این حرکت ظریف برای کنار زدن عربستان است

رویترز نوشت: محمد جواد ظریف، نخستین وزیر خارجه ای بود که روز دوشنبه با رئیس جمهور جدید لبنان دیدار کرد. این دیدار نشانه ای از تلاش ایران برای کنار زدن رقیب دیرینه خود یعنی عربستان سعودی و ایجاد نفوذ در بیروت می باشد.

 

ظریف با "میشل عون" رئیس جمهور مسیحی که هفته گذشته به این سمت انتخاب شد، دیدار کرد. آقای عون متحد نزدیک حزب الله –گروه شیعه مورد حمایت ایران– می باشد و تهران از انتخاب وی به عنوان "یک پیروزی برای حزب الله" استقبال کرده است.

 

 

 وزیر خارجه ایران در کنفرانس مشترک خبری با "جبران باسیل" همتای لبنانی خود تاکید کرد، انتخاب رئیس جمهور لبنان باید الگویی برای کشورهای دیگر منطقه باشد که از مشکلات سیاسی رنج می‌برند.

 

 

ظریف افزود: مردم لبنان نشان دادند که رسیدن به راه حلی قابل قبول برای همه، ممکن است و این همان چیزی است که ما آن را راه حل برد-برد می خوانیم.

 

 

میشل عون یک روز قبل نیز با نماینده اعزامی از سوی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، دیدار کرده بود. "منصور عزام" نماینده سوریه که وزیر امور ریاست جمهوری است در دیدار با آقای عون، انتخاب وی را از طرف بشار اسد تبریک گفته و ابراز امیدواری کرد که این انتخاب، به ایجاد ثبات در لبنان و منطقه کمک کند.

 

 

 ایران، حامی سیاسی و نظامی اسد در جنگ سوریه است؛ جایی که ارتش بشار اسد توسط شبه نظامیان مورد حمایت ایران و نیروهای حزب الله تقویت می شود.

 

 

عربستان سعودی و ایران همچنین در یمن، عراق و بحرین از جناح های مخالف حمایت می کنند. دو کشور اوایل سال جاری [میلادی] روابط دیپلماتیک خود را پس از اعدام روحانی شعیه توسط ریاض و حمله معترضان به سفارت عربستان در تهران، قطع کردند.

 

 

آقای ظریف گفته، ما امیدواریم دیگران نیز به این درک برسند که فقط با راه حل سیاسی می توان بحران های سوریه، عراق و یمن را حل و فصل کرد اما در عین حال باید نبرد علیه تروریسم ادامه یابد. وی که در این دیدار دو روزه توسط هیئتی از مقامات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی همراهی می شد گفته، امیدوار است روابط با لبنان توسعه پیدا کند.

 

 

توافق برای انتخاب میشل عون به عنوان رئیس جمهور و حریری به عنوان نخست وزیر لبنان نشانه ای از نقش برتر حزب الله در معادلات لبنان می باشد. این توافق همچنین، نشان دهنده تضعیف موقعیت عربستان سعودی –حامی اصلی حریری در منطقه- است؛ کشوری که به نظر می رسد بیشترین تمرکز خود را بر روی تقابل با نفوذ ایران قرار داده است.

 

 

ظریف ضمن بیان اینکه روز سه شنبه با حریری دیدار خواهد کرد افزود: در دیدار فردا با سعد الحریری بر عزم ایران برای همکاری با همه مردم لبنان از هر گروه و قومیتی که باشند، تاکید خواهم کرد.

 

 

آقای ظریف، "تکفیری ها" و "اسرائیل" را دو دشمن مشترک ایران و لبنان خوانده که وجود این دشمن های مشترک عاملی برای وحدت میان دو کشور شده است. وی عامل مهمتر در ایجاد این اتحاد را روابط و منافع سیاسی، اقتصادی و تاریخی میان دو ملت ایران و لبنان قلمداد کرد.