به گزارش فارس، رامین مهمانپرست در ادامه نشست هفتگی امروز (سهشنبه) خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره سفر صالحی به آنکارا و زمان انجام این سفر، اظهار داشت: سفرهای آقای صالحی به کشورهای مختلف در رابطه با رایزنیهای دوجانبه و مسائل منطقهای و بینالمللی در زمان قطعی تعیین شده، اطلاع رسانی خواهد شد. سفرهایی در پیش است ولی بعد از مشخص شدن زمان آن اطلاع رسانی میشود.

وی درباره نشست سه جانبه ایران، افغانستان و پاکستان نیز گفت: براساس طراحی صورت گرفته برخی از اجلاس‌های سه جانبه برگزار و اجلاس‌های دیگری در سطوح مختلف در دست پیگیری است که معاونان وزاری خارجه ۳ کشور برنامه‌ریزی آن را دنبال می‌کنند. زمان دقیق نشست معاونان هنوز قطعی نشده و بعد از مشخص شدن به اطلاع خواهد رسید.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اجلاس بن ۲ در خصوص افغانستان و حضور ایران در این اجلاس نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه مقامات کشور دوست و برادر افغانستان اظهار کردند که در این اجلاس مدیریت موضوعات به عهده مقامات افغانستان خواهد بود و در این نشست نقش کشورهای منطقه و جایگاه آنها برای مشارکت در حل بحران به صورت برجسته‌ای تعیین شده، منتظر دریافت اطلاعات بیشتری هستیم تا نسبت به شرکت یا عدم شرکت و میزان سطح شرکت تصمیم‌گیری کنیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره طرح شکایت ایران از روس‌ها در خصوص سامانه دفاع موشکی S۳۰۰ و اظهارات برخی مقامات روس که عنوان کرده‌اند ایران مستنداتی در این زمینه در اختیار ندارد، خاطرنشان کرد: در قرارداد بین دو کشور تعهدات طرفین، نحوه پرداخت خسارت در صورتی که تعهدات عملی نشود و یا جبران آن پیش‌بینی شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در پاریس مجموعه‌ای برای رسیدگی به این قراردادها وجود دارد و این مجموعه " دادگاه " نیست، گفت: طبق توافقی که طرفین در هنگام امضای این قرارداد داشتند این مسئله به عنوان مانعی در روابط خوب ۲ کشور تلقی نخواهد شد و همکاری‌های ما در زمینه‌های مختلف توسعه می‌یابد.

مهمان‌پرست در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه اسبق لیبی در خصوص شهادت امام موسی صدر و اقدامات ایران در زمینه روشن شدن سرنوشت امام صدر با بیان اینکه در این زمینه تلاش‌های زیادی صورت می‌گیرد تا اطلاعاتی از آخرین وضعیت ایشان به دست بیاید، گفت: مطالبی تاکنون منتشر و اظهارنظراتی صورت گرفته که به صورت متناقض برخی از این اظهارات نشان از شهادت ایشان دارد و برخی هم نشانگر زنده بودن امام موسی صدر. تا زمانی که اطلاعات دقیق و قابل استنادی به دست نیاید نمی‌‌توانیم به هیچ کدام از این دسته اخبار استناد کنیم.

وی افزود: تلاش‌ها ادامه دارد و با کمک مسئولان دولت انتقالی لیبی در حال پیگیری این مسئله هستیم. از طرف کشور لبنان نیز تلاش‌هایی در این زمینه صورت می‌گیرد و هیئت‌هایی هم از سوی ایران به دنبال پیگیری موضوع هستند. امیدواریم در اسرع وقت اطلاعات دقیق‌تری را به دست بیاوریم.

مهمان‌پرست در عین حال یادآور شد: وضعیت داخلی لیبی هنوز به ثبات لازم نرسیده و شرایط به گونه‌ای نیست که بتوان به راحتی اطلاعات دقیقی را کسب کرد.

وی در خصوص حضور ناوگان جماران در دریای سرخ که سؤال یکی از خبرنگاران بود نیز خاطرنشان کرد: حضور ناوگان دریایی ایران در دریای سرخ و تردد در برخی آب‌های بین‌المللی، براساس حقوق کشور ما صورت می‌گیرد و برای حفظ امنیت ایران و منطقه ما اهمیت دارد و فکر نمی‌کنم مسئله خاصی در این رابطه قابل طرح باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص خبر ایجاد پایگاه نظامی ایران در ونزوئلا هم گفت که این خبر صحت ندارد.

