رایزنی پسا برجامی روحانی با رییس مجلس مجارستان

وی به روابط دیرینه دو کشور بر پایه دوستی و احترام متقابل اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران کشوری بزرگ با اقتصادی نوظهور است و ظرفیت ها و توانمندی های گسترده ایران در زمینه خدمات فنی و مهندسی و اجرای پروژه های زیربنایی و همچنین توانمندی های مجارستان در حوزه های صنعت و کشاورزی ، بسترهای مناسبی را برای توسعه همکاری های تهران – بوداپست ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: بخش های خصوصی دو کشور باید با آشنایی بیشتر از این ظرفیت های مشترک ، در تعمیق این همکاری ها پیشگام شوند.

رییس جمهوری به قراردادهای ایران و بسیاری از کشورهای جهان و از جمله کشورهای اروپایی در دوره پسابرجام اشاره کرد و اظهارداشت: بسیاری از این قراردادها عملیاتی شده و سرمایه گذاران و شرکت های مجارستانی نیز می توانند از فضای کنونی برای توسعه همکاری ها استفاده کنند.

روحانی با تاکید بر ضرورت اجرای سریع توافقات میان دو کشور بویژه اسناد همکاری که در جریان سفر سال گذشته نخست وزیر مجارستان به تهران امضا شد، گفت: باید از همه توان خود برای اجرای طرح هایی که به نفع دو ملت و دو دولت است ، بهره بگیریم.

وی تقویت همکاری های فرهنگی و علمی میان ایران و مجارستان را هم پا با همکاری های سیاسی و اقتصادی بسیار با اهمیت برشمرد و یادآور شد: تهران برای تقویت همکاری های علمی و فرهنگی خود با بوداپست اهمیت زیادی قائل است و در این عرصه ، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و علمی دو کشور می توانند با ایجاد فرصت های مطالعاتی و پروژه های مشترک، همکاری کنند.

روحانی به پیشرفت های جمهوری اسلامی در حوزه فناوری های نوین بویژه نانو و بیوتکنولوژی اشاره کرد و اظهارداشت: دو کشور همچنین می توانند در بخش های متنوع استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای با یکدیگر همکاری کنند.

وی موضوع اهمیت تقویت صنعت توریسم و دیدار گردشگران ایرانی و مجارستانی از جاذبه های توریستی دو کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: آثار تاریخی ایران ، بی تردید جاذبه های فراوانی برای اروپایی ها و از جمله مردم مجارستان خواهد داشت.

رییس جمهوری، نقش پارلمان ها را در تقویت همکاری میان کشورها بسیار مهم برشمرد و تصریح کرد: تقویت روابط میان مجالس ایران و مجارستان می تواند پایه های همکاری های اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی دو کشور را مستحکم تر سازد.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ضرورت مبارزه همگانی با تروریسم پرداخت و اظهارداشت: تروریسم معضلی بزرگ برای منطقه و جهان است و هیچ کشوری نمی تواند از آثار بد آن ، مصون بماند.

وی به شرایط ناگوار مردم عراق ، سوریه ، یمن و لیبی و ضرورت تلاش برای بازگرداندن هر چه سریع تر امنیت به این کشورها اشاره و خاطرنشان کرد: ارسال کمک های نوع دوستانه دارویی و غذایی به مردم این کشورها و تلاش برای کاستن از آلام آنان، یک وظیفه بزرگ انسانی و بین المللی است که بر دوش همه ما است.

**بوداپست مصمم است که سطح روابط خود با تهران را در همه حوزه ها گسترش دهد

رییس مجلس ملی مجارستان نیز در این دیدار با تاکید برضرورت تقویت همکاری های ایران و مجارستان در همه عرصه ها اظهارداشت: بوداپست مصمم است که سطح همکاری و روابط خود را در همه حوزه ها با تهران گسترش داده و تعمیق بخشد.

لازلو کوور به ظرفیت ها و توانمندی های گسترده دو کشور اشاره کرد و یادآور شد: سطح روابط کنونی دو کشور همسو با این توانمندی ها نیست.

وی تصریح کرد: مجارستان کاملا آماده است همکاری های خود را با تهران بویژه در حوزه اقتصادی گسترش دهد و این بی تردید در راستای منافع دو ملت و دو دولت است.

وی با بیان حمایت کامل مجلس ملی کشورش از توسعه و تعمیق همکاری های تهران – بوداپست ، افزود: تسریع در برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور می تواند به روند تحکیم روابط مشترک ، شتاب بخشد.

رییس مجلس ملی مجارستان در ادامه به ضرورت توسعه همکاری های فرهنگی و دانشگاهی میان دو کشور تاکید کرد و گفت: تقویت همکاری های فرهنگی و دانشگاهی و فناوری ، سرمایه گذاری بزرگی در مسیر تقویت روابط آتی دو کشور است.

کوور همچنین تقویت بیش از پیش همکاری های پارلمانی را ضروری خواند و اظهارداشت: پارلمان های دو کشور می توانند روابط تهران – بوداپست را مستحکم تر سازند.

وی تقویت همکاری در بخش های امور بانکی و انرژی را نیز بسیار حائز اهمیت برشمرد .

رییس مجلس ملی مجارستان همچنین ضرورت تقویت همکاری کشورها در مبارزه با تروریسم را مورد تاکید قرار داد و اظهارداشت: بی تردید مبارزه همگانی با تروریسم و در کنار آن مذاکره، می تواند امنیت را به برخی کشورها بازگرداند و مجارستان آماده همکاری با تهران در این زمینه است.