تحلیل صدای آمریکا از شعارهای انتخاباتی ترامپ

صدای آمریکا گفت: تاریخ نشان داده است که عمل به وعده‌های داده شده در مبارزات انتخاباتی در برابر طرفداران پرشور کار سختی است. اوباما سال‌ها است قصد تعطیلی زندان گونتانامو را داشته است ولی نتوانسته است به وعده انتخاباتی‌اش عمل کند.

صدای آمریکا می‌گوید: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، می‌تواند شماری از فرمان‌های اجرایی باراک اوباما، رئیس‌جمهور کنونی، را طی چند ماه آینده لغو کند. از جمله این فرمان‌ها تسهیل ماندن مهاجرین غیرقانونی در آمریکا، مقررات محدود کننده تولید انرژی  و توافق‌های محیط‌زیستی و تجارت آزاد است.

ترامپ برای تامین هزینه‌های ساخت دیوار ممکن است دولت مکزیک را با تهدید به محدود کردن تجارت دوجانبه یا تشدید فعالیت‌های مرزی مقابله با قاچاق مواد مخدر تحت فشار بگذارد.

شنود و تجسس گسترده در مساجد در آمریکا نیاز به حکم دادگاه دارد، اما ترامپ در مقام رئیس‌جمهور این اختیار را دارد که مانع ورود پناهجویان از کشورهایی شود که خطر امنیت ملی برای آمریکا به همراه دارند. در حوزه امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا اختیارات گسترده‌ای دارد. دونالد ترامپ می‌تواند از مشاورانش بخواهد طی سی روز طرحی برای شکست داعش تهیه کنند. ولی چنانچه این طرح نیاز به استقرار نیروی آمریکایی در سوریه و عراق داشته باشد بعید است بودجه آن از سوی نمایندگان کنگره تامین و تصویب شود.