تیم ترامپ در حال بررسی تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران

 تیم انتقال قدرت ترامپ در حال بررسی پیشنهادهایی برای تحریم‌های آمریکا علیه ایران به استثنای برنامه هسته‌ای این کشور است.

تیم انتقال قدرت ترامپ رایزنی با جمهوریخواهان کنگره را درباره گزینه‌هایی برای تحریم علیه ایران آغاز کرده اند، تحریم‌هایی که از لحاظ فنی ممکن است نقض توافق هسته‌ای 2015 (برجام) محسوب نشود.

به گفته منابعی در کنگره آمریکا آنها احتمالا اقداماتی را در نظر می‌گیرند که بر برنامه موشک بالستیک ایران یا موارد حقوق بشری متمرکز خواهد بود.

فایننشال تایمز همچنین نوشت: با اینکه تیم ترامپ فاصله زیادی با چگونگی نحوه برخورد با برجام دارد اما سیاست آن در قبال ایران توسط یک کارشناس قوانین تحریم‌ها مدیریت می‌شود.

یک مقام کنگره آمریکا که با تیم انتقال قدرت ترامپ ارتباط دارد گفت: آنها [تیم ترامپ] هم اکنون در حال بررسی گزینه‌های خود هستند- و اینکه این گزینه‌ها تا حد زیادی شامل تحریم‌های غیرهسته‌ای است.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، تصمیمات ترامپ درباره نحوه تعامل با برجام، یکی از موضوعات مشخص ماه‌های اول شروع به کار دولت وی خواهد بود.

حامیان تحریم‌های جدید که احتمالا از پشتیبانی محکمی در کنگره برخوردار خواهد بود می‌گویند می‌توانند تهران را تحت فشار بگذارند تا در موضوعاتی مانند حمایت از گروه‌های نیابتی شبه نظامی در خاورمیانه سازش کند بدون آنکه هزینه‌‌ای دیپلماتیک برای آمریکا در نتیجه نقض برجام به وجود آید.

فایننشال تایمز نوشت: با این وجود خطر این است که اقدامات یکجانبه آمریکا می‌تواند متحدان اروپایی را که آنها هم توافق هسته ای را امضا کردند از آمریکا دور سازد و بنا بر این فشار بین‌المللی علیه ایران را محدود کند.

مقامات و کارشناسان مرتبط با تیم انتقال قدرت ترامپ در مراحل اولیه ایجاد ساز و کار سیاست ایران هستند به ویژه اینکه ترامپ هنوز وزیر خارجه خود را انتخاب نکرده است. با این همه تیم ترامپ اقدامات مقدماتی برای تحریم‌های جدید علیه ایران را آغاز کرده اند.

این روزنامه انگلیسی می‌نویسد: فرد اصلی مرتبط با سیاست ایران در تیم ترامپ خانم «یلیم پوبلت» مقام ارشد سابق در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان است. وی در این کمیته از نزدیک درگیر بخش‌های اصلی قانون تحریم‌های ایران بوده است.

شماری از جمهوریخواهان ارشد از ترامپ خواسته‌اند فورا توافق با ایران را نقض نکند زیرا این اقدام به روابط آمریکا با متحدانش آسیب می‌زند.

با این وجود آنها همچنین پیشنهاداتی برای تحریم‌های غیرهسته‌ای در دست دارند که می‌تواند در کنگره جدید که سال آینده شروع به کار می‌کند، مطرح شود.

«باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و یکی از نامزدهای احراز پست وزارت خارجه در در دولت ترامپ، در سال جاری میلادی طرحی را معرفی که شامل اعمال تحریم‌های جدید بر مقامات دخیل در برنامه موشکی ایران و شرکت‌های سپاه پاسداران است.

«لیندسی گراهام» سناتور جمهوریخواها ایالت کارولینای جنوبی نیز طرحی ارائه داده که بر اساس آن تحریم‌ها بر بخش‌های اقتصادی مرتبط با برنامه موشکی ایران، اعمال خواهد شد. «کوین مک‌کارتی» رهبر اکثریت مجلس نمایندگان همچنین سه طرح ارائه کرده که تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال می‌کند.

بر همین اساس یک منبع جمهوریخواه کنگره گفت: اختلاف بزرگ سال آینده این است که ما از کاخ سفیدی که هر اقدامی می‌کرد تا از این طرح‌ها [طرح تحریم] جلوگیری کند به کاخ سفیدی منتقل خواهیم شد که طرفدار طرح‌های تحریمی است و احتمالا برخی از این پیشنهادات را حمایت کند.

برخی از این طرح‌های پیشنهادی ممکن است مورد حمایت دموکرات‌های ارشد واقع شوند. «چاک شومر» رهبر جدید اقلیت سنا و «بن کاردین» دموکرات برجسته کمیته روابط خارجی سنا مخالف برجام بودند.

«مارک دوبویتز» مدیر اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» می‌گوید: یکی از موضوعات سیاست خارجی که تمام عناصر اختلافی حزب جمهوریخواه را با هم متحد می‌سازد، ایران است. اگر دولت ترامپ رویکرد سختگیرانه‌تری در قابل ایران در پیش بگیرد حمایت گسترده‌ای در کنگره خواهد داشت.

«کریس کونز» سناتور دموکرات ایالت دلاور گفته است انگلیس، فرانسه و آلمان که در توافق ایران دخیل بودند اعلام کرده‌اند اقدامات اضافی آمریکا در چارچوب تحریم‌ها را می‌پذیرند ام با محدودیت‌های جدید مخالفند. تحریم‌های باقیمانده آمریکا شامل اقدامات مرتبط با حمایت از تروریسم، حقوق بشر و برنامه موشکی ایران است.

«بلیز میزتال» مدیر برنامه امنیت ملی «مرکز سیاست دوحزبی» می‌گوید تحریم‌های جدید غیرهسته‌ای در چگونگی تفسیر آمریکا و ایران از توافق هسته‌ای اختلاف به وجود می‌آورد. آمریکا خواهد گفت برجام تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای را لغو کرده اما بر تحریم های دیگر تاثیری نداشته اما ایران می‌گوید که هر گونه تحریم جدید که تاثیر اقتصادی [منفی] تحریم‌های هسته‌ای را بازتولید کند نقض برجام خواهد بود. نکته کلیدی اینجاست که هر گونه اقدام جدید آمریکا برای فشار بر ایران باید با هماهنگی با متحدان اروپایی واشنگتن اتخاذ شود.

سناتورهای آمریکایی در جلسه روز گذشته خود طرح تمدید تحریم‌های 10 ساله ایران را که ماه گذشته توسط مجلس نمایندگان به تصویب رسیده بود، تصویب  کردند.

طرح تمدید 10 ساله قانون تحریم‌های ایران، با 99 رای مثبت در برابر صفر رای منفی در سنا به تصویب رسید.