برخلاف اظهارات رئیس جمهور، رسانه های انقلابی نه آزادی دارند و نه امنیت/ جهان نیوز جوان‌مرگ شد

گروه سیاسی- پرویز سروری مدیر مسئول سایت جهان نیوز در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رئیس جمهوردر خصوص امنیت و آزادی رسانه ها گفت: رئیس جمهور گفته که نباید رسانه‌ها را جوانمرگ کنند، اما خود دولت رسانه ها و از جمله سایت جهان نیوز را به دلیل نگاه تنگ نظرانه و رفتار جناحی، جوانمرگ کرد.

وی با انتقاد از رفتار دولت و معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رسانه های انقلابی و ارزشی گفت: متاسفانه دولت و معاونت مطبوعاتی رسانه ها را تحت فشار می گذارند و نمی‌گذارند رسانه ها مسیر رشد خود را ادامه دهند.

مدیر مسئول سایت جهان نیوز افزود: معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بجای آنکه حامی رسانه ها و سخنگوی آنها باشد، حامی و سخنگوی دولت و مقامات دولتی است و در راستای اهداف دولت گام بر می دارد.

سروری با اشاره به توقیف سایت جهان نیوز گفت: در 26 خرداد امسال با تصمیم هیأت نظارت بر مطبوعات و بدون تذکر و اخطار قبلی این سایت توقیف شد.

وی با بیان اینکه در زمان توقیف جهان نیوز، هیئت نظارت بر مطبوعات یک ترکیب دولتی داشت، گفت: زمانی که جهان نیوز توقیف شد، نمایندگان مجلس در هیئت نظارت بر مطبوعات حضور نداشتند چرا که عمر مجلس نهم در ششم خرداد به پایان رسیده بود و نمایندگان ناظر مجلس دهم هنوز تعیین و برای حضور در این هیئت معرفی نشده بودند و این هیئت تقریبا ترکیب دولتی داشت.

مدیر مسئول سایت جهان نیوز با بیان اینکه رسانه ها نیازمند امنیت و آزادی هستند اما رسانه های انقلابی و ارزشی نه امنیت دارند و نه آزادی،  گفت: قفل بر درهای جهان نیوز که رسانه ارزشی و انقلابی و به دنبال مطالبات مردم و سخنگوی این مطالبات بوده، زده شد اما رئیس جمهور در جمع اهالی رسانه ها از آزادی و امنیت رسانه ها حرف می زند.

 سروری با بیان اینکه انتظار رسانه ها از رئیس جمهور این است که به حرفی که می زند عمل کند و حرف و عمل وی یکی باشد، تصریح کرد: رسانه های منتقد دولت در جهت اصلاح دولت هستند اما متاسفانه نگاه دولت و معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به این رسانه ها، تنگ نظرانه و بدبینانه است.

وی با اشاره به برگزاری دادگاه جهان نیوز در روز یکشنبه 16 آبان و تبرئه این سایت از اتهامات مطرح شده از سوی هیات منصفه دادگاه مطبوعات گفت: از دادگاه محترم درخواست رفع توقیف کردم و خواستار فراهم شدن فعالیت مجدد سایت شدم که منتظر تصمیم قاضی محترم در این زمینه هستیم.

حسن روحانی رئیس جمهور روز شنبه 15 آبان در مراسم افتتاح بیست و دومین دوره نمایشگاه مطبوعات گفت: «اگرخود اصحاب رسانه امنیت نداشته باشند، از قلم شکسته و دهان بسته کاری برنمی‌آید.رسانه‌ها مثل «می‌ حافظ» اند که هرچه بماند اثرش بیشتر است . البته عده‌ای هم رسانه‌ها را جوانمرگ می‌کنند و نمی‌گذارند مسیر رشد خود را ادامه دهد».

هیأت نظارت بر مطبوعات 26 خرداد با استناد به ماده 12 قانون مطبوعات، سایت خبری «جهان نیوز» را توقیف کرد.

جهان نیوز قبل از این در تیر ماه 1387 نیز فیلتر شده بود.

دادگاه جهان نیوز یکشنبه 16 آبان در شعبه ۶ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی قشقاقی برگزار شد.

در این دادگاه یکی از اتهامات این سایت پخش شایعات و انتشار مطالب خلاف واقع بود که این موضوع شکایت به اتفاق آرا رد شد.

همچنین نماینده حقوقی وزارت امور خارجه پیرامون موضوعات مطرح شده و گفته های خانم موگرینی شکایتی را مطرح کرده بود که متهم با اکثریت آرا مجرم شناخته نشد.

یکی دیگر از اتهامات مربوط به انتشار اخبار سرکرده طالبان بود که متهم با اکثریت آرا مجرم شناخته شد و همچنین اعضای هیات منصفه دادگاه مطبوعات استان تهران متهم را به اتفاق مستحق تخفیف دانستند.

علیرضا تهرانی