خبرنگاری از مهمان‌پرست درباره سفر اخیرش به مسکو پرسید و گفت که آیا سفر شما به روسیه با طرح گام به گام روسیه مرتبط بوده است؟ که وی پاسخ داد: در ساختار جدید وزارت خارجه معاونت جدیدی به نام مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای تشکیل شده و این نشانگر آن است که باید به نقش افکار عمومی در تبیین سیاست خارجی کشورها توجه جدی داشت.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: به همراه جمعی از دوستان و مدیران رسانه‌های کشور در پاسخ به دعوت رسمی سخنگوی وزارت خارجه روسیه سفری به این کشور داشتیم و در طول این سفر در کنار ملاقات‌های رسمی و گفت‌وگو درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای در خصوص همکاری‌های رسانه‌ای دو کشور تبادل نظر انجام شد. علاوه بر این نشست‌های مختلفی با رسانه‌های معتبر روسیه برگزار و در کنفرانس‌های مطبوعاتی به سؤالات پاسخ داده شد و زمینه‌های همکاری بیشتر رسانه‌ها بررسی و با حضور در دانشگاه‌ها و در جمع دانشجویان به ایراد سخنرانی پرداخته شد.

وی به حضور در مؤسسه شرق شناسی و در جمع نخبگان رسانه‌ای روسیه نیز اشاره کرد و افزود: همه بحث‌ها در چارچوب همکاری‌های مربوط به سخنگویان دو کشور و همکاری بیشتر رسانه‌ها و بخش‌هایی که در دیپلماسی عمومی جایگاهی داشته باشند مطرح شد و بحثدیگری مطرح نشد.

مهمان‌پرست درباره پاسخ اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نامه جلیلی که سؤال خبرنگار فارس، بود نیز گفت: هنوز پاسخی را از طرف خانم اشتون دریافت نکردیم.

خبرنگار فارس همچنین درباره جزییات گفت‌وگوی تلفنی شب گذشته صالحی و نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب سؤال و به تلاش‌های صورت گرفته برای تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب
اشاره کرد که سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه از جزییات دقیق این گفت‌وگوی تلفنی اطلاع ندارم، گفت: درباره وضعیت منطقه و توطئه‌هایی که برای ایجاد اختلاف بین کشورهای اسلامی و منطقه صورت می‌گیرد تبادل نظر انجام شده است. این تبادل نظرها از طریق وزرات خارجه، مقامات کشورمان در داخل و سفارتخانه‌های ما در دست پیگیری است.

وی با بیان اینکه در موقعیت حساسی که منطقه در آن قرار دارد باید رایزنی‌های بیشتری صورت گیرد، گفت: تبادل‌نظر بین کشورهای منطقه باعثمی‌شود کشورهای منطقه نسبت به توطئه‌هایی که در حال انجام است هوشیارتر عمل کنند.

سخنگوی وزارت خارجه با ذکر این نکته که برخی از کشورها در اتحادیه عرب در تلاشند تا نسبت به سوریه فشار بیشتری را وارد کنند، عده‌ای مخالف و عده‌ای موافقند و طبق تفاهمی که در داخل اتحادیه وجود دارد، در این زمینه تصمیم‌گیری می‌شود، اظهار داشت: همه کشورها باید فضای مثبت و سازنده‌ای را ایجاد کنند تا اگر در داخل کشوری مسئله‌ای وجود دارد از طریق گفت‌وگوهای سازنده بین نمایندگان مردم و مقامات دولتی آن کشور بحث‌ها مطرح و مشکلات حل شود.

وی افزود: هر نوع زمینه‌سازی برای دخالت کشورهای خارجی و بی ثبات کردن کشورهای منطقه تنها منافع رژیم صهیونیستی و حامیان آن را تأمین می‌کند.

واکنش‌های عربستان در ارتباط با ادعای اخیر آمریکا و اخبار مطرح شده مبنی بر هشدار به حجاج برای برگزاری مراسم برائت از مشرکین سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و مهمان‌پرست گفت: مسائلی که در ارتباط با این ادعای به ویژه در مورد عربستان توسط مسئولان کشور ما مطرح شده کاملا روشن و دقیق است. احساس می‌کنیم همه کشورهای منطقه باید نقش جدی در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه باشند و مراقب توطئه‌ها و طراحی‌هایی که به ایجاد اختلاف منجر می‌شود، باشند.

وی ادامه داد: ما عربستان را کشور مقتدر و بزرگ منطقه می‌دانیم. رابطه ما و عربستان می‌تواند به تقویت صلح و ثبات منطقه کمک کند. به هیچ وجه مطالبی که طرح می‌شود را درست نمی‌دانیم. ادعایی که مطرح می‌شود را توطئه‌ای برای ایجاد اختلاف بین دو کشور بزرگ ایران و عربستان تلقی می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: این هم مسئله جدیدی نیست. سال‌هاست رژیم صهیونیستی، مقامات آمریکا و برخی از کشورهای غربی متحد آنها به دنبال دامن زدن به اختلافات بین کشورهای اسلامی منطقه هستند.

وی ادامه داد: شما هنوز خاطره هشت سال جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق به کشورمان را به یاد دارید و همین طور برخی تعرضاتی که در کشورهای منطقه صورت می‌گیرد. دامن زدن به این اختلافات می‌تواند زمینه‌ای برای حضور نیروهای خارجی در منطقه باشد و باید به شدت مراقب این توطئه‌ها بود.

