آمریکا به تعهدات خود در برجام عمل نکرده

علی‌اکبر ولایتی مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل شامگاه امروز یکشنبه 16 آبان در برنامه متن و حاشیه شبکه سوم سیما، با تأکید بر اینکه تأمین امنیت جمهوری اسلامی ایران بدون توجه به همسایگان امکان ندارد، گفت: ما مثل هر کشور صاحب نفوذ دیگری باید مراقب منطقه باشیم تا هم امنیت خود و هم امنیت منطقه را تأمین کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروز هر صاحب قدرتی در دنیا می‌خواهد در سوریه سری در میان سرها دربیاورد، اظهار داشت: اگر دولت عراق از ما کمک بخواهد لحظه‌ای نباید تردید کنیم.

ولایتی با ذکر این نکته که علت حضور ایران در عراق و سوریه به دعوت خود دولت‌های این کشورها است در ادامه گفت: انتخاب میشل عون که مورد حمایت جریان 8 مارس است به عنوان رئیس جمهور لبنان پیروزی خط مقاومت است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود پیروزی‌های به دست آمده ارتش عراق در نبرد موصول را بیش از انتظار خواند و با تأکید براینکه ادامه کار آسان نبوده و آزادسازی موصول به عوامل مختلفی بستگی دارد، گفت: آمریکایی‌ها ممکن است در این مسیر توطئه کنند و همچنین باید دخالت همسایگان و حضور ترکیه را نیز در این موضوع مدنظر داشت.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سؤال که برخی می‌گویند حضور در عراق و سوریه به نفع ایران نیست، گفت: پیشگیری همواره بهتر از درمان است؛ ما پیشگیری می‌کنیم تا اتفاقی مشابه جنگ 8 ساله برای ما نیفتد.

وی درباره برخی از اظهارنظرها مبنی بر برجام 2 برای حل مشکل سوریه خاطرنشان کرد: مطرح‌کنندگان این موضوع یا آمریکا را نشناخته‌اند یا تجاهل می‌کنند چرا که آمریکایی‌ها اگر بتوانند ما را فریب بدهند لحظه‌ای دریغ نمی‌کنند همانطور که در برجام 1 نیز لحظه‌ای از فریبکاری دست برنمی‌دارند.

ولایتی در توضیح گفت: آمریکایی‌ها مذاکره کنیم برای چه؟ دولت مشروعی برای 7 سال روی کار آمده است؛ آمریکایی‌ها با چه مستمسکی می‌گویند بشار اسد رئیس جمهور نباشد و آنچه ما می‌گوییم باشد؟

وی با یادآوری اینکه اگر کمک ایران در افغانستان نبود امکان نداشت آمریکایی‌ها بر طالبان پیروز شوند، تصریح کرد: ما به احمدشاه مسعود کمک کردیم که دره پنج‌شیر را نگهدارد تا به دست طالبان نیفتد اما به محض لشکرکشی به افغانستان بوش پسر ایران را محور شرارت خواند.

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سؤال دیگر مجری درباره برجام گفت: ما باید حتماً مذاکره می‌کردیم و این تصمیم نظام بود نه فرد.

وی اضافه کرد: اگر مذاکره را درست انجام می‌دادیم و درست انجام بدهیم این اتحادی که در دنیا علیه ما به واسطه برخی غفلت‌ها در گذشته و فریبکاری‌های آمریکایی‌ها صورت گرفت از بین رفت و می‌رود.

ولایتی گفت: اما مذاکره باید همانطور که رهبری ترسیم کردند انجام می‌شد البته اگر اصلاً مذاکره نمی‌شد گزینه دیگر جنگ بود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مذاکرات درست انجام نشده است، خاطرنشان کرد: اگر همه محورهای مدنظر رهبر معظم انقلاب در مذاکرات رعایت می‌شد قضایا جور دیگری می‌شد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز ما با چین، فرانسه و دیگر اعضای 1+5 معاملات داریم اما آمریکایی‌ها آنچه به آنها مربوط می‌شود را انجام نداده است.