توصیه برجامی کارشناسان امنیت ملی آمریکا به ترامپ

کارشناسان امنیت ملی آمریکا که شامل مقامات سابق حزب‌های اصلی آمریکا هستند، گزارشی را امضا کردند که در آن آمده است توافق هسته‌ای ایران «خطر جنگ» در منطقه غرب آسیا را کاهش داده است.

 

دونالد ترامپ توافق ایران را یک فاجعه در سیاست‌خارجی آمریکا خواند. وی در کمپین انتخاباتی خود وعده داد توافق هسته‌ای ایران را رد کند یا بار دیگر به گفتگو بگذارد. این توافق یکی از دستاوردهای مهم دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما است.

 

در گزارش این مقامات آمده است: «توافق هسته‌ای ایران اثبات کرد برخلاف تردید و بدبینی درباره نیت تهران، گفتگوهای دیپلماتیک با این کشور ثمر بخش است.»

 

مقامات مذکور از دولت ترامپ که بزودی روی کار می‌آیدخواستند از توافق هسته‌ای ایران به عنوان پایه‌ای برای همکاری با تهران در حذف مشکلاتی مانند گروه تروریستی داعش استفاده کند. این گروه شیطانی در خاورمیانه و غرب حملات خونباری را انجام داده است.

 

گزارش این 76 کارشناس از سوی «شورای ملی ایرانیان آمریکا» در واشینگتن تهیه شده است. این سازمان حامی بهبود روابط ایران و آمریکا است.

 

«تریتا پارسی،» مدیر شورای مذکور در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با اینکه دونالد ترامپ در کمپین انتخاباتی خود از توافق هسته‌ای ایران انتقاد کرد، برای رسیدن به دیگر اهداف خود به این توافق نیاز دارد.»

 

یک پروفسور تاریخ و روابط بین‌المللی در دانشگاه بوستون از این گزارش حمایت کرد و گفت: «اینکه ترامپ بخواهد روابط با ایران را حفظ و گسترده کند یا این فرصت را از دست بدهد، رویکرد وی در کشورداری را نشان خواهد داد.»

 

کارشناسان برجسته دیگری مانند « لرنس جِی کورب،»  یکی از دستیاران رئیس‌جمهور سابق آمریکا - رونالد ریگان، «لارنس ویلکرسن،» رئیس دفتر وزیر امور خارجه سابق آمریکا -کالین پاول؛ «چاس فریمن،» سفیر سابق آمریکا در عربستان و «گری سیک،» یک محقق در دانشگاه کلمبیا که قبلاً در شورای امنیت ملی آمریکا خدمت می‌کرد، از جمله کسانی بودند که از این گزارش حمایت کردند.

 

توافق هسته‌ای ایران که تیر ماه سال گذشته میان تهران و 6 کشور قدرتمند جهان امضا شد، بسیاری از تحریم‌های اقتصادی این کشور را در ازای محدود شدن برنامه هسته‌ای تهران، رفع کرد.