نسخه پیچی اکبر گنجی در دوران پسا ترامپ برای ایران!

گنجی در ابتدای این یادداشت که ذیل عنوان "شش ماه ترامپیِ سرنوشت ساز برای ایران" انتشار یافته، خاطرنشان کرده است: «انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این کشور را "دوقطبی" کرده است. اکثریت مردم آمریکا از نظام سیاسی کشورشان ناراضی‌اند. میزان اعتماد شهروندان به کنگره فقط ۷ درصد است. میزان نفرت از کلینتون و ترامپ در دوران انتخابات حدود ۶۰ درصد بود. فاصله طبقاتی 1 درصد بالایی و ۹۹ درصد پائینی در آمریکا به‌شدت افزایش یافته است. مسائل واقعی جامعه آمریکا توسط ترامپ قابل حل و فصل نیست. سیاست‌های او بر تعداد فقرا خواهد افزود و یک درصد پولدار جامعه را ثروتمندتر خواهد کرد. سیاست‌های مالیاتی، حداقل دستمزد و بیمه‌ای او تماما به سود اقشار به شدت ثروتمند و به زیان طبقه متوسط و کارگران است.»

 

وی در ادامه، پس از تشریح وضعیت داخلی ایالات متحده، به تأثیر انتخاب ترامپ بر روابط واشنگتن-تهران پرداخته و می‌نویسد: «شش ماه اول ریاست جمهوری ترامپ می‌تواند برای ایران سرنوشت‌ساز باشد. زمامداران ایران باید از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز که بهانه به دست جنگ‌‌طلبان آمریکا دهد به‌شدت بپرهیزند. باید از شعارهای توخالی و زیان‌آور "مرگ بر آمریکا"، "مرگ بر اسرائیل"، نفی هولوکاست و... دست شست. اینها مرغوبترین بنزین برای آتش جنگ‌طلبان هستند.»[!]

 

اکبر گنجی در پایان یادداشت خود، پیشنهاد فوق را چنین توجیه می‌کند: «بدون سازش و بده-بستان با آمریکا، مسائل خاورمیانه قابل حل نیست... تنها تخصص ترامپ کاسبی، پول به جیب زدن و فرار از مالیات است. او زبان پول را از هر زبان دیگری بیشتر می‌فهمد. می‌توان با تاجر معامله کرد؛ معامله برای فرار ایران از جنگ و حفظ تمامیت ارضی آن. ایران با هزاران خطر مهلک دست به گریبان است. در این شرایط نباید بر خطرها افزود.»

 

به نظر می‌رسد در شرایط کنونی، عناصر ضدانقلاب با سوءاستفاده از لولوی جنگ و القای وحشت از ترامپ، می‌کوشند دلبستگی افکار عمومی به شعارها و ارزش‌های انقلاب را خدشه‌دار کنند.

این حربه کهنه البته در دوره سایر رؤسای جمهور جنگ طلب آمریکا نیز مورد استفاده ضدانقلاب قرار گرفته که شجاعت و روشن‌بینی ملت ایران، مطامع آنان را ناکام گذاشته است.