صالحی کتاب فن مذاکره با موضوع دیپلماسی علم و فناوری را می نویسد

اعضای انجمن علمی مدیریت تکنولوژی دانشگاه آزاد با صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار کردند.

 

در ابتدای جلسه سعید طیبی، رئیس مجمع عمومی و دبیر انجمن، سوابق تاسیس و فعالیت های شش ساله انجمن علمی مدیریت تکنولوژی دانشگاه آزاد را بیان و به توضیح پروژه های انجام شده با نیروهای مسلح و بخش هایی از صنعت پرداخت.

 

طیبی به شرح پتانسیل‌های انجمن علمی مدیریت تکنولوژی دانشگاه آزاد بسنده نکرد و اهمیت رشته مدیریت تکنولوژی را در سه گرایش تحقیق و توسعه،نو آوری وانتقال فناوری ،به تفکیک کاربردشان توضیح داد.

 

وی مهندسی معکوس را به عنوان یکی از روشهای انتقال فناوری نام برد و تاکید کرد که این مهم نیاز همیشگی کشور است.

 

 

در ادامه این نشست علیرضا بهبانی، معاون بین الملل انجمن گفت: یکی از نکات مغفول در انتقال فناوری در کشور ما مبحث توجه به مسائل بین المللی است. متاسفانه مدیران تکنولوژی ما دانش مذاکره در سطح بین الملل و روابط بین الملل را ندارند و در مقابل آن دیپلمات های ما دانش انتقال فناوری را ندارند، به همین دلیل لزوم در نظر داشتن تربیت دیپلمات های علم و فناوری کاملا محسوس است که با حمایت مستقیم وزیر أمور خارجه، در حال راه اندازی رشته دیپلماسی علم و فناوری در دانشکده روابط بین الملل وزارت امورخارجه هستیم.

 

وی اضافه کرد: به ریاست سازمان انرژی اتمی پیشنهاد می‌دهم حتما دپارتمان و یا کارگروه دیپلماسی علم و فناوری را در سازمان ایجاد کرده تا بصورت تخصصی بتوان روی موضوع دیپلماسی علم و فناوری انرژی هسته ای فعالیت کرد؛ ضمن آنکه در مقام معاونت أمور بین الملل این انجمن متعهد می‌شویم تمام قد در کنار شما و سازمان انرژی اتمی برای پیشبرد این هدف بایستیم .

 

بهبانی ادامه داد: ما نباید مسیری که کشورهایی نظیر الجزایر در انتقال فناوری رفته اند را پیش ببریم؛ چرا که مسیر انتقال فناوری صرفا خرید یکسری سخت إفزار و ماشین آلات نیست. انتقال فناوری در سطح بین المللی شاخص های چون نرم افزار، سازمان افزار، مغز افزار و فرهنگ افزار را علاوه بر سخت افزار در برمی‌گیرد. فرهنگ افزار نکته مهمی است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید ویژه ای دارند، اما در این خصوص متاسفانه جدیت وجود ندارد و ما امیدواریم با تربیت شدن افراد متخصص با دانش بین رشته ای مدیریت تکنولوژی و روابط بین الملل، این نکات مغفول در دیپلماسی علم و فناوری کشور مرتفع شود و روزهای خوش رشد و بالندگی ملی بیش از پیش نمایان شود.

 

 

در ادامه صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی خطاب به اعضا انجمن علمی مدیریت تکنولوژی دانشگاه آزاد گفت: خوشحالیم که امروز جوانان غیور، خوش فکر، مبتکر و آینده نگر در کشور هستند. با حضور شما به ما بهجت دست می دهد و باعث می شود دیگر نگران آینده نباشیم و با یک امید به باقی زندگی ادامه می دهیم.

 

وی پس از شنیدن صحبت های علمی دانشجویان ادامه داد: آینده کشور دست جوانانی است که هم مومند و هم در بستر اسلام به سمت کمالاتی حرکت می کنند که هر انسانی به دنبال آن است.

 

 

صالحی در پاسخ به موارد مطرح شده توسط معاون بین الملل انجمن علمی مدیریت تکنولوژی دانشگاه آزاد افزود: موضوع دیپلماسی علم و فناوری دغدغه حساس خیلی ها بوده و مسئله ای بسیار پر مشغله است و امکان حل و فصل آن به راحتی نیست.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در حال تدوین کتابی تحت فن مذاکره  و در ارتباط با موضوع دیپلماسی علم و فناوری هستم که تا پایان سال رونمایی می‌شود و خلاصه جزوه ای را در همین زمینه به  انجمن علمی مدیریت تکنولوژی دانشگاه آزاد خواهم داد.