شفاف سازی؛  حالا نوبت دولت است

جدای از مفاد گزارش که نیازمند بحث و بررسی های حقوقی و قانونی میان کارشناسان است، تقدیر توکلی از روحیه شهردار تهران مبنی بر پیگیری ویژه هر نوع ابهام در این پرونده و ایجاد فضای آزاد و شفاف برای بررسی های کارشناسانه، جالب توجه است. اتفاقی که در روزگار فرار دستگاه ها و مدیران از پاسخگویی و شفافیت، درّ نایاب و گرانبهاییست و باید الگویی باشد برای مدیریت انقلابی در کشور.

محمدباقر قالیباف زمانیکه از نیروی انتظامی به شهرداری تهران آمد، تحولات عمده ای در سطح شهرداری و شهر ایجاد کرد که نمود واقعی آن را می توان با مقایسه اوضاع کنونی شهر با یک دهه قبل به خوبی درک کرد.شهر تهران به عنوان پایتخت سیاسی ایران میزبان میلیون ها نفر است و هر ساله بر گستره شهر افزوده می شود. این شهر قطب اصلی اقتصادی و فرهنگی کشور نیز محسوب می شود و اکثر رویدادهای بزرگ در تهران اتفاق می افتد. می توان گفت تهران کشوری است درون یک کشور بزرگتر. در عین حال، در کنار پیشرفت های گوناگون، نابسامانی ها و معضلات شهری، نیازمند مدیریت قوی، کارامد و یکپارچه ای بود که تا سال ها این مدیریت در تهران در گیر و دار زدو بندهای سیاسی قرار داشت. تا زمانیکه محمدباقر قالیباف وارد ساختمان خیابان بهشت شد.

به اعتراف بسیاری از مخالفان منصف شهردار تهران، حضور وی در چنین پستی، تحول بزرگی در شهر تهران ایجاد کرد و چهره شهر دگرگون شد. تا پیش از حضور قالیباف در شهرداری، خبری از شهر الکترونیک و اطلاع رسانی دقیق از اقدامات، فعالیت ها و کارکردهای شهرداری وجود نداشت. بیشتر فعالیت ها به صورت دستی و حضوری صورت می گرفت و همان سیستم فشل و کند چند دهه قبل بر سازمان ها و ادارات شهرداری حاکم بود. این امر باعث کندی کار و عدم وجود شفافیت لازم در سطح شهرداری می شد.

اما در حال حاضر یکی از پیشروترین ارگان های موجود در کشور در عرصه الکترونیک کردن کارکردها، شهرداری تهران است. بر همین اساس بود که محمدباقر قالیباف در جلسه شورای شهر روز دوشنبه هفته گذشته، اقدامات شهرداری را از زمان تصمیم گیری تا اجراء قابل رصد دانست و عنوان داشت: امروز هر اتفاق و تصمیم و فرایند تصمیم گیری در هر سطحی از شهرداری تهران ثبت و ضبط می شود، در سیستم های شهرداری باقی می ماند و قابل رصد است. این به معنی شفاف سازی، مبارزه با فساد، جلوگیری از تبعیض و عدالتخواهی است. این را من نمی گویم بلکه دستگاه های ذیربط در دولت هم شهرداری تهران را در این بخش به عنوان دستگاه برتر نسبت به همه دستگاه های دولتی و عمومی شناخته اند.

تز قالیباف، یعنی "اتاق شیشه ای" کردن فعالیت های شهرداری تهران گفت. امری که بسیاری از سازمان ها وادارات دولتی در تمامی دولت ها از آن گریزان بوده اند. دلیل عمده آن نیز در انحصار داشتن اطلاعات است، به ویژه اطلاعات اقتصادی که می تواند در جریان مزایده و مناقص ها به نفع جریانات خاصی رانت ایجاد کند و این رانت اطلاعاتی خود به میزان زیادی در انجام معاملات و زد و بندهای اقتصادی موثر است. قالیباف شیشه کردن شهرداری را یکی از دغدغه های اصلی خود از زمان ورود می دانست: امروز همه مزایده های قرادادها، واگذاری ها، سیستم های نقل و انتقالات و دریافتی ها و هزینه ها در این سیستم ثبت و ضبط می شود. بنده در ورودم در شهرداری تهران گفتم خودم را مکلف می دانم شهرداری را مجموعه شفاف و شیشه ای و قابل دیدن کنم. اکنون در سایت شهرداری تهران در حوزه های مالی و گزارش ها ببینید کدام سازمانی مثل شهرداری وجود دارد که در دسترسی اطلاعات و در اختیار گذاشتن اطلاعات همانند ما عمل کند.

هرچند صرف چنین فعالیت های نمی تواند مانع بروز تخلفات در ادارات و سازمان های متعدد در سطح شهر شود اما به میزان زیادی هرگونه اقدامی را قابل رصد می کند و هزینه تخلفات را برای سودجویان بالا می برد. در صورتیکه تجربه شهرداری تهران در شفاف سازی و به اصطلاح شیشه ای کردن امور در سایر سازمان ها و ارگان های دولتی، قضایی و مقننه، مورد استفاده قرار گیرد، تحول عمده ای در زمینه مبارزه با فساد در سطح کشور روی خواهد داد. ولی در این میان بازی های سیاسی تخریبی جریان های خاصی، مانع اصلی بهره گیری از تجربیات و اقدامات نوین و الکترونیکی شهرداری تهران شده و متاسفانه این جریان ها همه چیز را با عینک سیاسی و حزبی می بینند.