دلیل سکوت روحانی به لگدزنی آمریکا به برجام چیست؟

محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در پایان نشست دبیران حزب متبوعش با اشاره به سکوت مسئولان در برابر تمدید تحریم‌های ایران،‌اظهار کرد: دبیر شورایعالی امنیت ملی تصویب تحریم‌های جدید توسط کنگره آمریکا را لگدزنی به برجام توصیف کرده است. سکوت رئیس جمهور و دستگاه دیپلماسی کشور درباره این لگدزنی چه معنا دارد؟ چه خوب بود ایشان در این فرصت پس از تصویب وقتی در جمع مردم کرج سخنرانی می‌کرد این بدعهدی و نقض پیمان آمریکایی‌ها را پاسخ می‌داد.

وی با اشاره به مفاد پیمان برجام گفت: وضع هر گونه تحریم از سوی آمریکا در برجام ممنوع شده است؛ بند 26 برجام به این نکته تأکید دارد.

حبیبی تاکید کرد: با این حال کنگره آمریکا با 419 رأی موافق و یک رأی مخالف تحریم‌های ایران را برای 10 سال تمدید کرده است. این اجماع در آمریکا علیه ملت ایران بی سابقه است.

وی افزود: سکوت در برابر بدعهدی‌های آمریکا و رقیق‌سازی اقدامات شوم آنها در تداوم تحریم‌ها سؤال‌برانگیز است.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: سند راهبردی اتحادیه اروپا در مورد عادی‌سازی روابط با تهران آن هم با شروط زورگویانه در پسابرجام هم مورد اعتراض نخبگان کشور و مردم است. متأسفانه دستگاه دیپلماسی کشور پاسخی بر این اعتراضات نمی‌دهد.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار مردم اصفهان که فرمودند برخی نخبگان با تکیه بر توهمات بصیرت سیاسی ندارند، اظهار کرد: ما در برابر یک دشمن سرسخت قرار داریم. سلاح ما بصیرت سیاسی است اگر غفلت کنیم ضربه می‌خوریم.

حبیبی با اشاره مشکلات اقتصادی تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند باید برای حل مشکلات کشور به ویژه مشکلات اقتصادی تمرکز و برای برون رفت از مشکلات تلاش کنیم.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اظهارات رئیس جمهور در سخنرانی‌های اخیر به مسئله بیکاری، فقر و مسایل معیشتی گفت: ای کاش آقای روحانی از نخستین روزهای زمامداری خود روی این مفاهیم تکیه بیشتری می‌کرد.

وی با بیان اینکه امسال سال اقدام و عمل در مورد اقتصاد مقاومتی است، خاطرنشان کرد: سال 95 به پایان می‌رسد و لازم است اقدام و عمل دولت برای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی ملموس باشد و مردم آن را در زندگی خود حس کنند.

حبیبی با تأکید بر ضرورت عملی کردن سیاست های انتخاباتی ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی با تدابیر مجلس و دولت، خاطر نشان کرد: از جمله مفاد این ابلاغیه تعیین سازوکار لازم برای جلوگیری از سوءاستفاده مالی و اقتصادی مدیران کشور نمایندگان مجلس است. وقتی یکی از نمایندگان مجلس ششم که نقش موثری در جبهه دوم خرداد دارد، سخن از اثر پول و رانت در شکل گیری فهرست جناح خود می زند و سپس کلیات طرح شفافیت دریافتی مدیران کشور و استرداد دریافتی‌های مازاد برغم اصرار رئیس مجلس رأی نمی آورد؛ به نظر می رسد باید دغدغه ابلاغ شده از سوی رهبری برای سلامت انتخابات را به صورت جدی تری از وضع موجود دنبال کرد.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به تأثیر بسیار مخرب آلودگی هوا بر سلامت شهروندان، خواستار ایفای وظیفه از سوی دستگاه ها به صورت مسئولانه تر شد و افزود: تعطیل کردن مدارس یک مُسکن است. باید به فکر درمان بود. اولین ضرورت در این مسیر میدان دادن به دانشمندان جوان کشور است که در حوزه های مختلف علمی شایستگی خود را نشان داده‌اند.

وی ادامه داد: نه تنها باید از تجربه دیگر کشورها در این زمینه درس آموخت، بلکه می توانیم در این عرصه پیشرو باشیم. البته این مشکل جز با به کار گرفتن همه ظرفیت‌های کشور حل شدنی نیست.

حبیبی با اعتراض به سعودی و رژیم اشغالگر صهیونیستی بعنوان بزرگترین ناقضان حقوق بشر برای سیاه نمایی و اتهام زنی به ایران، گفت: رسوایی عربستان در مورد یمن که بان کی مون اعتراف کرد به دلیل فشار مالی مجبور تغییر موضع درباره کودک کشی سعودی در یمن شده است؛ هنوز از اذهان نرفته است.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی اظهار کرد: این اوج وقاحت است که دو جنایتکار جنگی مدعی ایران اسلامی شوند و دیگر کشورها نیز به آنها میدان دهند. رسانه ها و مسئولان ما نباید در برابر این اتهامات منفعل باشند. دفاع از موضع حق ایران و رسوا کردن جنایتکارانی که طلبکار شده اند باید به صورت فعال دنبال شود.

وی در پایان برای همه کسانی که به منظور برگزاری مراسم بسیار مهم اربعین حسینی به اقدامی مبادرت کردند، برخورداری آنها از توفیقات کامل الهی را از حضرت احدیت مسئلت کرد.