ادعای نشریه آمریکایی/ایران می خواهد طرح نفتی عربستان را شکست دهد

مجله آمریکایی فوربس مدعی شد در صورتی که تهدید عربستان مبنی بر افزایش تولید در بازارهای جهانی ادامه یابد و همچنین فدرال رزرو در ماه دسامبر نرخ بهره را در آمریکا افزایش دهد، قیمت نفت به بشکه‌ای 20 دلار سقوط خواهد کرد.

 

این نشریه آمریکایی گفته است مذاکرات سه ماه گذشته بین اوپک و هم‌پیمان جدیدشان روسیه برای طرح فریز نفتی و نیز کاهش تولید نفت عربستان منجر به نتیجه نشده است. 

 

دو روز پیش برخی رسانه‌ها اعلام کرده بودند که عربستان ایران را تهدید کرده است  در صورت عدم همکاری با طرح فریز نفتی میزان تولید را افزایش خواهد داد و این افزایش باعث کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی خواهد شد.

 

دو هفته نامه آمریکایی فوربس همچنین با اشاره به اینکه طی سالهای گذشته رقابت و دشمنی بین ایران و عربستان در پایین بودن قیمت نفت مؤثر بوده نوشته است عربستان با هدف فشار آوردن به ایران در حال تحریم قیمت نفت را پایین آورد و اکنون ایران می‌خواهد آن را تلافی کند. 

 

طی ماه‌های گذشته عربستان تصمیم گرفته است تا بزرگترین شرکت نفتی دولتی این کشور «آرامکو» را بفروشد و آن را در طرح موسوم به کاهش وابستگی به نفت سرمایه‌گذاری کند.

 

این نشریه آمریکایی مدعی شده است که ایران با عدم همکاری با طرح فریز نفتی می‌خواهد طرح عربستان را با شکست مواجه کند.

 

نشریه آمریکایی در حالی این صحبت‌ها را مطرح می‌کند که میزان کسری بودجه عربستان نزدیک صد میلیارد دلار است و کاهش قیمت نفت طی دو سال گذشته باعث فشار زیاد به این کشور شده است به حدی که حتی نتوانسته حقوق کارمندان خود را به مدت 4 ماه پرداخت کند. از سوی دیگر 14 هزار کارگر افغانی و پاکستانی و 11 هزار فیلیپینی را بدون پرداخت حقوق و مزایایشان اخراج کرده است.

 

سعودی‌ها در حال حاضر به شدت نیازمند افزایش قیمت نفت در بازار هستند. طرح کاهش قیمت نفت که دو سال گذشته توسط وزیر کهنه‌کار نفت این کشور علی‌ النعیمی اجرا شد فشار را بر دولت عربستان بیشتر کرد. اگر چه این طرح با هدف فشار بر ایران و روسیه و نیز به حاشیه راندن تولیدکنندگان نفت شیل انجام شد اما هیچ کدام از این دو هدف به نتیجه‌ای نرسید و تنها فشار به عربستان بیشتر شد.

 

بنابراین عربستان این وزیر کهنه‌کار را کنار گذاشت و وزیر جدید «خالد الفلیح» آمده است تا به نوعی اوضاع درآمدهای نفتی را سروسامانی بدهد تا شاید این کشوری که اقتصادش 90 درصد به نفت وابسته است عقب‌ماندگی‌هایش را جبران کند.

 

به هر روی آنچه توسط برخی از رسانه‌ها مبنی بر تهدید از سوی عربستان مطرح می‌شود بزرگ‌نمایی بیش نیست چرا که در حال حاضر عربستان بیش از هر کشور تولیدکننده نفتی نیازمند قیمت بالای نفت است. 

 

در دو اجلاس اخیر اوپک هم کاملاً روشن بود که وزیر نفت این کشور دست و پا می‌زند تا قیمت نفت را افزایش دهد تا نخست اینکه در اوایل صدارتش خودی نشان داده باشد و دوم اینکه بتواند شاید کمکی به اقتصاد به گِل نشسته این کشور بکند تا کرسی وزارت برایش دوام داشته باشد