ایران عضو توافق نامه ای می شود که ترامپ آن را قبول ندارد

نمایندگان در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه 23 آبان)‌ قوه مقننه در جریان بررسی لایحه موافقتنامه پاریس با 142 رای موافق، 9 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 204 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس با کلیات این لایحه موافقت کردند.

همچنین نمایندگان با 149 رای موافق و 6 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 206 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس با ماده واحده آن که به شرح زیر است موافقت کردند.

در ماده واحده موافقتنامه پاریس که از این پس ایران جزء این موافقتنامه می‌شود آمده است: موافقتنامه پاریس مشتمل بر یک مقدمه و 29 ماده به شرح پیوست تصویب و به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می‌شود اسناد تصویب را نزد امین اسناد تودیع نماید.

تبصره: رعایت اصل 77 قانون اساسی در مورد هرگونه اصلاح موافقتنامه و پیوستهای آن موضوع مواد 22 و 23 موافقتنامه و اصل 139 قانون اساسی در مورد حل و فصل اختلافها موضوع ماده 24 آن الزامی است.

لایحه موافقتنامه پاریس که در اجلاس بیست و یکم کنفرانس اعضای کنوانسیون تغییر اقلیم در پاریس تصویب شد در جلسه 23 تیر هیئت دولت نیز به تصویب رسیده که تاکنون 187 کشور نیز به این کنوانسیون پیوسته‌اند.

موافقتنامه پاریس یک برنامه جهانی برای مقابله با روند تغییر اقلیم، نگهداری، افزایش میانگین دمای جهان به زیر 2 درجه سانتیگراد از طریق انتشار گازهای گلخانه‌ای و افزایش توانایی جوامع به انطباق و سازگاری با عوارض نامطلوب تغییر اقلیم است.

همچنین این برنامه به طور عمده مبتنی بر مشارکت ملی کشورها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای جهان است که شامل تعهدات آنها در این زمینه برای دوره 2020 و 2030 است.

اوایل سال جاری میلادی ترامپ اعلام کرد: "اگر در انتخابات آمریکا پیروز شوم، توافق آب و هوایی پاریس را لغو می کنم. این توافق نامه برای رئیس جمهور آمریکا زیان آور است و به مأموران خارجی اجازه می دهد سطح مصرف انرژی ما را کنترل کنند."

دیدگاههای ترامپ  نسبت به مسائل مربوط به آب و هوای کره زمین و تصمیم وی برای احیای صنعت زغال سنگ، او را در مقابل  بسیاری از سران جهان قرار داده است.