بروجردی: دولت جدید آمریکا را رصد می کنیم

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیرامون روند اجرایی برجام، اظهار داشت: برجام یک تعهد بین‌المللی، رسمی و با پشتوانه قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل است.

وی با بیان اینکه طرف مقابل ما صرفاً آمریکایی‌ها نیستند، افزود: شش کشور بزرگ دنیا این تعهدنامه را امضا کرده‌اند و طبیعتاً در اجرای آن مسئولیت دارند اگر یک کشور از این شش کشور بخواهد در اجرای برجام تخلفی انجام دهد که تاکنون نیز انجام داده تنها در محدوده همان کشور ممکن است در روند اجرایی برجام  تأثر منفی بگذارد.

بروجردی با اشاره به تغییرات در وزارت خارجه آمریکا در دولت جدید این کشور تصریح کرد: در مورد دولت جدید در حال رصد کردن هستیم منتظریم ببینیم چه کسی مسئولیت پیدا می‌کند و چه اتفاقی در عمل خواهد افتاد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا نقض برجام از سوی یک کشور به معنای نقض کل برجام نیست تأکید کرد: خیر، در هر صورت روند اجرای برجام در حال انجام است، میزان صادرات نفت ما به زمان قبل از تحریم‌ها برگشته است.

بروجردی تصریح کرد: فکر می‌کنم علت شیطنت‌های آمریکایی‌ها به این دلیل باشد که آنها با جمهوری اسلامی ایران رابطه رسمی نداشته و احساس می‌کنند که از این نمد کلاهی برای آنها بافته نمی‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه سیاست آمریکا اصولاً در حقیقت یک سیاست انحصارطلبانه است، خاطرنشان کرد: بنابراین با هر علتی آمریکا به قواعد بازی عمل نکند طبیعتاً متضرر اصلی خودشان خواهند بود و ما تا زمانی که طرف مقابلمان به تعهداتشان پای بند باشند به تعهداتمان پای بند هستیم. ایران نقض‌کننده برجام نخواهد بود اما با دقت رصد می‌کنیم و شورای عالی امنیت ملی متناسب با اقدامات طرف مقابل تصمیمات لازم را  اتخاذ خواهد کرد.