مهمان‌پرست افزود: در رابطه با ایام حج و حضور زائران ایرانی همکاری بسیار خوبی بین مسئولان حج ما و عربستان وجود دارد. یکی از منظم‌ترین و سازماندهی شده ترین حجاج، حجاج ایرانی هستند که بارها نیز مسئولان حج عربستان به این مسئله اشاره کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: امیدواریم مراسم حج زائران ما به بهترین شکل انجام و همکاری لازم و تسهیلات مناسب توسط کشور میزبان در اختیار آنها قرار داده شود.

بازداشت سه استاد دانشگاه ترکیه در ۲۸ می به مدت ۱۳ روز در ایران سؤال دیگری بود که یکی از خبرنگاران پرسید و مهمان‌پرست در این باره گفت: اگر مسئله مهمی بود از آن زمان تا الان چیزی مطرح می‌شد. حتما مهم نبوده که بعد از پنج الی شش ماه برخی از رسانه‌ها به آن اشاره کرده‌اند.

طرح دو پرونده دیگر علیه ایران یعنی نقض حقوق بشر و تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای در کنار ادعای اخیر آمریکا مبنی بر طراحی ترور سفیر عربستان در واشنگتن توسط ایران سؤالی بود که یکی از خبرنگاران مطرح کرد و نظر مهمان‌پرست را جویا شد که وی در این باره گفت: دقیقاً این همان موضوعی است که فکر می‌کنیم مقامات آمریکایی به دنبال آن هستند. این سناریویی که جدیداً طرح کردند و اینقدر عجیب است که حتی وزیر خارجه آمریکا آن را افسانه تلقی می‌کند همه بی ارتباط با فشارهایی نیست که مقامات آمریکایی می‌خواهند به ملت ما وارد کنند.

وی افزود: بحثهسته‌ای و بحثحقوق بشر و اتهام جدیدی که مطرح شده نشان از اهداف سیاسی دارد که پشت این ادعاها نهفته است و فقط به منظور وارد کردن فشارهای بیشتر به کشور ما صورت گرفته است. تنها گناه ملت ما این است که می‌خواهد مستقل بماند و از حقوق خود بهره‌مند شود و برای پیشرفت خود از دانش پیشرفته استفاده کند.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: آنها فکر می‌کنند چون بیداری اسلامی در منطقه اتفاق افتاده و ما از این بیداری اسلامی در منطقه استقبال می‌کنیم و منافع آنها به خطر افتاده، برای جبران این مسئله باید به مردم ما فشار وارد کنند.

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی آنها باید به دنبال دلیل اصلی نفرت ملت‌ها از سیاست‌های آمریکا باشند. آنها باید بررسی کنند ببینند چگونه رفتار کردند که کشورهای منطقه با بیداری اسلامی محاکمه دیکتاتورهای کشور خودشان را خواستارند و آمریکایی‌ها را متحد اصلی این دیکتاتورها می‌دانند.

وی گفت: چرا صدای مردم منطقه را نمی‌شنوند که تنفر خود را از سیاست‌های آمریکا و رفتاری که حاکمان آنها در ارتباط با تأمین منافع رژیم صهیونیستی در منطقه داشتند بیان می‌کنند و به حرکت درآمدند. سیاست‌های مقامات آمریکایی هم در خارج از کشور با اعتراضات شدید مردمی مواجه شده و هم در داخل آمریکا اعتراضات سراسری مردم را به دنبال دارد.

وی افزود: آنها با رفتار اشتباه خودشان ثروت ملت آمریکا را در لشکرکشی‌های نظامی و در دخالت‌های بی مورد در کشورهای دیگر به هدر دادند و الان با بحران‌های اجتماعی و اقتصادی روبرو هستند. دلیل اصلی بحرا‌ن‌هایی که مقامات آمریکایی با آن روبرو هستند نحوه پرداختن غلط آنها در رابطه با سیاست خارجی و مسائل داخلی آنهاست.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: به دلیل اشتباه آنها ملت ما نباید با فشارهای مختلفی روبرو شود ولی متأسفانه مقامات آمریکایی می‌خواهند با طرح مسئله هسته‌ای و گزارشاتی که به هیچ وجه صحت ندارد در فضا ابهام ایجاد ‌کنند و بحث‌های حقوق بشری را به شکلی بزرگ‌نمایی کنند که از طریق آن بتوانند فشار بیشتری را وارد کنند.

وی گفت: به دلیل اینکه افکار عمومی این رفتار غلط مقامات آمریکایی را نمی‌پذیرد مجبورند سناریوهایی را طراحی کنند که نشان دهند یک وضعیت فوق العاده‌ای پیش آمده و اگر این تحریم‌ها و فشارها به صورت جدی وارد نشود، ممکن است منافع مردم آمریکا را به خطر بیندازد.

مهمانپرست افزود: به اعتقاد ما مردم آمریکا آنقدر درک و بلوغ سیاسی دارند که متوجه شوند مقامات کشورشان با این روشهای غلط منافع آنها را به خطر میاندازند و وجهه آمریکا را در بین همه کشورها به پایینترین سطح ممکن تنزل میدهند.