واکنش کمالوندی به سخنان مشاور ترامپ درباره برجام

 بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی عصر امروز در حاشیه نشست شورای معاونین حقوقی دستگاه‌های اجرایی با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره سخنان مشاور ترامپ مبنی بر نظر رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای اعمال تغییراتی در برجام چیست؟ اظهار داشت: برجام یک توافق بین‌المللی است که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده و برای همه طرفین الزام‌آور است.

وی در ادامه افزود: به نظر بنده اظهارنظرها در دولت‌های مختلف را نمی‌توانیم برای تصمیم‌گیری مبنا قرار داریم چراکه آنچه که مسلم بوده آن است که همین الان ما با طرف آمریکایی در ارتباط هستیم و درباره موضوعات مختلف برجام هم وزارت خارجه و هم سازمان انرژی اتمی با همه اعضای طرف توافق در ارتباط بوده و آنها را دنبال می‌کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: موضوعی که بتوانیم در این مقطع به طور جدی بیان کنیم وجود ندارد ضمن اینکه ما خودمان را از گذشته هم برای شرایط مختلف آماده کرده بودیم یعنی حتی بدترین شرایط را در نظر گرفتیم که رد صورت لازم اگر بخواهیم اقداماتی را انجام دهیم نیازمند زمان نباشیم تا بتوان اقدامات مورد نظرمان را در اسرع وقت انجام دهیم.

کمالوندی گفت: باید ببینیم آقای ترامپ وقتی که قدرت و کار را به دست می‌گیرد با توجه به  مشکلات متعددی که دارد در رابطه با ایران و برجام آن حرف‌هایی که می‌زند با اقداماتی که انجام می‌دهد چقدر می‌تواند تطبیق داشته باشد.

وی تصریح کرد: آنچه که مسلم بوده این است که جمهوری اسلامی ایران به دلیل ظرفیت‌هایی که دارد به ویژه در حوزه هسته‌ای بسیاری از موضوعات را به طرف‌های مقابل تحمیل می‌کند و اینجور نیست که آنها بخواهند موضوعی را در عین حال دست باز داشته باشند تا هر کاری که می‌خواهند انجام دهند.

وی ادامه داد: به نظر بنده توافقی که حداقل دو سال به طول انجامیده و مذاکرات فشرده‌ای را داشته و به نتیجه رسیده و می‌تواند برای همه مفید باشد نیازمند این است که مورد توجه واقع شود و با آن معقولانه برخورد شود و باید منتظر باشیم تا ببینیم حرف تا عمل طرف مقابل تفاوتش چقدر است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: ما خیلی نگران حرف‌هایی که در حد مشاورین آقای ترامپ گفته می‌شود نیستیم، دولت وقتی با موضوعات به طور مستقیم مواجه شود آن وقت زمانی است که می‌شود درباره سیاست‌های طرف مقابل قضاوت داشت و فکر می‌کنم زود است که درباره سخنان برخی مشاوران بخواهیم موضع‌گیری بیشتر از این داشته باشیم.

وی تاکید کرد: قبل از اینکه ترامپ بخواهد انتخاب شود ما به بدترین شرایط‌ها فکر کردیم و برنامه هم داشته‌ایم و سناریوهای متفاوتی را در نظر گرفته بوده‌ایم. به طور مثال اگر بخواهیم به ظرفیت‌های قبلی خودمان برگردیم و حتی فراتر از این، به صورت طبیعی ظرفیت‌های بالقوه‌ای داریم که می‌توانیم آن را فعال کنیم.