رئیس شورای فدراسیون روسیه با لاریجانی دیدار و گفت وگو کرد

 "علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل در نشست خبری خود با رئیس شورای فدراسیون روسیه گفت: ما بسیار خرسندیم که رئیس شورای فدراسیون روسیه و همکاران آن‌ها دعوت ما را پذیرفتند و به ایران تشریف آوردند.

وی در ادامه این نشست گفت: روابط ایران و روسیه در سال‌های اخیر دامنه گسترده‌ای پیدا کرده است و در زمینه‌های اقتصادی،‌ سیاسی و همکاری‌های امنیتی روابط تنگاتنگ و رو به جلویی داشته‌ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این که روابط پارلمانی دو کشور بسیار خوب و صمیمانه است تأکید کرد: در جلسه فوق با رئیس شورای فدراسیون روسیه مذاکرات مفید و سازنده‌ای انجام شد و پیشنهاداتی از سوی رئیس شورای فدراسیون روسیه دریافت کردیم.

وی ادامه داد: رئیس شورای فدراسیون روسیه پیشنهاداتی در زمینه‌های مختلف با توجه به شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی بیان کردند که هماهنگی‌های خوبی بر اساس آن‌ها انجام شد.

لاریجانی در  ادامه با اشاره به سایر مذاکرات خود با رئیس شورای فدراسیون روسیه گفت: در جلسه فوق درباره همکاری دو کشور در زمینه راه آهن و انرژی و مخصوصاً پیشنهادات در زمینه همکاری بین استان‌های دو کشور صورت گرفت.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به تحولاتی که در صحنه بین المللی رخ داده است ما همکاری‌های مشترکی در منطقه داریم که در این زمینه گفت و گوهایی با رئیس شورای فدراسیون روسیه انجام دادیم و بنده فکر می‌کنم سفر رئیس شورای فدراسیون روسیه سفر مهمی برای ارتقاء سطح روابط تجاری، پارلمانی و امنیتی خواهد بود.

در ادامه این نشست خبری والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه گفت: جناب آقای رئیس از شما بابت دعوت به ایران متشکر هستیم.

وی افزود: معتقدم بین پارلمان دو کشور یک روابط خوبی شکل گرفته است و این روابط اهمیت خاصی دارد.

رئیس شورای فدراسیون روسیه تأکید کرد:‌ من با اظهارات آقای رئیس موافق هستم که گفتند که دو کشور از همکاری و تحرک اقتصادی خوبی برخوردار هستند.

رئیس شورای فدراسیون روسیه در ادامه گفت: همچنین باید تأکید کنم روابط دو کشور در زمنیه‌های علمی و فنی، اقتصادی و تجاری، دقیقاً در جهت منافع دو دولت است که رؤسای دو مجلس تمام تلاش خود را برای اجرای آن خواهند کرد.

والنتینا ماتوینکو در ادامه تأکید کرد:‌ همچنین باید بگویم ما ارزش زیادی به همکاری‌های خودمان در جهت مبارزه با تروریسم قائل هستیم و به این همکاری‌ها ادامه خواهیم داد.

رئیس شورای فدراسیون تأکید کرد: ایران و روسیه در بسیاری از مسائل مواضع نزدیک یا مطابق به هم دارند که این مسئله فرایندی را مهیا کرده تا دو کشور به همکاری‌های خود در منطقه ادامه دهند.

والنتینا ماتوینکو در پایان تأکید کرد: همچنین باید بگویم امروز بنا بر حصول نتایج برجام و توافق هسته‌ای فضای خیلی مناسبی ایجاد شده تا روسیه همکاری خود را در حوزه‌های مختلف با ایران توسعه دهد و از این پتانسیل به نفع دولت استفاده کامل را ببرد.