ترامپ باید به برجام پایبند باشد و تحریم ها را بردارد

انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا، شوک بزرگی به پیکره نظام و نخبگان سیاسی این کشور به حساب آمد. اما نکته قابل توجه دیگری که در این واقعه به وجود آمد، ایجاد چند دستگی در میان جامعه سیاسی آمریکا بود.

در حالیکه برخی از جمهوریخواهان و راستگرایان افراطی از رسیدن وی به ریاست جمهوری آمریکا حمایت می کنند، اما بخش عمده ای از جامعه این کشور که در مجموع تفکراتی لیبرال دارند و البته اینترنشنالیست هایی که به دنبال توسعه روابط و هژمونی آمریکا در دیگر نقاط جهان هستند، نه تنها از این بابت خوشحال نیستند، بلکه انتخاب وی را ضربه ای بزرگ به پیکره جامعه مدنی آمریکا قلمداد می کنند.

اما به هرحال بخشی از جامعه این کشور نیز که افکاری منطقی تر دارند، پیروزی ترامپ را علیرغم همه تلخی اش پذیرفته و سعی می کنند همکاری بیشتری با وی داشته باشند تا بتواند سکان سیاست واشنگتن را بهتر در دست گرفته و مردم از این بابت متوجه ضرر کمتری شوند.

لارنس کورب معاون وزیر دفاع دولت ریگان در خصوص سیاست خارجی اعلامی ترامپ گفت: توصیه من به رئیس جمهور منتخب، ترامپ این است که با برداشتن چند قدم در عرصه سیاست خارجی از فرصت تبدیل شدن به رئیس جمهور دگرگون کننده استفاده کرده تا نه تنها جای خود را در تاریخ باز کند، بلکه امنیت جهان و آمریکا را نیز تامین کند (به عبارت دیگر، آمریکا را دوباره به اوج برساند).

وی افزود: در خصوص سیاستهای مربوط به تسلیحات هسته ای، من به وی نصیحت می کنم که سیاست عدم آغازگری در استفاده از تسلیحات هسته ای را اتخاذ کند (چیزی که وی در جریان کمپین انتخاباتی خود نیز به آن اشاره کرد)، معاهده منع جامع آزمایش هسته ای را دوباره به سنا تحویل دهد، به نصایح «ویلیام پری»، وزیر دفاع سابق و ژنرال «جیمز کارت رایت»، معاون سابق ستاد مشترک نیروهای مسلح در خصوص کاهش تعداد تسلیحات استراتژیک مستقر شده به ۱۰۰۰ عدد و از بین بردن اجزای سه گانه تسلیحات هسته ای مستقر بر زمین و موشک های هوایی را از بین ببرد.

وی افزود: این کار نه تنها به پایداری اخلاقی ما در جهان کمک می کند، بلکه منجر به بهبود روابط ما با روسیه و بلکه به آزاد شدن مبالغ مالی زیادی که به عنوان بودجه دفاعی برای تهیه تسلیحات معمول و متداول در نظر گرفته شده، کمک می کند که به قول ترامپ می توان از آنها برای حفاظت از این ملت و جنگ علیه داعش استفاده کرد.

مدیر مرکز مطالعات امنیت ملی شورای روابط خارجی آمریکا در ادامه افزود: من به وی می گویم نه تنها به اجرای توافق هسته ای انجام شده با ایران ادامه دهد، بلکه با همکاری کنگره برای برداشته شدن تحریم هایی که از دسترسی ایران به منافع اقتصادی که آنها انتظار داشتند از طریق امضای برجام عایدشان شود جلوگیری می کنند، همت گمارد.

کورب تصریح کرد: من به وی می گویم نه تنها به حفظ «نفتا» کمک کند، بلکه با همکاری شرکایمان برای اصلاح معاهده همکاری ترانس – پاسیفیک تلاش کند تا به تصویب کنگره برسد. نه تنها این کار به تقویت اقتصاد ما کمک خواهد کرد و امنیت ما را در منطقه اقیانوس آرام ارتقاء خواهد داد، بلکه به تعامل بیشتر میان آمریکا و چین نیز کمک خواهد کرد. همینطور چین را مجبور به اعمال برخی تغییرات برای پیوستن به معاهده شراکت چندجانبه پاسیفیک خواهد کرد.

وی در ادامه یادآور شد: در نهایت من وی را تشویق می کنم که فشار را بر ناتو و متحدین آسیایی آمریکا حفظ کند تا سهم پرداختی خود در  تامین هزینه ناشی از حفاظت از آنها را پرداخت کنند. این کار نه تنها منجر به متقاعد شدن آن دسته ای از مردم در آمریکا که احساس می کنند ما هزینه زیادی برای تامین هزینه های این امنیت جمعی پرداخت می کنیم خواهد شد، بلکه به مبارزه علیه قدرت رو به رشد روسیه در چین و چین در آسیا نیز خواهد شد.

معاون وزیر دفاع دولت ریگان در پایان گفت: من فکر می کنم برداشتن این قدم ها برای وی به دلیل قول هایی که در کمپین های انتخاباتی خود داده، سخت باشد. اما اینها راه هایی هستند که آمریکا را دوباره به اوج خواهند رساند و به وی کمک خواهند کرد تا تبدیل به رئیس جمهوری قدرتمند در عرصه سیاست خارجی شود. یعنی همان کاری که «نیکسون» و «ریگان» وقتی پای تسلیحات هسته ای و در رابطه با روسیه و چین به میان آمد، بر خلاف قول های انتخاباتی خود عمل کردند. به علاوه این اقدامات منجر به افزایش اقبال و حمایت عمومی و کنگره از پرزیدنت ترامپ خواهند شد.

«لارنس جِی. کورب» معاون وزیر دفاع اسبق آمریکا از ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۵ و در دوران ریاست جمهوری «رونالد ریگان» بود. وی، متخصص حوزه «پیشرفت آمریکا» به شمار می آید. کورب مشاور عالی مرکز اطلاعات دفاعی در دانشگاه «جورج تَون» آمریکا و همچنین  مدیر مرکز مطالعات امنیت ملی در شورای روابط خارجی آمریکا است. کورب مدیر مرکز آموزش سیاست عمومی در حوزه برنامه مطالعات سیاست خارجی در مؤسسه بروکینگز نیز بوده است. از وی بیش از۲۰ کتاب و ۱۰۰ مقاله در زمینه مسائل مرتبط با امنیت ملی آمریکا منتشر شده است.