کابینه ترامپ ایران را نگران کرده است

روزنامه آمریکایی «لس آنجلس تایمز» در گزارشی با اشاره به پیروزی «دونالد ترامپ» جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و دیدگاه ایران در این زمینه نوشت: تهدید‌های ترامپ در بازنگری قرارداد اتمی که ایران با 6 قدرت جهانی از جمله آمریکا منعقد نمود، برای تندروهای ایران ترجیع بند دائمی مبنی بر این‌که «نمی‌توان به واشنگتن اطمینان کرد» را شدت می‌بخشد.

این در حالی است که «حسن روحانی» رییس جمهور میانه‌روی ایران و همکارانش درحال کاستن از نگرانی‌ها درباره لفاظی‌های ترامپ هستند.

بر اساس این گزارش، برخی کارشناسان عنوان می‌کنند که ترامپ آماده باز کردن باب مذاکرات در موارد مورد اختلاف تهران و واشنگتن چون برخی تحریم‌های آمریکا بابت حمایت این کشور از گروه‌های شبه نظامی منطقه و برنامه موشکی این کشور که در جای خود باقی مانده است، می‌باشد.

«نادر کریمی» تحلیلگر سیاسی معتقد است: «روحانی در حال تطبیق دولت خود با رییس جمهور منتخب آمریکا است و همه اینجا بر انعطاف پذیری ترامپ هنگامی که او هدایت آمریکا را در ژانویه به دست گیرد، شرط بسته‌اند.»

این روزنامه در ادامه با اشاره به لفاظی‌های ضد ایرانی ترامپ در گذشته نوشت: ترامپ اغلب توافق اتمی را نکوهش کرده و آن را «فاجعه بار» نام نهاده و حتی گفته که این قرارداد از اولین مواردی خواهد بود که در آغاز ریاست جمهوری‌اش مذاکره مجدد درباره آن‌را آغاز می‌کند.

البته ایران نیز اشتیاقی را از خود برای گفت‌‌وگوهای مجدد در این زمینه نشان نداده است.

دونالد ترامپ حتی بابت دستگیری ملوانان آمریکایی در ماه ژانویه که وارد آب‌های ایران شده بودند انتقاد کرده و خواهان برخورد نظامی شده بود.

لس آنجلس تایمز سپس به امکان وجود زمینه مشترک همکاری ترامپ با آن‌چه که تندروهای ایران نامید، اشاره کرده و نوشت: ترامپ پیام‌هایی مبنی بر همکاری‌های افزون‌تر با روسیه در نبرد علیه داعش در سوریه و عراق ارسال کرده و این ناحیه می‌تواند زمینه‌ساز همکاری با تندروهای ایران حامی «بشار اسد» رییس جمهور سوریه باشد.

«بهمن عشقی» دبیرکل اتاق بازرگانی تهران در گفت‌‌وگویی اظهار می‌دارد: «اگر ترامپ ثابت کند که به اندازه کافی ضد داعش است و با روسیه و حکومت سوریه علیه داعش متحد شود، آنگاه برای مذاکره دامنه بیشتری وجود خواهد داشت.»

به نوشته این روزنامه، برخی دیگر عنوان می‌کنند که ترامپ شبیه «ریگان» رییس جمهور دهه هشتاد آمریکا خواهد بود که مخفیانه به ایران سلاح‌هایی را فروخت.

لس‌آنجلس تایمز به نقل از یک کارشناس در این خصوص نوشت: «تجرییات ما نشان می‌دهد که ریگان برای ایران در برهه نبرد با عراق مفیدتر بود. من بر این باورم که برخلاف لفاظی‌ها، ترامپ شاید دادوستدهایی با ایران برقرار کند.»

این روزنامه با اشاره به نام‌های موجود در فهرست کابینه ترامپ نوشت: نام‌هایی چون «نیوت گینگریج»، «رادولف جولیانی» و «جان بولتون» که همگی حامی اپوزوسیون ایران (گروهک منافقین) هستند مقام‌های ایران را نگران کرده است.

«حجت کلاشی» تحلیلگر سکولار (وابسته به جریان  ضد انقلاب پان ایرانیست) گفت: «این سه نفر ، گینگریج، بولتون و جولیانی همگی خواهان براندازی رژیم ایران هستند.»