بهترین گزینه ترامپ اصلاح توافق هسته ای است

پایگاه اینترنتی ووکس در گزارشی نوشت: "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور منتخب آمریکا، پس از پیروزی در انتخابات بر یک پیام ساده تاکید کرد: آمریکا در مسائل داخلی و خارجی به توافق‌های خام و نسنجیده‌ای تن داده است که وی به راحتی می‌تواند آنها را اصلاح کند.

 

یکی از توافق‌هایی که ترامپ از آن به عنوان نقطه ضعف دولت "باراک اوباما" یاد می‌کند، توافق هسته‌ای ایران است. وی وعده داده است به محض ورود به کاخ سفید توافق مذکور را پاره خواهد کرد؛ اما نکته مهم اینجاست که توافق هسته‌ای تنها میان ایران و آمریکا امضا نشده است.

 

توافق هسته‌ای، توافقی چند جانبه میان ایران، آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، آلمان و چین است. حتی سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا نیز در آن سهیم هستند. اگر آمریکا مایل باشد بار دیگر تحریم‌های اقتصادی را علیه ایران برقرار کند باید متحدانش را هم برای انجام این کار متقاعد کند. اما باتوجه به اقداماتی که تا به این لحظه در راستای توافق هسته‌ای انجام شده است و تمایل بسیاری از کشورها برای توسعه همکاری‌های تجاری با ایران، همراه کردن گروه 1+5 با آمریکا برای لغو توافق کار بسیار سختی به نظر می‌رسد. 

 

"کلسی داونپورت"، مدیر انجمن کنترل سلاح و سیاست منع گسترش تسلیحات، در این باره می‌گوید: اگر آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود، هیچ تضمینی وجود ندارد که متحدان اروپایی، روسیه و چین هم به دنبال واشینگتن همین کار را انجام دهند. در حقیقت این موضوع ممکن است موجب ‌شود متحدان آمریکا در جهت عکس قدم بردارند. 

 

آمریکا می‌تواند بار دیگر تحریم‌های شدیدی را علیه اقتصاد ایران وضع کند و به ممنوعیت تبادلات تجاری این کشور با استفاده از دلار ادامه دهد. به این ترتیب شاید اقتصاد ایران آسیب ببیند؛ اما میان آمریکا و متحدانش شکاف عمیقی بوجود می‌آید. 

 

"خوان زاراته"، یکی از مقامات ارشد پیشین کاخ سفید و عضو یکی از تشکیلات وابسته به وزارت خزانه‌داری آمریکا که در تنظیم تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در سال‌های ابتدایی 2000 مشارکت داشت، معتقد است: در شرایط کنونی شکاف دیپلماتیکی میان آمریکا و متحدان اروپایی‌اش وجود ندارد. اگر واشینگتن به شکل یک‌جانبه از توافق هسته‌ای خارج شود، همبستگی موجود میان آمریکا و متحدانش از میان خواهد رفت.

 

ووکس در ادامه این گزارش نوشت: اگر ترامپ مایل به پذیرفتن توافق کنونی با ایران نیست، بهترین گزینه برای او اصلاح توافق هسته‌ای است. ترامپ می‌تواند مفاد توافق را دقیق‌تر کند. به دلیل آنکه شرایط اجرای توافق امری جدا از ماهیت آن است، ترامپ می‌تواند بدون کسب اجازه از کنگره به اصلاح شرایط اجرای آن بپردازد.

 

پایگاه تحلیلی ووکس در پایان اینطور نتیجه گرفته است که بهبود توافق هسته‌ای ایران از سوی ترامپ برای دولت جدید وی نتایجی به مراتب بهتر از پاره کردن توافق به ارمغان می‌آورد.