دریادار سیاری: نیروی دریایی از هیچ تهدیدی هراس ندارد

 امیر دریادار حبیب‌اله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران، ضمن گرامیداشت یاد شهدای دفاع مقدس و نیروی دریایی ارتش درباره علت نام‌گذاری هفتم آذر به نام نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: در زمان دفاع مقدس دشمن تصور می‌کرد که نیروی دریایی آماده دفاع از کشور نیست و به همین دلیل دست به یورش دریایی زد اما جوانان مؤمن و انقلابی کشور پس از گذشت 67 روز از جنگ تحمیلی توانستند حماسه‌ای بزرگ بیافرینند و عملیات غرورآفرین مروارید را انجام دهند.

 

فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره نتایج عملیات مروارید بیان داشت: اولین نتیجه این عملیات شکست کامل نیروی دریایی دشمن بود و پس از آن بود که ایران توانست سیادت خود را بر شمال خلیج فارس را بوجود آورند که این مهم تا امروز ادامه دارد. نتیجه سوم عملیات مروارید محاصره دریایی دشمن و انهدام پایانه‌های نفتی دشمن بود که نتیجه آن شکست اقتصادی عراق بود و نتیجه آخر این عملیات نیز نشان دادن توانمندی‌های جمهموری اسلامی ایران در عرصه دریا بود به نحوی که دیگر هیچ کشوری فکر تجاوز به ایران را نکند.

 

وی افزود: پس از پایان دوران دفاع مقدس نیز فرمانده معظم کل قوا فرمودند که نیروی دریایی ارتش یک نیروی راهبری، سیاسی و بین‌المللی است که می‌تواند درآبادانی کشور کمک‌های شایانی را انجام دهد و یا در جای دیگری می‌فرمایند که منافع کشور در دریا منافع کلان است که با داشتن اقتدار می‌توان از این منافع استفاده کرد.

 

امیر سیاری ادامه داد: کشور ما یک کشور دریایی است و سواحل مهمی مانند سواحل مکران را دارد که می‌تواند به آب‌های آزاد دسترسی داشته و در کنار این سواحل نیز منابع و منافع ما به دریا گره خورده که برای پیشرفت کشور باید از آن استفاده نماییم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: در زمان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل بی‌تدبیری حکام توجهی به دریا نمی‌شد اما پس از پیروزی انقلاب با بینش عمیق امام (ره) و مقام معظم رهبری توجه به توسعه دریامحور افزایش یافت و نظریه بازگشت به دریا مطرح شد. همگان در حال حاضر می‌دانند که تمام کشورهای مقتدر دنیا از دریا برای پیشرفت استفاده می‌کنند و ما نیز برای این پیشرفت دو دستور کلی را در نظر گرفته‌ایم که اولین دستور توسعه سواحل مکران و دوم اقتدار دریایی است.

وی درباره توسعه سواحل مکران بیان داشت: در بحث توسعه سواحل مکران کارهای زیادی صورت گرفته و بسیاری از نیروهای ما با خانواده‌های خود در آن‌جا مستقر هستند اما برای پیشرفت بیشتر ما نیازمند به ایجاد زیرساخت‌های بیشتر هستیم.

امیر سیاری درباره اقتدار دریایی افزود: توسعه سواحل مکران نیاز به امنیت دارد و اگر امنیت باشد ما می‌توانیم آبادانی را بوجود بیاوریم و از منافع کشور در دریا استفاده  کنیم که این همان اقتدار دریایی است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره بحث امنیت در منطقه شمال اقیانوس هند بیان داشت: شمال اقیانوس هند، دریای عمان و خلیج عدن و تنگه باب‌المندب گلوگاه اقتصادی برای کشور ما است که نیروی دریایی ارتش برای برقراری امنیت به صورت مستمر در آن‌جا حضور دارد و طی سال‌های گذشته نیز امنیت تمامی کشتی‌هایی را که قصد ورود به ایران و یا خروج از ایران را داشتند و یا قصد سفر به کشور‌های شرق آسیا را داشتند تأمین کرده است.

وی با تأکید بر اعزام ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش و بازدید از کشورهای مختلف تصریح کرد: ناوگروه‌های ما در حال حاضر به سمت شرق و غرب جهان رفته‌اند تا توانمندی‌های ایران را به جهانیان نشان داده و اقتدار کشور را ثابت نمایند و بازدید‌ها نیز باعث می‌شود تا ایران هراسی از بین برود و فرهنگ ایران به جهان نشان داده شود.

امیر سیاری در بخش پایانی سخنانش خاطر نشان کرد: امروزه در هر دو دستور پیشتازیم و به عنوان پیشران توسعه کشور اقدامات لازم را انجام داده‌ایم. در حال حاضر نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران تمام تحرکات منطقه را رصد می‌کنند و نمی‌گذارند هیچ کشوری به مرز‌ها و منافع جمهوری اسلامی ایران نزدیک بشود.