روند انتظار برخورد عادلانه با موارد تخلف را داریم.

 

حجت الاسلام انصاری در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آخرین وضعیت املاک نجومی به کجا رسیده است گفت: رسیدگی به املاک نجومی در اختیار دولت نیست و من در جریان جزییات این موضوع نیستم.

 

معاون حقوقی رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه رئیس جمهور در نیویورک از بدعهدی آمریکایی ها سخن گفت بالاخره آیا آمریکا بدعهد بوده است و برجام هیچ نتیجه ای نداشته است گفت: اگر آثار برجام را نبینیم باید بر قدرت بینایی خود شک کنیم آثار برجام یک بحث و بدعهدی آمریکایی ها بحث دیگری است.

 

وی اولین دستاورد برجام را متوقف کردن ماشین تحریم و فشار بر ملت ایران دانست و گفت: اگر مذاکرات به ثمر ننشته با روند تحریم ها اکنون در نقطه نفت در برابر غذا بودیم و برای انتقال بیماران دانشجویان و هر نقل و انتقالی به خارج مجبور به حمل و نقل چمدانی بودیم و به دلیل همین تحریم های بانکی در گذشته کشتی های نفتی گم می شد.

 

**یکی از دستاوردهای برجام تولید 14 و نیم میلیون تن گندم است

 

حجت الاسلام انصاری با بیان اینکه ما در گذشته به دلیل تحریم ها سالانه 6 میلیون تن گندم وارد می کردیم گفت: اما در سایه برجام جلوی تشدید مضاعف تحریم ها گرفته شد و از همه مهمتر از فصل هفتم منشور سازمان ملل خارج شدیم.

 

معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه سرنوشت کشورهایی مثل لیبی و عراق که تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل بودند بر همه واضح و روشن است گفت: براساس مذاکرات پرونده PMD بسته شد و حقوق هسته ای ما رسمیت پیدا کرد.

 

وی برجام را بزرگترین دستاورد حقوقی دولت دانست و گفت: در سایه برجام توانستیم از حقوق بین المللی مردم خود دفاع کنیم.

 

حجت الاسلام انصاری با اشاره به اینکه در شرایط فعلی کشور توانسته است 14 و نیم میلیون تن گندم تولید کند  گفت: این در حالی است که ما نزدیک به دو سال در سیلوها ذخیره گندم داریم، اما در زمان قبل از مذاکرات این میزان ذخیره تنها به 18 روز رسیده بود.

 

معاون حقوقی رئیس جمهور ادامه داد: در شرایط فعلی برداشت ما از حوزه های مشترک با قطر برابر شده است و در این برداشت از عراق پیش افتاده ایم جمهوری اسلامی در یک مصاف بین المللی با دنیا پیروزمندانه از برجام خارج شد البته آمریکایی ها بدعهدی دارند و مایل به رشد ایران نیستند. سعودی ها نیز از ابتدا کارشکنی می کردند و ما همان طور که مسیر مذاکرات را 18 ماهه به پیروزی رساندیم مسیر اجرای برجام را هم علی رغم بدعهدی آمریکایی ها از میان سنگ اندازی ها پیش خواهیم برد.

 

وی در پایان این نشست خبری در خصوص آخرین وضعیت پیگیری شهدای منا نیز گفت: در خصوص شهدای منا پیگیری های خوبی انجام شده اما به دلیل قطع مراوده با عربستان و عدم حضور وکلای ما در این کشور پیگیری ها با مشکلاتی روبه رو شد اما ما به دنبال آن هستیم که وکلای بین المللی این موضوع را بررسی کنند و امیدواریم حکام سعودی دست از خامی بردارند و علیه مسلمین بیش از پیش سنگ اندازی نکنند.