مذاکرات پشت پرده آمریکا با روسها درباره قرارداد روسیه با ایران

انتشار خبر مذاکرات ایران و روسیه برای قرارداد خرید تسلیحاتی به ارزش 10 میلیارد دلار، مقامات آمریکایی را به شدت نگران کرده و به مذاکرات پشت پرده با روس‌ها کشانده است.

یک مقام کاخ سفید در گفت‌وگو با پایگاه خبری «واشنگتن فری بیکن» با اعلام نگرانی‌ها از این قرارداد و افزایش توان نظامی ایران، اعلام کرد دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا از مذاکرات تسلیحاتی جدید اطلاع داشته و از طریق کانال‌های دیپلماتیک مخالفت خود را با این مسئله بیان کرده است.

مقامات دولت اوباما می‌گویند به نظارت بر قراردادهای تسلیحاتی ایران ادامه می‌دهند تا از تطابق آنها با قوانین بین‌المللی مطمئن شده  اما مشاوران «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا تاکید کردند که دولت او صبر کمتری نسبت به ماجراجویی‌های نظامی ایران نشان خواهد داد.

یک عضو وزارت خارجه ایالات متحده به فری بیکن گفت: «ما آن گزارشات را دیده‌ایم و از هر دو طرف (ایران و روسیه) خواسته‌ایم تا اطمیان دهند به مفاد و تعهدات خود تحت قطعنامه 2231 که شامل ارائه دادن برخی سیستم‌های نظامی خاص به ایران است، پایبند هستند. ما همچنان از افزایش توان نظامی ایران نگران هستیم و آن را ابراز نیز می‌کنیم.»

فری بیکن همچنین تصریح کرد مقامات آمریکایی برای مدت طولانی در پشت پرده با مسکو مذاکره می‌کردند تا آنها را از مسلح کردن ایران و فروش تجهیزات نظامی باز دارند که توافق هسته‌ای باعث شد راه ایران برای دستیابی به چنین سلاح‌هایی هموار شود.

«ویکتور اوزرف» رئیس کمیته دفاعی مجلس اعلای روسیه روز دوشنبه گفته بود ایران و روسیه در حال انجام مذاکرات در خصوص بیش از 10 میلیارد دلار تسلیحات روسی هستند. این تسلیحات شامل تانک‌های «تی-90»، سامانه‌های توپخانه‌ای، هواپیماها و بالگردهای نظامی می‌شود.